Margretheskålen har fået ”new body – same soul”

“New body – same soul” er lige præcis det, der kendetegner den nye Margretheskål, der lanceres netop nu. Fornemmelsen er den samme, men features er opdaterede. Det vil sige den er skabt i et nyt materiale, der kan recycles, og den tåler både mikroovn og fryser.

Foto: Rosti/F&H Group

Følelsen skal være helt rigtig. Vægten skal være den rigtige, klangen skal være den rigtige og funktionaliteten skal være de samme. Det gælder hele Danmarks Margretheskål, og den skal der ikke laves om på! Men det skal der så alligevel, for når Rosti lancerer en ny version af den velkendte Margretheskål, så ligner den og føles den fuldstændig som den gamle, men den er skabt af et materiale, der kan recycles, og som tåler både mikroovn og fryser. Dermed er der skabt en ny udgave af røreskålen, der i år kan fejre sin 70-års fødselsdag.

”Det er en lang rejse, vi har været på – og en betydeligt sværere en af slagsen, end vi havde forudset”, fortæller brand manager for Rosti, Kasper Egelund Nissen. Foto: Rosti/F&H Group

”Det er en lang rejse, vi har været på – og en betydeligt sværere en af slagsen, end vi havde forudset”, fortæller brand manager for Rosti, Kasper Egelund Nissen. ”For når man arbejder i plastik-verdenen, er der små ting, der kan spænde ben, og ting tager tid”.

F&H Group købte Rosti i 2019, og ikke lang tid derefter kom den nye EU-forordning for plastmaterialer. Men faktisk var Rosti allerede i 2013 gået i gang med det store arbejde, det er at finde et nyt materiale, der kunne erstatte melaminen.

”Så vi fortsatte deres gode arbejde, og i den testform, som de havde skabt, og som vi fik med i handlen, har vi sammenlagt testet over 30 forskellige materialer. Dog fandt vi faktisk ikke et materiale, der direkte kunne erstatte melaminen. Derfor besluttede vi os for at skabe vores eget materiale fra bunden. Det blev til Durostima (Durable Rosti Material), som vi nu har fået varemærkeregistreret”, fortæller Kasper Egelund Nissen.

Margrethes DNA

Margretheskålen har sit eget DNA, og samtidig er den hovedproduktet i Rosti kollektionen. ”Det hverken kan eller vil vi gå på kompromis med, og vi besluttede os for, at vi ville gøre det rigtigt, selv om det tog tid og satte både os og vores forhandlere på en tålmodighedsprøve”, fortæller Kasper Egelund Nissen, der slår fast, at han er glad for, at man tog den ekstra tid til at komme 100 pct. i mål.

Han forklarer, at der, hvor de fleste produkter får problemer, er i forhold til at bruge en håndmixer holde til, uden at det hverken ridser eller skader skålen på anden vis”, forklarer Kasper, samtidig med at han viser eksempler på både, ridsede og ligefrem knækkede testudgaver. ”Margretheskålen har altid være et produkt, der holder, og det skal den blive ved med at være. Netop derfor vælger vi også at give fem års garanti på produkterne”.

Kasper fortæller også, at det har været meget vigtigt, at den nye version 2.0 af Margretheskålen har den udefinerlige følelse, man får, når man står med en Margretheskål i hænderne. ”Det handler om vægten og om klagen, der også skulle genskabes”, forklarer han, og det har været en udfordring.

New body – same soul

Men ud over at skabe en skål så tæt på ”gamle” Margrethe som muligt, skulle den nye version også have funktioner anno 2024. med andre ord: New body – same soul.

”Først og fremmest var det vigtigt for os, at den kunne recycles, og genbruges til andre plastmaterialer som f.eks. sæbepumper eller havemøbler i modsætning til melaminen, der kun kan knuses og bruges til formål som vejfyld”, forklarer Kasper, der videre siger, at grunden til, at skålen ikke er skabt af genbrugsplast ganske enkelt er, at der pt. ikke findes nogle genbrugsmaterialer, som vil være velegnede og fødevaregodkendt til at fremstille Margrethe skåle af. 

Foto: Rosti/F&H Group

Vigtigt var det også, at den nye Margretheskål kunne tåle at gå både i mikroovnen og i fryseren uden at materialet flækker.

”Melamin er et utroligt hårdt materiale. Derfor kan det flække, hvis det udsættes for frysetemperaturer, og af samme årsag kunne man også slå en flig af hældetuden, hvis man tabte skålen. Det sker ikke så let med den nye udgave, fordi materialet er en lille smule blødere, og dermed giver sig en anelse – uden at knække”, lyder det fra Kasper.

Om grunden til at man har valgt at investere både tid, penge og energi i at skabe en ny udgave af Margretheskålen, siger Kasper:

”Vi føler, tiden er inde til at opgradering. For miljøets skyld og for at få flere funktioner ind i skålen. Men når det er sagt, er det ”New body – same soul”, og Margretheskålen skal også i fremtiden være et enkelt produkt, der bare fungerer”. 

Det nye varemærkeregistrerede Durostima materiale kan fremadrettet kun benyttes af Rosti. Men planen er da også at implementere det i en række andre Rosti-produkter. Til foråret 2024 kommer også en mikserkande og grydeskeer i det nye materiale, og med tiden vil vi se mere tilbehør i Durostima. Og når de nye skåle lanceres, udfases melaminskålene.

Materialet er dyrere at fremstille end melamin, og derfor fastslår Kasper også, at de nye produkter vil være lidt dyrere ude i butikkerne. ”Men forbrugerne får også mere for pengene”.

Den nye Margretheskål kommer i 10 farver med tre nye farver på paletten; Electric blue, Beetroot, og Lavender. ”Vi fastholder, at Margrethe skålen skal være en farverig serie, og der vil løbende komme nye farver til i både skålene og tilbehør”.

70 år

Når den nye Margretheskål til januar lanceres på de store europæiske messer, sker det i 70 året for Margrethes ”fødsel”, og Kasper Egelund Nissen fortæller, at man vil fortælle den historie til forbrugerne til efteråret 2024.

Foto: Rosti/F&H Group

Margretheskålen blev skabt tilbage i 50erne. Man sammensatte det, der i dag kaldes en fokusgruppe, hvor man havde indkøbt en række skåle, og lod de fremmødte kommentere på dem. De ville gerne have en rund tud, man kunne hælde af, et håndtag man kunne holde i, og en skål, der kunne tåle et piskeris, og hvor indholdet ikke flød over kanterne, når man piskede. De input blev givet videre til designerne Sigvard Bernadotte og Acton Bjørn, der herudfra fremstillede en model i træ og malede den rød. Den præsenterede de for Rosti der sagde ja tak, og i 1954 lancerede man Margretheskålen, som siden har været hvermandseje i praktisk talt alle danske hjem, og som ofte er gået i arv fra generation til generation.

Skålen er i øvrigt opkaldt efter Bernadottes niece, prinsesse Margrethe, Danmarks nuværende dronning, og siden lanceringen er den solgt i over 25 millioner eksemplarer verden over. 

Foto: Rosti/F&H Group

Foto: Rosti/F&H Group

Relateret indhold

26.04.2024Designbase.dk

Detailhandlen forventer ikke længere prisfald

26.04.2024Designbase.dk

Nu skal du indberette din emballage for 2024: Sådan gør du

17.04.2024Witt

Sponseret

Espressokværnen til den kræsne kaffeelsker

15.04.2024F&H Group A/S

Sponseret

Flot 79NORD-nyhed fra Morsø

15.04.2024Brix Design A/S

Sponseret

Forårets magi og skønhed inviterer til pinsefest

11.04.2024F&H Group A/S

Sponseret

Essensen af kvalitet fra HOLM

10.04.2024Witt

Sponseret

Bryg kaffe som de professionelle baristaer

08.04.2024Designbase.dk

Hamonoya er ny distributør for Patisse

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
3daysofdesign
Messe
3daysofdesign

En platform til at fremvise og fejre fantastisk design

Dato

12.06.2024

Sted

Frederiksgade 1, 3rd floor 1265 Copenhagen K

TRENDS UP WEST
Messe
TRENDS UP WEST

THE SHOW WILL GO ON!

Dato

29.06.2024

Sted

AREAL BÖHLER i Düsseldorf

Dimex
Messe
Det bliver alt andet end almindeligt: Nordstil sommerudgaven er klar.

"Fra regionen - til regionen” er temaet for den kommende Nordstil sommerudgave, der finder sted fra 27. til 29. juli 2024. I tæt forbindelse med Hamborg Messe og i bæredygtighedens ånd støtter Nordstil den nordlige region på en række forskellige måder. Forhandlere i Norden kan forvente en bred vifte af mærkevareproducenter, markante nystartede virksomheder, originale producenter og unge designere på deres sædvanlige ikke-standardiserede måde. Inspiration er garanteret!

Dato

27.07.2024

Tid

08:00

Sted

Hamburg

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

27.07.2024

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Formland
Messe
Vi ses til Formland Autumn

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse 17. - 19. august 2024

Dato

17.08.2024

Tid

09:00

Sted

MCH Messecenter Herning Vardevej 1 7400 Herning

Stockholmsmässan
Messe
Velkommen til Formex

Formex er en messe for dig, der arbejder inden for gave-, boligtekstil- og boligindretningsbranchen eller medierne. Er du køber, dekoratør, designer, stylist eller arkitekt, er du hjertelig velkommen!

Dato

27.08.2024

Tid

09:30

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023