Nordic Me på Formex
Formex i Stockholm var denne gang den største nogensinde med godt 900 udstillere og 22.000 besøgende. Overskriften på trenden var Nordic Me og netop bevidstheden, hvordan vi tager ansvar for vore valg og ikke mindst det personlige udtryk var i fokus.
Bevidste valg og ansvarlighed var kodeordene på indretnings- og gavemessen Formex i Stockholm. Efterårets messen var den største nogensinde med godt 900 udstillere heraf 144 danske udstillere, der brugte de 33.000 kvm til at vise de godt 22.000 besøgende, hvad de havde at byde på.
Efterårets trendtema Nordic Me fokuserede på bevidsthed; hvordan vi vil leve, og hvordan vi træffer vore valg. Det handlede om, at vi nu i højere grad værdsætter os selv såvel som verden omkring os og ønsker at give livet indhold.
En øget bevidsthed omkring holdbarhed og ansvarlighed har vi set i længere tid, men nu er det for alvor slået igennem. Det var som om, det kunne ses overalt på messen uanset produktområde, og det er helt tydeligt, at man er bevidst i sit valg af materialer, gransker processer og har et større krav til holdbarhed. Samtidig er der en hygiejnefaktor og en selvbevidsthed hos mange i dag. Hertil kommer, at messen derudover er den største nogensinde med en større bredde såvel som dybde end tidligere, siger Christina Olsson, projektchef for Formex.
Nick Ross vandt designprisen Formex Nova, der går til en ung formgiver, der arbejder i Norden. Nick Ross arbejder metodisk med materialer og form og med en stærk følelse for genanvendelse ofte med en historisk reference.
Flere af de nominerede produkter til Formex Formidable prisen, der præmierer godt design, havde også et holdbarhedsperspektiv, ligesom anvendelsen af traditionelle metoder og materialer, hvor historien møder nutiden sås.
Næste Formex løber af stablen fra 18.-21. januar 2017.