Jeg har verdens bedste job
Kent Morgenstjerne er faglærer på isenkramlinjen på Handelsfagskolen i Odder. Forleden var han én af fem nominerede ud af 2400 indstillede til Politikens Undervisningspris. For Kent er jobbet en passion, og hans drive er at se eleverne forvandle sig fra skoletrætte unge til at være branchens fremtid.
Inden Kent Morgenstjerne indleder sin undervisning kan eleverne på Handelsfagskolen i Odder deltage i en halv times latteryoga. Det skaber et godt sammenhold, giver masser af god energi og er en god start på dagen, siger Kent Morgenstjerne. Når eleverne skal lære om gryder og pander, laves der mad, som man spiser sammen, og for at gøre undervisningen i kaffemaskiner mere relevant og nærværende, har Kent Morgenstjerne taget en uddannelse som barista.
Netop fordi han forstår at gøre undervisningen på isenkramlinjen på Handelsfagskolen nærværende, interessant for eleverne, underholdende og udviklende, var han blandt de fem erhvervsskolelærere, som var i spil til at modtage Politikens Undervisningspris 2017 ud af 2400 indstillede. Han vandt den dog ikke, men det gør bestemt ikke hans undervisning mindre interessant for eleverne.
Jeg har verdens bedste job, lyder det fra Kent Morgenstjerne, og det er nok en del af hemmeligheden bag en engageret, relevant og inddragende undervisning.
Det var eleverne selv, der indstillede Kent Morgenstjerne til prisen, og det gør ham kun endnu gladere for nomineringen. I indstillingen lød det bl.a. at Kent gør alt for at få alle elever med. Han forklarer gerne tingene på forskellige måder, så alle forstår det, og han hjælper gerne i frokostpausen, ligesom man altid kan ringe til ham.
Jeg forsøger at bruge mange eksempler i min undervisning, så det er til at forstå, og jeg forsøger at holde mig fra de meget lange udredninger og i stedet holde informationerne korte og præcise, fortæller Kent Morgenstjerne, og han mener klart, at man lærer bedst ved fysisk at arbejde med tingene. At lave mad i gryderne, og brygge en god kop kaffe på kaffemaskinen.
Mange af vores elever synes ikke, skolegangen er det mest underholdende. Derfor handler det om at gøre den spændende også for dem.
Han fortæller om en mail han fik fra en tidligere elev. Da du påstod, du kunne lære mig at regne på 8 minutter, tænkte jeg; det er umuligt. Men det var det faktisk ikke.
Det handler om at give eleverne de små sejre, så de føler, de er gode til noget; finde nemme huskeregler, så de kan regne udsalgspriser og indkøbspriser ud. Min belønning er at se den udvikling, de går igennem fortæller Kent Morgenstjerne.
Branchens leverandører
Kent har igennem sine 17 år på Handelsfagskolen fået oparbejdet et rigtig fint forhold til branchens leverandører. Det betyder, at eleverne altid får stillet de nyeste varer til rådighed at arbejde med, og at leverandørerne gerne kommer forbi for at fortælle eleverne om produkterne.
Således har man to fuldt indrettede isenkramlokaler, og Kent Morgenstjerne anslår, at der er vareprøver for en million kroner alt sammen leveret af leverandørerne.
Det er jo en win-win situation, hvor både leverandørerne og vi får noget ud af det, og det er super vigtigt, at eleverne eksempelvis forstår, hvorfor en megamussel tallerken koster 649 kroner, i forhold til at man kan købe fire andre tallerkener for 199 kr. fortæller Kent Morgenstjerne.
Kent tester også produkter for leverandørerne, og han produkttræner leverandørernes medarbejdere. Jeg har mange jern i ilden og et godt netværk, og det er alfa og omega, siger han, og fremhæver også Designbase, der bringer billeder og navne på de unge, der har færdiggjort skolen. Det betyder rigtig meget for dem.
Kent elsker at nørde med tingene, og netop derfor har han taget en barista-uddannelse, og han har været på te-kurser, så han kan videregive viden til eleverne.
Uddannelsen som latteryoga-instruktør har han også taget for at kunne give noget videre til eleverne på Handelsfagskolen.
Det er dybt overraskede, så meget det betyder, at starte dagen med at grine ad ingenting. Mange af de unge er lukkede og har en facade, de skal opretholde. Når man har grinet sammen en halv time, falder facaden, lyder det inspirerende fra Kent.
<p>Det er jo en win-win situation, hvor både leverandørerne og vi får noget ud af det, og det er super vigtigt, at eleverne eksempelvis forstår, hvorfor en megamussel tallerken koster 649 kroner, i forhold til at man kan købe fire andre tallerkener for 199 kr. </p>
Kent Morgenstjerne
Jeg skal udvikle mig selv
Kent gør rigtig meget for at udvikle sig selv som lærer og som menneske til gavn for eleverne. Han kan finde på at tage med en leverandør ud og demonstrere produkter en lørdag formiddag i en detailbutik, ligesom han har meldt sig som juleassistance i en butik bare for at have fingeren på pulsen med, hvad der sker i detailhandlen. Han er altid på Formland med eleverne, og han bruger tid på at se de nye produkter og brands, der måtte være. Herudover taler han løbende med leverandører såvel som kæder for at holde sig ajour med, hvad der sker i branchen.
Kent Morgenstjernes store interesse for branchen stammer helt tilbage fra hans barndom. Da han var tre år gammel, var han første gang med sine forældre i deres isenkrambutik. Senere var han salgskonsulent og markedschef hos HP Schou, hvor han blandt andet holdt foredrag for eleverne på Handelsfagskolen.
Da jeg skulle finde noget andet at lave, tænkte jeg, at jeg kunne undervise et par år. Det er nu 17 år siden, siger Kent med et smil, og han overvejer ikke at skifte lærerjobbet ud. Jeg har, det bedste job, man kan have, siger han. Jeg er med til at give skoletrætte unge nyt blod på tanden, og jeg er med til at udvikle nye butikschefer. I det hele taget er jeg med til at præge fremtidens unge mennesker.
Eleverne skal være glade for skolen
At Kent Morgenstjerne er blandt landets fem dygtigste undervisere ud af 2400 indstillede, er en stor anerkendelse af vores pædagogik, siger en stolt direktør Pia A. Marlo, og hun siger, at det også kunne have været andre undervisere på skolen, der var blevet nomineret.
Man skal brænde for det man laver her. Det er den måde, vi underviser på. Vi arbejder ikke fra en lektion til en anden, men i sammenhængende forløb, og Kent repræsenterer den teori på bedste vis fortæller hun og uddyber
Vi har mange af de elever, der bestemt ikke har været glade for at gå i skole. Derfor er glæden for os og dem endnu større, når det lykkedes med forløbet på Handelsfagskolen. Vi finder alternative måder at undervise på, fremfor at følge den slagne vej, og vores undervisere er fagligt stolte af, det de gør. Vi udvikler også løbende på, hvad der fungerer, og hvad der ikke gør, lyder det fra Pia A. Marlo.
På Handelsfagskolerne i Odder og Skåde ringer det hverken ud eller ind. Eleverne møder kl. 8, de har en times frokost, og slutter kl. 16. Men så kan der sagtens være aftenundervisning også. Det kan være en repræsentant for et kaffefirma, der fortæller om kaffebrygning eller andre hyggelige ting, der sælger brancherne til de unge.
Over 200 elever kan overnatte på begge skoler, og det kræver naturligvis mange andre funktioner.
Dem, der arbejder i køkkenet, er lige så vigtige, som dem, der underviser. Vi smelter sammen til et hele, og vi arbejder alle sammen for at skabe rammer for de unge, så de gider gå på skolen og kan udvikle sig. Vores kunder er virksomhederne og butikkerne, og vi skal give dem elever, der kommer inspirerede tilbage og synes detailhandel er fedt, slutter A. Pia Marlo.