Kunderne vil bruge færre penge på Black Friday i år
Danskerne har gennem hele 2023 holdt igen på forbruget, og forventningerne til årets store udsalg på Black Friday tegner også til, at kunderne vil bruge færre penge end sidste år. Dansk Erhverv vurderer, at der bliver brugt omkring 3,4 mia. kr. på Black Friday, og det er 20-25% mindre end i 2022.
Dansk Erhverv har igen i år undersøgt danskernes forventninger til Black Friday, og prognosen afspejler, at den tilbageholdenhed i forbruget, som har kendetegnet 2023 vil også ramme Black Friday.
Omdrejningspunktet for Black Friday er fredag den 24. november, men i realiteten strækker de gode udsalgstilbud sig over mindst en uge, og for nogle butikker er det faktisk hele november, hvor der er tilbud. Uanset længden af udsalgsperioden, så var kundernes forventninger til at købe ind under Black Friday-perioden dog begrænsede, da Norstat for Dansk Erhverv spurgte i begyndelsen af oktober.
”Det er desværre ikke overraskende, at danskerne holder på pengene, for det har de gjort hele året. Men at deres forventninger til Black Friday peger på et fald på over 20 pct. i forhold til 2022 er meget skuffende. Så der bliver kamp mellem butikkerne for at levere de bedste tilbud for at tiltrække kunderne,” siger e-handelsdirektør Niels Ralund fra Dansk Erhverv.
I år forventer 3 ud af 10 danskere (29 pct.) at købe noget på Black Friday. Det er lavere end sidste års forventninger op til Black Friday, hvor 36 pct. af danskerne forventede at købe. Danskerne forventer samlet at bruge 3,4 mia. kr. på årets Black Friday, hvilket er et fald på 20-25 pct., hvis vi sammenligner med forventningerne i 2022.
Det er særligt danskere over 30 år, som forventer at gøre mindre brug af Black Friday-tilbuddene. 23 pct. af danskerne på +30 år forventer at købe noget på Black Friday, mens det gælder 54 pct. af de unge mellem 18-29 år. Kun 11 pct. af danskerne over 60 år forventer at købe noget i forbindelse med Black Friday.
”Vi har i andre analyser set, at pris spiller en stigende rolle i danskernes forbrug, så mit håb var, at Black Friday med de mange tilbud var startskuddet til et større salg for detailbutikkerne op til jul. Men mon ikke at jagten på de gode tilbud stiger i takt med, at ønskesedlerne til jul bliver skrevet, da der ofte købes julegaver ved Black Friday,” vurderer Niels Ralund.
8 ud af 10 vil købe julegaver
Black Friday kickstarter julegaveindkøb, og i lighed med tidligere år, så forventer 8 ud af 10 forbrugere, som vil handle på Black Friday, at der skal købes julegaver. Godt halvdelen (54%) vil købe noget til sig selv, og hver tredje køber noget til husstanden. Her er tallene på linje med fordelingen i tidligere år.
Forbrugerne søger mod nettet
Analysen viser også, at et flertal af forbrugerne forventer at købe deres Black Friday-pakker på nettet.
”Det skyldes formentligt, at det er enkelt at finde lige præcis de produkter, man leder efter, på nettet og samtidig kan man hurtigt sammenligne priser.”
”Skal jeg svinge mig helt op den høje hest, så er nettet særligt ved disse lejligheder også med at til at demokratisere oplevelsen. Alle får adgang til samme tilbud – uanset, hvor man bor og hvilke muligheder man har for at bevæge sig ud”, slutter Niels Raalund.
-PF