MCH fylder 70: Oplevelser for 45 millioner gæster siden 1954
I går var det 70 år siden, at dørene første gang åbnede til Herning Hallen, som i dag er udbygget til MCH Herning Kongrescenter, der bl.a. rummer Formland to gange om året
Åbningen af Herning Hallen var grundstenen til dagens oplevelseskoncern MCH A/S, der udover kongrescentret omfatter MCH Messecenter Herning, MCH Arena og multiarenaen Jyske Bank Boxen, som tilsammen er besøgt af 44.979.000 siden 1954.
Administrerende direktør i MCH A/S Georg Sørensen sender i den anledning en varm tanke og tak til selskabets initiativtagere.
”De fremsynede personligheder viste vejen, da de byggede den første hal i Østergade med det erklærede formål at huse udstillinger, sport, møder, kongresser, koncerter og andre festlige arrangementer. Arrangementerne er blevet større og flere. Det samme er hallerne og antal medarbejdere, men målet er det samme i nutidens MCH-univers: At skabe unikke oplevelser for alle”, siger Georg Sørensen, der fremhæver vigtigheden af medarbejdernes særlige og meget værdsatte MCH-ånd.
”Gennem tiden er det personlige værtskab blevet både en passion og et særkende for MCH takket være en helt unik indsats af alle vores medarbejdere, der alle får rigtig mange fortjente roser fra vores kunder, gæster og samarbejdspartnere, som også skal have en meget varm tak for opbakningen og tilliden gennem de 70 år”.
100 gange større
Direktøren konstaterer, at der dengang som nu var behov for de rigtige faciliteter til tiden. I 1954 var Herning Hallen én hal på 1.600 kvadratmeter, og i dag råder MCH over i alt 174.000 indendørs kvadratmeter fordelt på MCH Herning Kongrescenter, MCH Messecenter Herning, MCH Arena og Jyske Bank Boxen, der tilsammen besøges af gennemsnitligt 1 mio. gæster hvert år.
Den økonomiske betydning har analysefirmaet Rambøll beregnet ud fra VisitDenmarks døgnforbrugsstatistik, og sammen med MCH's indkøb hos leverandører har gæsternes og udstillernes forbrug alene i 2023 skabt en lokal omsætning på 452 millioner kroner og en samlet omsætning på 613 millioner kroner.
MCH betragtes som en vital og værdsat aktør både lokalt, regionalt og også nationalt for dansk erhvervsliv og industri, blandt andet som mødested for over 50.000 virksomheder via den brede og omfattende række af messer og erhvervsarrangementer.
Det personlige møde går aldrig af mode
Georg Sørensen er kendt for sit mantra om det personlige møde, som han også fremhæver i forbindelse med selskabets 70-års fødselsdag.
”Det personlige møde går aldrig af mode, og de rigtige rammer kombineret med det personlige værtskab er afgørende for mødet mellem mennesker, uanset om behovet er fagligt, forretning, fritid og/eller fornøjelse. Derfor skal der lyde en meget stor tak for den visionære beslutning dengang og for at skabe fundamentet for dagens oplevelseskoncern”, siger Georg Sørensen, der oplyser, at fødselsdagen fejres med kage til alle medarbejdere tirsdag 21. maj, og at en større fejring venter, når oplevelseskoncernen om fem år kan fejre sit 75-års jubilæum