Normann Copenhagen kåres som Gazellevirksomhed for syvende gang
Designvirksomheden Normann Copenhagen er blandt de hurtigst voksende virksomheder i Danmark og tildeles for syvende gang Børsens Gazellepris.
Dagbladet Børsen identificerer og kårer hvert år den danske vækstelite, og Normann Copenhagen har med sine seneste flotte resultater endnu engang gjort sig fortjent til titlen som gazelle, oplyser virksomheden i en pressemeddelelse. Gazelleprisen gives til virksomheder, der de seneste fire regnskabsår har haft positiv vækst, og som har fordoblet enten nettoomsætning eller bruttoresultat over perioden.
Syv gange gazelle
Hele syv gange har Normann Copenhagen modtaget gazelleprisen. Første gang i 2004, hvorefter titlen blev indhentet årligt i 2005, 2006 og 2007. De følgende år kradsede krisen, og det satte sit aftryk på væksten - også hos Normann Copenhagen, som dog vendte stærkt tilbage og blev hædret med gazelletitlen igen i 2013, 2014 og nu 2015.
Over de sidste tyve år, hvor Børsen har foretaget sin undersøgelse, er blot 26 virksomheder blevet kåret som gazelle syv gange. Normann Copenhagen indskriver sig altså i en eksklusiv klub af danske virksomheder, som holder en høj vækstrate.
Produktudvikling og international opmærksomhed
Succesen skyldes, ifølge Normann Copenhagens grundlæggere Jan Andersen og Poul Madsen, at virksomheden har formået at udvikle sit produktsortiment og tilbyde en bred vifte af produkter med et prisspænd, der når en stor målgruppe. Normann Copenhagen har de seneste år særligt satset på at udvide sin møbelproduktion og har lanceret
to større møbelserier, der begge har vundet internationale designpriser.
Den internationale opmærksomhed er en væsentlig årsag til, at virksomheden vækster. Normann Copenhagens forretninger på det internationale marked vokser eksplosivt, og godt 80 procent af omsætningen hentes uden for landets grænser. Virksomhedens produkter sælges i dag i mere end 82 lande verden over.
Den digitale forbruger
Ved årets gazellekåring er der særligt fokus på de gazellevirksomheder, som har evnet at udvikle og tilpasse sin forretning til den digitale forbruger. Hos Normann Copenhagen var man hurtigt klar over, at for at nå forbrugeren, må man være til stede, hvor forbrugeren er, og udvikle ikke bare sin fysiske, men også sin digitale tilstedeværelse.
Normann Copenhagen har været frontløber i brugen af sociale medier og driver med stor succes egen webshop, som sender møbler og accessories af sted til hele verden, lige fra Brovst i Nordjylland til Lima i Peru. Virksomhedens visionære digitale format har opnået anerkendelse ved flere lejligheder, senest med modtagelsen af E-handelsprisen i 2014.