Politisk og økonomisk boost til de kreative erhverv

Ny vækstplan er præsenteret og bl.a. et nyt markedsføringskonsortium skal sætte endnu mere skub i dansk kreativitet internationalt og dermed øge eksporten.

Fra lanceringen af den nye vækstplan for de kreative erhverv. Her ses Uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers (tv.) sammen med Erhvervsminister Rasmus Jarlov. Pressebillede: Erhvervsministeriet..

De kreative erhverv såsom mode, møbel, interiør, film, musik, spil, kommunikation, arkitektur og design står for næsten ni pct. af Danmarks samlede eksport. Det har en analyse, som DAMVAD Analytics har lavet for Erhvervsministeriet slået fast.

Det gør de kreative erhverv til meget vigtige eksporterhverv, som også er vokset betydeligt de senere år. Den tendens ønsker regeringen og samarbejdspartnerne nu at styrke ved bl.a. at skabe en stærkere international fortælling om Danmark som ophav for kreativitet.

På baggrund af dette er en ny vækstplan i dag blevet fremlagt med 28 initiativer, der forbedre rammevilkårene for de kreative erhverv og for at realisere dette har regeringen indgået aftale med Dansk Folkeparti om at udmønte i alt 62,5 mio. kr. fra Finanslovsaftalen for 2019.

”Danmark har i dag stærke kreative virksomheder. De skal være endnu stærkere og derfor skaber vi nu bl.a. bedre vilkår for investeringer i nye kreative digitale forretningsmodeller, ligesom vi styrker den internationale markedsføring med et nyt samlet markedsføringskonsortium for dansk kreativitet”, lyder det fra Erhvervsminister Rasmus Jarlov i en pressemeddelelse udsendt af Erhvervsministeriet.

Fokus på kreative iværksættere
De 28 initiativer i vækstplanen fordeler sig inden for i alt seks indsatsområder, der bl.a. også skal få flere kreative iværksættere til at skabe økonomisk bæredygtige forretninger og fremme udviklingen af innovative kreative løsninger i offentlige udbud. I den forbindelse udtaler Uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers:

”Nogle af de dygtigste iværksættere, jeg har mødt, har været inden for de kreative miljøer – f.eks. mode eller møbler. Det er vigtigt, at vi tænker de kreative miljøer med, når vi taler entreprenørskab for her kan Danmark noget helt særligt, som vi endda er kendt for i udlandet. Derfor sætter vi gang i det her initiativ. Så vi bliver endnu bedre til at få virksomheder, studerende og forskere til at samarbejde om at udvikle nye produkter og services. Det er der et stort potentiale i, til gavn for dem og for hele Danmark”.

Nyt markedsføringskonsortium
I forlængelse af vækstplanen skyder regeringen samtidig arbejdet med at skabe en samlet og koordineret markedsføring af dansk kreativitet over for et internationalt publikum i gang. Det vil betyde, at danske virksomheder kan skabe opmærksomhed om deres produkter og services langt mere effektivt end i dag og på den måde øge eksporten yderligere.

Markedsføringskonsortiet vil derfor bl.a. skulle udvikle en fælles fortælling om dansk kreativitet og formidle den over for udenlandske delegationer, som er interesseret i danske kreative produkter og services.

Fungerende adm. dir. i Dansk Industri Kim Graugaard forklarer:

”Vi har arbejdet hårdt for det nye konsortium, fordi det ikke kun skaber værdi for det kreative erhverv, men hele Danmark. I Danmark har vi stærke eksportsucceser inden for alt fra legoklodser over vandpumper til banebrydende arkitektur og møbelikoner, som alle trækker på et unikt dansk kreativt DNA. Med det danske designbrand kan konsortiet bane vejen til eksportmarkederne for mange flere virksomheder.”

Og adm. dir. i Dansk Erhverv Brian Mikkelsen uddyber:

”Dansk kreativitet ligger i den internationale topklasse, og det skal vi med stolthed vise omverdenen, så der kommer mere benzin på eksportmotoren. Danmark er med i førerfeltet, når det kommer til kreative produkter og ydelser, som for eksempel mode, spil, film, musik, design og reklame, og det har et massivt vækstpotentiale, som det nye markedsføringskonsortium skal være med til at forløse.”
 

Det nye markedsføringskonsortium får til huse i BLOX på Københavns havnefront mellem Den Sorte Diamant og Langebro og regeringen afsætter samlet 10 mio. kr. fordelt over årene 2019-2022 til initiativet, mens Realdania, Dansk Industri og Dansk Erhverv bidrager med yderligere finansiering.

Læs hele regeringens vækstplan her.

Formex

Sponseret

Kreativitet og bæredygtighed i fokus på Formex i januar

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

26.12.2024Designbase.dk

Ny taskforce til kamp mod ulovlige produkter online

23.12.2024Designbase.dk

Kampagne skal hjælpe virksomheders digitale sikkerhed

20.12.2024Designbase.dk

Julemærkehjemmene modtager over en million kroner fra Salling Group

19.12.2024Designbase.dk

Små erhvervsdrivende får nu lettere ved at oprette bankkonto

19.12.2024Designbase.dk

Ny guide giver SMV’er værktøjer til at navigere i EU’s krav til cybersikkerhed

16.12.2024Designbase.dk

Danskerne købte for rekordmange penge i julen 2023

12.12.2024Designbase.dk

Svanemærket tildeler Svanemærket 2023 til Høie

12.12.2024Designbase.dk

Få styr på medarbejdernes overskydende ferie

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

11.01.2025

Tid

10:00

Sted

Hamborg

TRADE POINT A/S
Messe
“Together 2025”: A new exclusive collaboration replacing IMM Cologne in January

Danish design takes center stage this January as 10 leading Danish design companies join forces to host a new exclusive in-house fair from January 13–17, 2025. The event, titled “Together 2025” replaces the traditional IMM Cologne week with a coordinated showcase of Danish innovation, style, and craftsmanship.

Dato

13.01.2025

Tid

10:00

Sted

Denmark

Dimex
Messe
HEIMTEXTIL 2025: Tæpper og måtter boomer

Efter successen sidste år får produktgruppen tæpper endnu mere fokus med dobbelt så mange udstillere fra tæppebranchen på Heimtextil 2025 fra 14. - 17. januar.

Dato

14.01.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Heimtextil - International messe for bolig- og kontrakttekstiler

Den internationalt unikke platform for bolig- og kontrakttekstiler og tekstildesign. Oplev sæsonens trends, tekstil bæredygtighed, verdens største udvalg af boligtekstiler samt produkt- og informationstilbud til boligindretning, gæstfrihed og megatrend søvn. Globalt kombineret og passioneret præsenteret.

Dato

14.01.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Maison&Objet
Maison&Objet

Oplev det bedste inden for design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, en førende global begivenhed for professionelle i design- og livsstilsindustrien.

Dato

16.01.2025

Sted

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Messe
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Dato

17.01.2025

Tid

10:00

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023