JYSK sparer 920.000 kilo plastik om året med nyt tiltag
Boligindretningskæden tager et skridt mod en mere bæredygtig drift og letter samtidig arbejdsbyrden på distributionscentrene.
Det er slut med at rulle plastfolie om toppen på JYSKs paller, der sendes ud til butikkerne. I stedet skal det afløses af genanvendelige covers, som butikkerne har mulighed for at benytte sig af ved behov.
Ændringen kommer til at spare JYSK 920.000 kilo plastik om året, ligesom man også kommer til fremadrettet at spare et tocifret millionbeløb årligt.
“Det er et skridt mod en mere bæredygtig drift. Hidtil har vi rullet plastik på toppen af alle pallerne, men i takt med at vi har optimeret, er det ikke længere en nødvendighed,” fortæller Michael Olesen, Retail Operational Manager i JYSK.
Topplastikkens primære funktion har været at skærme varerne mod vind og vejr, i tilfælde hvor det ikke har været muligt at rykke dem direkte ind på butikkens lager.
Det er dog efterhånden en sjældenhed, og derfor har en arbejdsgruppe set nærmere på en bedre løsning. Det blev de genanvendelige covers.
“Vi samlede vores retailere fra mange forskellige lande for at komme på en bedre løsning, der samtidig gjorde det så nemt som muligt for de ansatte i butikkerne. Vi har hørt fra flere butikker, som ved første forsøg har givet udtryk for, at det godt nok er nemt, så det er vi selvfølgelig godt tilfreds med,” fortæller Michael Olesen.
Foruden besparelsen på plastik sparer det også tid og kræfter på distributionscentrene, at de nu ikke længere skal vikle topplastfolie om pallerne.
“På den måde aflaster vi også vores kolleger på lageret, og det skaber værdi i forhold til arbejdsmiljøet,” fortæller Michael Olesen.