Maison&Objet: (RE)generation
(RE)generation er hovedtemaet for Maison&Objet og de to 25-års jubilæumsmesser i 2020. Der bliver stillet skarpt på fremtidens forbrugertendenser, og der bliver vist trends, der spiller op til dem. Messen havde en lille tilbagegang i antallet af besøgende og en fremgang i antallet af udstillere.
Igennem de 25 år, Maison&Objet har eksisteret, har man løbende genopfundet messen, og dermed fastholdt det, messen selv kalder for en ”magisk tiltrækning”. Dog kunne messen denne gang melde om en lille tilbagegang på 3,5 pct. i antallet af besøgende, og en fremgang i antallet af udstillere, der nu er oppe på 2736 med 609 nye firmaer, og beregninger fra messen viser, at der i løbet af de fem dage, Maison&Objet varer, er blevet handlet for næsten to mia. euro.
For at hylde det nye årti, har Maison&Objet dedikeret begge 2020-messerne til temaet: (RE)generation! Målet er at give de besøgende muligheden for bedre at forstå forbrugsmønstrene i Generation Y og Z, og det er både spændende og urovækkende. Med trendkonsulent Nelly Rodi i spidsen udforskede man denne gang engagementet hos de meningsdrevne forbrugere bl.a. i forhold til miljøvenlige produkter. Til september vil fokus være på, hvordan de digitale nomader er en generation, der er vokset op på en kost af internet og sociale medier.
Design… and action!
“What’s New?”-trendudstillingerne var også denne gang skabt af Elizabeth Leriche, François Bernard og François Delclaux, og de udforskede netop, hvordan forbrugerne tager meningsfuldheden, natur og spændende materialer ind i deres hjem – temaer, der er tæt på den nye generation.
Skiftet i forbrugsmønstre er noget, der er i alles tanker. Bl.a. hotel- og restaurationsbranchen, som Maison&Objet havde sammensat et specielt program for, der førte dem rundt fra møbler til tableware, køkkensegmentet, belysning, tekstiler og dufte.
Designer of the Year og unge talenter
“Simplicity takes a lot of hard work”. Sådan valgte Designer of the Year 2020 Michael Anastassiades at præsentere sit arbejde, og han spillede fint op til de seks upcoming talenter, som Maison&Objet denne gang havde valgt at støtte op om. De seks var Adrien Garcia, Julie Richoz, Laureline Galliot, Mathieu Peyroulet Ghilini, Natacha & Sacha og Wendy Andreu.
Klar til september!
De næste datoer, der skal i kalenderen, når det gælder Maison&Objet, er den 4.-8. september 2020 og med PARIS DESIGN WEEK fra den 3.-12. september.
I september-udgaven vil der være to hovedtemaer; WORK! og PROJECTS, hvor det bl.a. handler om at se og arbejde med de forandringer, der sker med vores arbejdspladser i dag og dermed behovet for nye cross-funktionelle designløsninger, der kombinerer well-being & well-working, community & privacy, experience & performance, workspaces & living spaces.
PROJECTS er målrettet indretningsarkitekter, og omfatter tekniske løsninger, der opfylder alle designbehov til hotel-, service-, og beboelsessektorerne.
FAKTA
Besøgstal:
81.232 unikke besøgende på messen,
123.836 besøg
151 lande var repræsenteret
44.823 franske besøgende
36.409 udenlandske besøgende
Tal omkring udstillerne:
2736 udstillere/2891 brands
609 nye firmaer
71 lande var repræsenteret
990 franske firmaer
1746 internationale brands.
Den digitale platform:
6000 brands
175 000 medlemmer
48% detailhandlere
60% international brugere
2.5 million unikke besøgende om året.