Keramikeren Anne Black stævner Netto for to millioner
Kopisagen mellem keramikeren Anne Black og Netto, hvor Anne Black beskylder Netto for at have kopieret tre af hendes produkter, har udviklet sig. Nu har keramikeren stævnet Dansk Supermarked og Ronald A/S.
I foråret fik en helt konkret kopisag en del opmærksomhed nemlig sagen om keramikeren Anne Black, som i en video lagt på Facebook anklager Netto for at have kopieret og solgt tre af hendes produkter i porcelæn: En vase, en urtepotte og en lågkrukke.
Sagen har fået mange kommentarer med på vejen, og ikke mindst har Netto selv afvist, at der er tale om kopier. For keramikeren er sagen dog ganske betydningsfuld for salget og forretningen:
Nettos markedsføring og salg (cirka 23.000 stk.) har haft en meget negativ indflydelse på mit salg i Danmark, og da jeg samtidig har haft store omkostninger til advokater i sagen, har jeg desværre måttet sige farvel til to af mine tre medarbejdere, udtaler Anne Black, som har tilbudt Netto et forlig i sagen.
Også en kamp på branchens vegne
Netto har dog ikke ønsket at tiltræde det fremsatte forlig, som efter Anne Blacks vurdering ligger under det reelle tab, hun allerede har lidt.
For min virksomhed er det her et spørgsmål om overlevelse, mens det for Netto blot handler om at have et godt tilbud i uge 13", siger hun.
Anne Black kalder desuden sagen for principiel, mens hun også kæmper på branchens vegne.
"Det er helt grundlæggende forkert at kopiere, men jeg tager i ligeså høj grad også kampen for branchens skyld, da jeg mener, at virksomheder som Dansk Supermarked kalkulerer med, at designerne dukker nakken, når de bliver kopieret, lyder det.
Her kan du se den video, som Anne Black lagde på Facebook i foråret.