Politisk og økonomisk boost til de kreative erhverv

Ny vækstplan er præsenteret og bl.a. et nyt markedsføringskonsortium skal sætte endnu mere skub i dansk kreativitet internationalt og dermed øge eksporten.

Fra lanceringen af den nye vækstplan for de kreative erhverv. Her ses Uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers (tv.) sammen med Erhvervsminister Rasmus Jarlov. Pressebillede: Erhvervsministeriet..

De kreative erhverv såsom mode, møbel, interiør, film, musik, spil, kommunikation, arkitektur og design står for næsten ni pct. af Danmarks samlede eksport. Det har en analyse, som DAMVAD Analytics har lavet for Erhvervsministeriet slået fast.

Det gør de kreative erhverv til meget vigtige eksporterhverv, som også er vokset betydeligt de senere år. Den tendens ønsker regeringen og samarbejdspartnerne nu at styrke ved bl.a. at skabe en stærkere international fortælling om Danmark som ophav for kreativitet.

På baggrund af dette er en ny vækstplan i dag blevet fremlagt med 28 initiativer, der forbedre rammevilkårene for de kreative erhverv og for at realisere dette har regeringen indgået aftale med Dansk Folkeparti om at udmønte i alt 62,5 mio. kr. fra Finanslovsaftalen for 2019.

”Danmark har i dag stærke kreative virksomheder. De skal være endnu stærkere og derfor skaber vi nu bl.a. bedre vilkår for investeringer i nye kreative digitale forretningsmodeller, ligesom vi styrker den internationale markedsføring med et nyt samlet markedsføringskonsortium for dansk kreativitet”, lyder det fra Erhvervsminister Rasmus Jarlov i en pressemeddelelse udsendt af Erhvervsministeriet.

Fokus på kreative iværksættere
De 28 initiativer i vækstplanen fordeler sig inden for i alt seks indsatsområder, der bl.a. også skal få flere kreative iværksættere til at skabe økonomisk bæredygtige forretninger og fremme udviklingen af innovative kreative løsninger i offentlige udbud. I den forbindelse udtaler Uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers:

”Nogle af de dygtigste iværksættere, jeg har mødt, har været inden for de kreative miljøer – f.eks. mode eller møbler. Det er vigtigt, at vi tænker de kreative miljøer med, når vi taler entreprenørskab for her kan Danmark noget helt særligt, som vi endda er kendt for i udlandet. Derfor sætter vi gang i det her initiativ. Så vi bliver endnu bedre til at få virksomheder, studerende og forskere til at samarbejde om at udvikle nye produkter og services. Det er der et stort potentiale i, til gavn for dem og for hele Danmark”.

Nyt markedsføringskonsortium
I forlængelse af vækstplanen skyder regeringen samtidig arbejdet med at skabe en samlet og koordineret markedsføring af dansk kreativitet over for et internationalt publikum i gang. Det vil betyde, at danske virksomheder kan skabe opmærksomhed om deres produkter og services langt mere effektivt end i dag og på den måde øge eksporten yderligere.

Markedsføringskonsortiet vil derfor bl.a. skulle udvikle en fælles fortælling om dansk kreativitet og formidle den over for udenlandske delegationer, som er interesseret i danske kreative produkter og services.

Fungerende adm. dir. i Dansk Industri Kim Graugaard forklarer:

”Vi har arbejdet hårdt for det nye konsortium, fordi det ikke kun skaber værdi for det kreative erhverv, men hele Danmark. I Danmark har vi stærke eksportsucceser inden for alt fra legoklodser over vandpumper til banebrydende arkitektur og møbelikoner, som alle trækker på et unikt dansk kreativt DNA. Med det danske designbrand kan konsortiet bane vejen til eksportmarkederne for mange flere virksomheder.”

Og adm. dir. i Dansk Erhverv Brian Mikkelsen uddyber:

”Dansk kreativitet ligger i den internationale topklasse, og det skal vi med stolthed vise omverdenen, så der kommer mere benzin på eksportmotoren. Danmark er med i førerfeltet, når det kommer til kreative produkter og ydelser, som for eksempel mode, spil, film, musik, design og reklame, og det har et massivt vækstpotentiale, som det nye markedsføringskonsortium skal være med til at forløse.”
 

Det nye markedsføringskonsortium får til huse i BLOX på Københavns havnefront mellem Den Sorte Diamant og Langebro og regeringen afsætter samlet 10 mio. kr. fordelt over årene 2019-2022 til initiativet, mens Realdania, Dansk Industri og Dansk Erhverv bidrager med yderligere finansiering.

Læs hele regeringens vækstplan her.

Relateret indhold

27.03.2024Designbase.dk

Det er OK at markedsføre ”PFAS-fri” og ”ikke tilsat PFAS”

27.03.2024Designbase.dk

Ambiente 2024: De bedste gaver er bæredygtige

25.03.2024Designbase.dk

Virksomheders viden om materialer skal boostes

22.03.2024Kop & Kande

Sponseret

Kop & Kandes årsresultat 2023

22.03.2024Designbase.dk

Skal jeg holde lukket på forårets helligdage?

21.03.2024Designbase.dk

Hübsch har deltaget i et kartel

21.03.2024Designbase.dk

Bolia får nyt logo

21.03.2024Designbase.dk

For få søger ind på erhvervsuddannelser

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023