Nu skal vi have Svanemærkede events

Hver gang der bliver afviklet et seminar, en messe eller et andet event, bliver der sat et aftryk på miljø og klima. Derfor skal man i fremtiden som noget helt nyt kunne certificere events med Svanemærket – og branchen kan netop nu kommentere på Svanemærkets forslag til krav.

Foto: 123RF.com

Her i Norden bliver der hver dag afviklet en lang række events. Det gælder både workshops, seminarer og konferencer i arbejdstiden – og kultur- og sportsarrangementer i fritiden. Og hvert event sætter et aftryk på miljø og klima. Det aftryk vil Svanemærket, det officielle nordiske miljømærke, gerne være med til at mindske og har derfor udarbejdet forslag til kriterier for events, som netop nu er i høring.

”Vi har set et øget fokus på miljø- og klimatiltag i eventbranchen, men vi ved også, at der sker meget på et event, og at det kan være svært at gennemskue, hvor man skal sætte ind, og hvilke tiltag der gør den største forskel. Her vil Svanemærket gerne kunne tilbyde et værktøj, der kan hjælpe med at prioritere i forhold til, hvor man skal sætte ind for at mindske den samlede miljø- og klimabelastning, og hvilke krav man skal stille til sine leverandører og underleverandører,” siger Heidi Bugge, der er kriteriechef i Miljømærkning Danmark.

Svanemærket er det mest kendte miljømærke i Norden og er samtidig et officielt anerkendt Type I-miljømærke. Det kan således både være med til at styrke den grønne kommunikation af et event, ligesom det rummer fordele i forhold til fx ESG-rapportering. 

40 obligatoriske krav 

Forslaget til de nye kriterier indeholder 40 obligatoriske krav, som er fordelt inden for forskellige fokusområder. Et af de områder, der fylder mest i kriterieforslaget, er ressourceeffektivitet:

”Vi mennesker presser jordens ressourcer hårdt. Hvis vi skal vende udviklingen, er vi nødt til at forbruge mindre og sikre en mere cirkulær økonomi. Derfor vil Svanemærket bl.a. stille krav om, at alle kolde drikkevarer skal serveres i kopper og krus, der kan genbruges, at der skal være en politik for at forebygge madspild, og at der kun må anvendes engangsartikler, der opfylder strenge miljøkrav. Der vil også blive stillet krav til dekoration, merchandise og giveaways – kravene skal både være med til at reducere forbruget og sætte fokus på brug og smid-væk-kulturen på dette område,” fortæller Heidi Bugge.

De nye kriterier har også fokus på at reducere klimapåvirkningen fra events. F.eks. må kun en minimal andel af den anvendte energi, som anvendes på eventstedet, komme fra fossile brændstoffer. Samtidig foreslås flere krav, der kræver tiltag for at reducere energiforbruget fra fx energikrævende udstyr og belysning

Et andet fokusområde er mad og drikke, hvor der bl.a. lægges op til krav om en vis andel økologisk mad og drikke, vegetariske måltider samt gratis postevand tilgængeligt for eventdeltagerne.

”Svanemærket har et helhedsperspektiv og stiller krav de steder, der mindsker det samlede aftryk på miljø og klima. Det gør det til et trygt pejlemærke, og jeg tror også, at det er derfor, vi fornemmer en klar interesse fra markedet. Men også fra virksomheder, der holder mange workshops, konferencer og seminarer, og som kan se fordele i forhold til fx ESG-rapportering, hvis disse events bliver certificeret med et officielt miljømærke af en uvildig tredjepart,” siger Heidi Bugge.

Høringsproces og invitation til webinar

Svanemærkets forslag til kriterier for events er lige nu i høring, og branchen har mulighed for at kommentere på kravene frem til den 23. marts. De endelige kriterier forventes at blive lanceret i sommeren 2025. Høringsforslaget kan ses her: https://www.nordic-swan-ecolabel.org/criteria-consultations/events/

Svanemærket inviterer desuden alle interesserede til høringswebinar den 19. februar kl. 10-12, hvor der bl.a. vil være præsentation af forslaget til de nye kriterier og information om høringsprocessen. Læs mere og tilmeld dig her: Høringswebinar: Svanemærkets kriterieforslag for events

Events, der skal kunne svanemærkes

I kriterieforslaget er der lagt op til, at blandt andre følgende events skal kunne opnå en certificering med Svanemærket:

  • Kulturarrangementer, fx koncerter og teaterforestillinger, udstillinger og festivaler.
  • Virksomhedsmøder, seminarer, workshops og konferencer.
  • Messer og konferencer.
  • Politiske events såsom landsmøder og debatarrangementer.
  • Sportsstævner og turneringer.

Svanemærkets krav til events er opdelt i en række fokusområder: 

  • Marketing og kommunikation
  • Energi
  • Transport og klima
  • Biodiversitet
  • Mad og drikke
  • Ressourceeffektivitet
  • Rengøringsprodukter
  • Arbejdsforhold
  • Rammer og rutiner

Stockholm Furniture Fair

Sponseret

Stockholm Furniture Fair 2025 fremhæver fremtidens konstruktion og hænderne bag håndværket

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

04.02.2025Designbase.dk

SMVdanmark: Ny EU-strategi varsler opgør med bureaukrati

04.02.2025Designbase.dk

Nu skal vi have Svanemærkede events

03.02.2025Designbase.dk

Hårdere straffe til butikstyve fra i morgen

31.01.2025Designbase.dk

Rekordhøje konkurstal i Sverige – men danskerne kan juble

27.01.2025Designbase.dk

Skift de sorte affaldssække ud med klare

27.01.2025Designbase.dk

Er din virksomhed omfattet af de nye regler om producentansvar?

21.01.2025Xilium

Sponseret

Producentansvar for emballage: Xilium gør processen simpel

15.01.2025Designbase.dk

Alt for få SMV’er har en plan

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dimex
Messe
Creativeworld Trends 2025: Gåture fuld af inspiration

Kreativitetens hjerte slår i Frankfurt: Creativeworld er ikke kun verdens førende messe for kreative og gør-det-selv-produkter, men også en platform for fantasifulde og overraskende nye trends. De tre nye trendverdener "LET'S TAKE A WALK... in the city", "LET'S TAKE A WALK... in the garden" og "LET'S TAKE A WALK... in the forest" giver ren inspiration og vil give udstillere og besøgende et overblik live fra 7. til 10. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Christmasworld Trends 25+: Spotlight på ansvar, fællesfølelse og optimisme

Kreativt design, naturlige materialer og farver tæt på naturen: De vejledende temaer ansvar, fællesfølelse og optimisme definerer Christmasworld Trends 25+. Forhandlere inviteres til at opdage disse fra 7. til 11. februar 2025 på Christmasworld.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Focus på design! Nyt brand-område på Ambiente 2025

”Interior Looks” er det nye højdepunkt på Ambiente Living: Brand-området åbner adgang til nye købergrupper for udvalgte møbel- og interiørmærker - med fokus på den internationale hospitality og kontraktforretning. Oplev det på Ambiente fra 7. – 11. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Home of Consumer Goods byder i 2025 på nyt brand-område

Alt er centreret omkring networking: Trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld udvider igen sin position som det globale omdrejningspunkt for den moderne livsstil, sæsonbestemte dekorationer og kreative produkter under paraplyen Home og Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Creativeworld News

Hold dig opdateret og gå ikke glip af nogen nyheder. Vores nyhedsbrev giver dig den seneste information og praktiske tips til dit besøg på messen.

Dato

07.02.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Dimex
Messe
Christmasworld – En for alle årstider

Som den førende internationale messe for årstidens dekorationer og festdekorationer åbner Christmasworld op for effektive designmuligheder for at overraske kunderne. For nye synergier, der giver merværdi.

Dato

07.02.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Copyright 2023