Ny guide: Få hjælp til at skabe en god tone på arbejdspladsen

Forskningsprojektet ’God Tone’ har udgivet en række anbefalinger til at undgå negative handlinger på arbejdspladsen

Forskere fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA) og Institut for Psykologi på Syddansk Universitet har udarbejdet en guide til, hvordan arbejdspladsen kan arbejde med at undgå negative handlinger. Foto: 123RF.com

Mobning og seksuel chikane er desværre velkendt på flere arbejdspladser. Men der er nu hjælp at hente for at komme problemet til livs.

Forskere fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA) og Institut for Psykologi på Syddansk Universitet har udarbejdet en guide til, hvordan arbejdspladsen kan arbejde med at undgå negative handlinger.

”Der er mange studier, der peger på, at forekomsten af negative handlinger på arbejdspladsen blandt andet hænger sammen med højt sygefravær, lavere arbejdsengagement og ønsket om at skifte job”, siger seniorforsker på NFA Jesper Kristiansen, der er leder af projektet ”God Tone”.

Læs guiden ’God Tone på Arbejdspladsen’ her.

Sådan skaber man en politik mod negative handlinger

Det er dokumenteret, at arbejdsmiljøet spiller en vigtig rolle i forebyggelsen af de negative handlinger. Der findes flere forskningsbaserede anbefalinger til, hvordan man skal forebygge negative handlinger på arbejdspladsen.

Men der er få studier, hvor man har afprøvet anbefalingerne, og netop den øvelse har forskerne med projektet ”God Tone” kastet sig ud i. De har gennemført studier af indsatsen på to mellemstore virksomheder med fokus på blandt andet arbejdspladskulturen og øget bevidsthed om de negative handlinger.

Et af manualens punkter handler om, hvordan man udarbejder en politik mod negative handlinger. Det er ifølge Jesper Kristiansen vigtigt af flere grunde:

”For det første kan den bruges til at gøre det klart, hvilke typer af adfærd, som ikke accepteres på arbejdspladsen. For det andet kan den fortælle arbejdspladsens ledere og medarbejdere, hvad der er deres ansvar i forhold til at opretholde et godt kollegaskab. Den kan også indeholde retningslinjer for, hvordan alvorlige tilfælde af negative handlinger – for eksempel mobning – håndteres”, siger han.

Henvender sig både til ledelse og medarbejdere

Den primære målgruppe for guiden er arbejdspladsernes samarbejdsudvalg og arbejdsmiljøorganisation, men den kan også bruges af mindre virksomheder, som en guide til, hvordan man får styr på tonen på arbejdspladsen. 

”Samarbejdsudvalget er vigtigt, fordi både medarbejdere og den øverste ledelse er repræsenteret. Den øverste ledelse skal være med, fordi den sætter retningen for, hvad det er for en kultur, man vil have med hensyn til omgangstone og adfærd på arbejdspladsen og hvilken slags adfærd, som er uacceptabel. Og medarbejderne skal naturligvis inddrages og medvirke til de forandringer, der er nødvendige. Ellers bliver de ofte ikke til noget”, siger Jesper Kristiansen.

Den sekundære målgruppe er arbejdsmiljøprofessionelle, som kan hente inspiration og redskaber til indsatser for at forebygge negative handlinger i samarbejde med den arbejdsplads, de er på.

Guiden – den såkaldte webmanual - til ”God Tone”

Manualen omfatter fire temaer og en guide til yderligere hjælp.

  • Tema 1: Hvad er negative handlinger? Få viden om, hvad negative handlinger er, og hvorfor det er vigtigt at forebygge dem.
  • Tema 2: Bliv parate til at arbejde med at forebygge negative handlinger.
  • Tema 3: Kom godt i gang med jeres indsatser.
  • Tema 4: Hvem skal gøre hvad? Roller og opgaver for ledelse, medarbejderrepræsentanter og andre.
  • Guide: Mere viden og redskaber: Hvor finder vi det?

Fakta:

  • I webmanualen bruges ’negative handlinger’ om handlinger, der opleves som uønskede eller krænkende af de personer, som de går ud over. Det kan være bagtalelse, nedvurdering af ens kompetencer, upassende jokes, drillerier eller at man bliver udelukket fra fællesskabet.
  • ’God Tone’ projektets overordnede formål var at skabe øget viden om mekanismerne bag negative handlinger og at udvikle en indsats, som virksomheder kan anvende til at ændre en arbejdspladskultur præget af negative handlinger til en kultur med godt kollegaskab.
  • Interventionen blev gennemført i 2021-2022 på to mellemstore virksomheder på det industrielle område. Interventionen blev tilpasset og målrettet virksomhedernes behov og havde bl.a. fokus på at skabe øget bevidsthed om negative (krænkende) handlinger og styrke handlekompetencerne.
  • Der blev indsamlet både kvantitative spørgeskemadata og kvalitative data fra interviews med ledelsesrepræsentanter, medarbejdergrupper og medarbejderrepræsentanter.
  • De erfaringer, som er opnået i projektet, er blevet indarbejdet i en manual, som beskriver, hvordan man på en arbejdsplads kan arbejde med sin arbejdspladskultur for at styrke det gode kollegaskab. Videnskabelige publikationer om projektets resultater er under udarbejdelse.
  • God Tone er et samarbejdsprojekt mellem NFA, SDU og TekSam, som er støttet af Velliv Foreningen.

Formex

Sponseret

Kreativitet og bæredygtighed i fokus på Formex i januar

Formland

Sponseret

Speak Up!

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Optimer din forretning

Detailhandlen står over for unikke udfordringer og muligheder i en tid præget af digital transformation og ændrede forbrugerpræferencer. Det handler det om at være på forkant med de nyeste tendenser og holde øje med den udvikling, der hele tiden sker inden for både forretningsdrift og ledelse. For optimeres forretningen, og forbedres kundeoplevelsen, øges salget og indtjeningen.

Relateret indhold

15.01.2025Designbase.dk

Alt for få SMV’er har en plan

14.01.2025Designbase.dk

Flere unge kan nu få deres første arbejde

13.01.2025Designbase.dk

Ny lov muliggør equity crowdfunding

09.01.2025Designbase.dk

Så mange danske virksomheder gik konkurs i 2024

08.01.2025Designbase.dk

Antallet af butikstyverier stiger

07.01.2025Designbase.dk

Positiv ledelsesadfærd kan mindske risikoen for depression og angst

06.01.2025Designbase.dk

Danskerne bekymrer sig for miljø og klima, når de handler på Temu

03.01.2025Designbase.dk

Fuldt fokus på EU’s konkurrenceevne

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
TrendSet Munich
Messe
Trendset i München

FYRVÆRKI AF IDÉER, PRODUKTER OG TRENDS

Dato

31.01.2025

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Formland
Messe
Formland Spring 2025

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse

Dato

02.02.2025

Tid

10:00

Sted

Herning

Formex
Messe
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Dato

04.02.2025

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Dimex
Messe
Creativeworld Trends 2025: Gåture fuld af inspiration

Kreativitetens hjerte slår i Frankfurt: Creativeworld er ikke kun verdens førende messe for kreative og gør-det-selv-produkter, men også en platform for fantasifulde og overraskende nye trends. De tre nye trendverdener "LET'S TAKE A WALK... in the city", "LET'S TAKE A WALK... in the garden" og "LET'S TAKE A WALK... in the forest" giver ren inspiration og vil give udstillere og besøgende et overblik live fra 7. til 10. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Home of Consumer Goods byder i 2025 på nyt brand-område

Alt er centreret omkring networking: Trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld udvider igen sin position som det globale omdrejningspunkt for den moderne livsstil, sæsonbestemte dekorationer og kreative produkter under paraplyen Home og Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Focus på design! Nyt brand-område på Ambiente 2025

”Interior Looks” er det nye højdepunkt på Ambiente Living: Brand-området åbner adgang til nye købergrupper for udvalgte møbel- og interiørmærker - med fokus på den internationale hospitality og kontraktforretning. Oplev det på Ambiente fra 7. – 11. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Copyright 2023