Modeugen vil øge ambitionerne i sine minimumskrav

Copenhagen Fashion Week vil motivere branchen til bæredygtighed, men det er svært. Krav fra EU lægger pres, som branchens virksomheder ikke er klar til.

Alt det smukke i modebranchen sidder på toppen af massive klima-, miljø- og menneskerettighedsudfordringer. Copenhagen Fashion Week er den eneste modeuge i verden med minimumskrav til deltagende brands.. Foto: 123rf.com

Mandag begyndte en ny Copenhagen Fashion Week, hvor tøjmærker viser deres nye kollektioner frem til indkøbere og modeinteresserede.

 Modeugen vil gerne arbejde for at fokus på bæredygtighed stiger i branchen og indførte derfor sidste år 18 bæredygtige minimumskrav.

 ”Vi er den eneste modeuge i verden, der har indført bæredygtighedskrav. Alle brands skal kunne leve op til de krav for at kunne blive optaget i vores modeuge”, siger Cecilie Thorsmark, der er administrerende direktør for Copenhagen Fashion Week.

Læs også: Modebranchen: Grøn omstilling bliver en helt ny virkelighed

Det førte dog langt fra til jubel blandt grønne interesseorganisationer og forskere, som beskyldte initiativet for at være enten greenwashing, eller at manglede ambitioner.

Cecilie Thorsmark anerkender kritikken af ambitionsniveauet, men ser det som et resultat af at nutiden dømmer fortiden i et felt, der er i rivende udvikling. 

”Den kritik er for så vidt berettiget. Vi udviklede vores minimumsstandarder i 2019, og så gav vi branchen tre år til at arbejde hen imod dem og forbedre deres forhold. Så allerede i 2023, da de trådte i kraft, var de jo ikke lige så ambitiøse, som da vi udviklede dem i 2019. Og det er også derfor, at vi årligt fremadrettet kommer til at udvikle kravene, så de afspejler ny viden og lovgivning på området,” siger hun til Ritzau.

Dumt at skælde ud på de eneste, der prøver

Dansk Mode og Tekstils (DM&T) CSR- og bæredygtighedschef, Marie Busck, slog ved modeugen i august 2023 i en kronik i Information på tromme for, at man skruede lidt ned for kritikken. 

” I min optik bidrager modeugen med sine krav til at skabe en positiv forandring, og det er ærgerligt, at den eneste modeuge i verden, der rent faktisk stiller krav, skal udsættes for så massiv kritik for ikke at have et perfekt sæt af krav,” skrev hun. 

DM&T’s øjne er dog vidt åbne i forhold til, at modeugens minimumskrav ikke kommer til at skabe en bæredygtig revolution hverken i forbruget eller i branchen. Marie Busck fremhæver at der er brug for alle gode initiativer for at skabe forandring – bl.a. en nuanceret debat. 

Virksomheder er ikke klar til nye krav

Marie Busck ønskede sig i kronikken en national tekstilstrategi. Sådan en har Danmark stadig ikke, men det har EU. Og den vil ifølge DM&T’s adm. direktør, Thomas Klausen, ”sætte spor i alle led af virksomhedens værdikæde og ændre branchen radikalt for altid”. 

Det skrev DetailWatch i april 2023, hvor de samtidig kunne fortælle, at det på det tidspunkt kun var lidt over 50 procent af lederne i den danske modebranche, der var bekendt med strategien, ifølge brancheorganisationens årlige undersøgelse af bæredygtighedsarbejdet branchen. 

Læs også: Pandora køber nu kun genanvendt sølv og guld

I samme artikel kunne man læse, at den danske branche indtil videre mest havde fokus på at genanvende fibre til at producere nye tekstiler, men at ”udfordringen med overproduktion og overforbrug løses ikke kun af at erstatte nye fibre med genanvendte fibre”. Og at de tre største udfordringer for virksomhederne var ”manglende tid og medarbejdere med kompetencer inden for bæredygtighed, for lidt ressourcer til at gennemføre de grønne tiltag og en usikker gevinst”.

Stockholm Furniture Fair

Sponseret

Stockholm Furniture Fair 2025 fremhæver fremtidens konstruktion og hænderne bag håndværket

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

05.02.2025Designbase.dk

Temu tromler ind på listen over de mest anvendte netbutikker i Danmark

05.02.2025Designbase.dk

Danmark som epicenter for cirkulær produktion

04.02.2025Designbase.dk

SMVdanmark: Ny EU-strategi varsler opgør med bureaukrati

04.02.2025Designbase.dk

Nu skal vi have Svanemærkede events

03.02.2025Designbase.dk

Hårdere straffe til butikstyve fra i morgen

31.01.2025Designbase.dk

Rekordhøje konkurstal i Sverige – men danskerne kan juble

27.01.2025Designbase.dk

Skift de sorte affaldssække ud med klare

27.01.2025Designbase.dk

Er din virksomhed omfattet af de nye regler om producentansvar?

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dimex
Messe
Creativeworld Trends 2025: Gåture fuld af inspiration

Kreativitetens hjerte slår i Frankfurt: Creativeworld er ikke kun verdens førende messe for kreative og gør-det-selv-produkter, men også en platform for fantasifulde og overraskende nye trends. De tre nye trendverdener "LET'S TAKE A WALK... in the city", "LET'S TAKE A WALK... in the garden" og "LET'S TAKE A WALK... in the forest" giver ren inspiration og vil give udstillere og besøgende et overblik live fra 7. til 10. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Christmasworld Trends 25+: Spotlight på ansvar, fællesfølelse og optimisme

Kreativt design, naturlige materialer og farver tæt på naturen: De vejledende temaer ansvar, fællesfølelse og optimisme definerer Christmasworld Trends 25+. Forhandlere inviteres til at opdage disse fra 7. til 11. februar 2025 på Christmasworld.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Focus på design! Nyt brand-område på Ambiente 2025

”Interior Looks” er det nye højdepunkt på Ambiente Living: Brand-området åbner adgang til nye købergrupper for udvalgte møbel- og interiørmærker - med fokus på den internationale hospitality og kontraktforretning. Oplev det på Ambiente fra 7. – 11. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Home of Consumer Goods byder i 2025 på nyt brand-område

Alt er centreret omkring networking: Trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld udvider igen sin position som det globale omdrejningspunkt for den moderne livsstil, sæsonbestemte dekorationer og kreative produkter under paraplyen Home og Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Creativeworld News

Hold dig opdateret og gå ikke glip af nogen nyheder. Vores nyhedsbrev giver dig den seneste information og praktiske tips til dit besøg på messen.

Dato

07.02.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Dimex
Messe
Christmasworld – En for alle årstider

Som den førende internationale messe for årstidens dekorationer og festdekorationer åbner Christmasworld op for effektive designmuligheder for at overraske kunderne. For nye synergier, der giver merværdi.

Dato

07.02.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Copyright 2023