Lykketroldene skal skaffe to millioner

”Vi vil skabe troværdighed i forhold til vore samarbejdspartnere”. Det siger Jesper Sommer fra bySommer. Netop derfor er han i fuld gang med en Lykketrold Fundraiser, og målet er at skaffe mindst to millioner kroner til Kræftens Bekæmpelse alene i år.

”Lykketrold Fundraising projektet tog sin begyndelse for 3 år siden sammen med Dam-familien. ”Vi har allerede samlet 580.000 kr. ind til Kræftens Bekæmpelse. Jeg er stolt af teamet bag for det er deres fortjeneste, at vi er nået så langt, som vi er”, lyder det fra Jesper Sommer, der her ses med teamet..

“Jeg har trukket på mit netværk og mit netværks netværk og derigennem fået kontakt til 36 kunstnere, designere og celebrities, der hver især har designet en unik Lykketrold med en højde på 140 cm. De store Lykketrolde bortauktioneres af Frederik Bruun Rasmussen ved et stort arrangement den 31. august i Aalborg, og overskuddet går ubeskåret til Kræftens Bekæmpelse. Hertil kommer miniatureudgaver af 50 Lykketrolde, der alle er til salg ude i butikkerne. Hver gang, der sælges en af dem, går mellem 20 og 50 kr. alt efter størrelse til Kræftens bekæmpelse”, fortæller Jesper Sommer fra bySommer.

Han fortæller, at responsen hos de deltagende kunstnere har været helt unik. ”Alle har én i familien eller den nære omgangskreds, der er ramt af kræft, og alle føler et ansvar for at gøre noget ved denne forfærdelige sygdom”, lyder det fra Jesper, der videre fortæller, at hans motivation for projektet i første omgang var, at det er 100 år siden, at Gjøl-troldens skaber, Thomas Dam, blev født i Gjøl i Nordjylland, og at det er 60 år siden, at han skabte den første Gjøl-trold. Thomas Dam døde selv af kræft i 1989, og hans efterkommere ønsker nu at støtte forskningen i kræft og at hjælpe kræftramte familier. En ekstra motivationsfaktor for Jesper Sommer var, da hans far for kort tid siden fik konstateret kræft.

”Jeg har i et tidligere regi arbejdet med CowParade, og inspirationen til at få kunstnere til at dekorere Lykketroldene fik jeg der fra”.

Kunstnerne der designer

Blandt de deltagende Lykketrolds-kunstnere er racerkører Jason Watt, designer Karen Simonsen, kunstner Thomas Arendt, kunstner Kristian von Hornsleth, kok Claus Holm, sundhedsekspert Christian Bitz og komiker Jonas Schmidt.

Kokken Claus Holm udtaler om sin Bum Trold: ”Jeg synes, det er vigtigt, at vi støtter op omkring kampen mod kræft, da den rammer alle steder og kan få solen til at gå væk. Jeg elsker livet, og livet er for alle. Vi skal alle hjælpe, hvor vi kan, for livet er en gave. Vi kan ikke kræve lykke og kærlighed, men vi kan gøre os fortjent til det. Livet får vi – vi ved, at vi fødes, og vi skal dø en dag, men det imellem skal nydes. Med min trold er kærligheden på toppen, og med troen på det gode i livet bliver alt godt”.

Racerkører Jason Watt om sin Racer Trold: ”Jeg støtter op om projektet med Kræftens bekæmpelse og lykketroldene, da jeg som så mange andre har haft kræften tæt inde på livet. Jeg mistede selv min far, som døde af lungekræft i en alt for ung alder. Han var den, der tog mig rundt på gokartbanerne og bakkede mig op i min drøm om at blive professionel racerkører, og jeg skylder ham alt det, jeg har opnået indenfor motorsporten. Hans store idol var Steve McQueen og derfor er min lykketrold blevet en hyldest til både McQueen og i den grad til min egen far.”

Kunstneren Thomas Arendt om sin Kosmo Trold: "Kosmo er mit bud på en Lykketrold der bringer universet ned til os på jorden. I en fortolkning der tager udgangspunkt i stjernetåger og kosmiske hændelser har jeg bearbejdet trolden således at alle kan få sit eget stjerneskud - en lykkebringer på hylden derhjemme. En reminder om at vi er en del af en større helhed. Jeg er stolt over at bidrage til en vigtig sag, kampen mod kræft, på min måde med mit eget udtryk."

Komikeren Jonas Schmidt fortæller om sin Lille John Trold: ”Kræft er en forfærdelig sygdom, som påvirker os alle på en eller anden måde. Den fylder meget eller mindre eller i vores alle sammens hverdag, for nogen fylder den alt. Den findes i vores liv på en negativ måde. Jeg synes det er positivt at kunne være med til at bekæmpe kræft på en måde, der måske kan få et smil frem på læben. Det håber jeg min Lykketrold kan.”

Designer Karen Simonsen om sin Proud; Prosperity & Respect Trold: ”Lykke og trold er for mig to fortryllende ord, som giver mig inspiration og fylder mine drømme. Historien bag Lykketrold er enestående, en autentisk fortælling om en sympatisk verden, der er forsvundet. Jeg elsker at arbejde kreativt ud fra en given opgave, hvor produkt og historie spiller en stor rolle. I dette samarbejde får jeg lov at udfolde mig kreativt, og samtidig støtter jeg et godt formål. Jeg har flere gange arbejdet sammen med Kræftens Bekæmpelse alene af den grund, at jeg mistede min mor til kræften forrige år. Ingen kan overhale kræften – men vi kan blive bedre til at behandle og helbrede flere mennesker, og det vil jeg gerne være en del af.”

Sundhedsekspert Christian Bitz om sin Sundheds Trold: ”Jeg er tosset med Lykketrolde, som jeg kan huske, min storesøster samlede på, da jeg var en 10-årig knægt, som primært levede af nutella-madder! Lykketrolde bringer simpelthen gode minder frem i mig. Det er en kæmpe ære, og med den dybeste respekt og ydmyghed, at jeg har takket ja til at designe min egen version af trolden med det høje hår. Det er selvfølgelig en Sundhedslykketrold, som jeg håber vil bidrage til den gode og vigtige sag, det er, at forske i kræft og ikke mindst blive endnu bedre til at behandle patienter og hjælpe pårørende.”

Kunstneren Kristian von Hornsleth om sin Love Trold: ”Jeg deltager gerne i Lykketrold Fundraiser, dels fordi det er et fint og smukt projekt, der hjælper andre, og dels fordi troldene er et originalt dansk designikon med en lang og spændende historie. Vi mennesker vil gerne hjælpe hinanden, hvis vi har mulighed for det, og Lykketrolden er et levende symbol på nøjagtig den kvalitet.”

”Mangfoldigheden er den røde tråd i valget af de kunstnere, der står bag designet af troldene. Og findes der en designer med mod og lyst til at designe endnu en Lykketrold, kan vi stadig godt have plads til et par stykker mere”, siger Jesper Sommer, og tilføjer, at interesserede blot skal henvende sig til ham.

To millioner inden årets udgang

”Sammen med investorerne i bySommer har vi sat os et mål om at nå at indsamle to millioner kroner til Kræftens Bekæmpelse i 2017”, fastslår Jesper Sommer, og han fortæller, at den første halve million allerede nu er afregnet fra salg af Lykketroldene i butikkerne.

”Alle, der deltager i Lykketrold Fundraising projektet, arbejder uden løn. Det vil sige, at overskuddet går ubeskåret til Kræftens Bekæmpelse, og at der ikke trækkes midler fra projektet til lønninger. Så sælges en trold på auktionsaftenen for 40.000 kr., går 40.000 kr. til Kræftens Bekæmpelse”, understreger Jesper Sommer, der finansierer aftenens middag med mad og vin. ”Det gør jeg selvfølgelig også ud fra en kommerciel tanke, for jeg forventer, at den halve million, jeg investerer i formål, kommer igen i form af PR og markedsføring af bySommer, lyder det fra Jesper, og han slår fast, at findes der virksomheder, der vil donere lidt sødt til kaffen eller andet, er det også velkomment”.

Jesper Sommers ambition er, at Lykketrold Fundraiser arrangementet bliver et folkeligt projekt, som ”almindelige” danskere kan købe billetter til for 800 kr. ”Men vi ser jo også meget gerne, at virksomheder booker et bord, og eventuelt holder deres sommerfest til arrangementet. Ikke mindst for branchens aktører, kunne det jo være en oplagt mulighed”.

Allerede nu følger TV2 Nord fundraiserprojektet, og der er lavet tre udsendelser. En elev i Imerco har lavet sin fagprøve om troldene, og herudover har bySommer udstillingsmateriale og dekorationsmateriale, som butikkerne kan få ud at stå, hvis de ønsker at støtte op om projektet.

Det umiddelbare mål er som nævnt, at få indsamlet to millioner kroner, men en del af salget fra Lykketroldene vil også fremadrettet gå til Kræftens Bekæmpelse. Så på længere sigt, kan beløbet blive endnu større.  

Lykketrolden

Den lille lykketrold fra Gjøl er kendt og elsket i hele verden. I 1962 kom Gjøl-trolden på USA’s største legetøjsmesse, hvor den året efter blev kåret som årets legetøj. Siden blev der solgt millioner af eksemplarer over hele verden.
I 2012 købte det amerikanske selskab, DreamWorks, rettighederne til lykketrolden og i efteråret 2016 udkom animationsfilmen ”Trolls” med store navne som Anna Kendrick, John Cleese, Gwen Stefani og Justin Timberlake på rollelisten. Justin Timberlake har ligeledes skrevet og produceret meget af filmens musik.
Lykketrolden var også med, da den første kvindelige pilot, Betty Miller, krydsede Stillehavet. Præsident J.F. Kennedy spurgte hende efter den 16 dage lange flyvetur: ”Var det ikke frygteligt ensomt at flyve så langt?” Til det svarede Betty Miller: ”Nej, for jeg havde jo min lykketrold, Dammit, med.”

Formex

Sponseret

Kreativitet og bæredygtighed i fokus på Formex i januar

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

20.12.2024Designbase.dk

Tid til tilmelding til Future On Stage

19.12.2024Designbase.dk

Formex Trend Guide SS25: Håndværk, elegance og legesyge i fokus

18.12.2024Designbase.dk

Heimtextil Trends tilbyder detailhandlen løsninger i en presset tid

18.12.2024Designbase.dk

Nye regler styrker vores forbrugersikkerhed

17.12.2024Designbase.dk

Her er de mest populære julegaver 2024

17.12.2024Designbase.dk

Innovative talenter gæster Stockholm Furniture Fair’s Greenhouse

11.12.2024Designbase.dk

Hygge og delte oplevelser

11.12.2024Designbase.dk

Året farve 2025: En blød Mocha Mousse

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

11.01.2025

Tid

10:00

Sted

Hamborg

TRADE POINT A/S
Messe
“Together 2025”: A new exclusive collaboration replacing IMM Cologne in January

Danish design takes center stage this January as 10 leading Danish design companies join forces to host a new exclusive in-house fair from January 13–17, 2025. The event, titled “Together 2025” replaces the traditional IMM Cologne week with a coordinated showcase of Danish innovation, style, and craftsmanship.

Dato

13.01.2025

Tid

10:00

Sted

Denmark

Dimex
Messe
HEIMTEXTIL 2025: Tæpper og måtter boomer

Efter successen sidste år får produktgruppen tæpper endnu mere fokus med dobbelt så mange udstillere fra tæppebranchen på Heimtextil 2025 fra 14. - 17. januar.

Dato

14.01.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Heimtextil - International messe for bolig- og kontrakttekstiler

Den internationalt unikke platform for bolig- og kontrakttekstiler og tekstildesign. Oplev sæsonens trends, tekstil bæredygtighed, verdens største udvalg af boligtekstiler samt produkt- og informationstilbud til boligindretning, gæstfrihed og megatrend søvn. Globalt kombineret og passioneret præsenteret.

Dato

14.01.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Maison&Objet
Maison&Objet

Oplev det bedste inden for design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, en førende global begivenhed for professionelle i design- og livsstilsindustrien.

Dato

16.01.2025

Sted

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Messe
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Dato

17.01.2025

Tid

10:00

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023