01.11.2018  |  Business  |  Branchenyt

Hvordan skal den kreative branche hjælpe til Danmarks fremtidige vækst?

Et vækstteam for de kreative erhverv har netop givet regeringen sine anbefalinger til, hvordan Danmark kan indtage en position som internationalt førende vækstmiljø.

Tidligere i år nedsatte daværende Erhvervsminister Brian Mikkelsen et vækstteam for de kreative erhverv, og nu er teamet klar med sine anbefalinger til hvordan de kreative erhverv kan bidrage til Danmarks fremtidige vækst. Det skriver Erhvervsministeriet i en pressemeddelelse.

Vækstteamet kommer med 21 konkrete anbefalinger på, hvordan Danmark kan udnytte de muligheder, der er for vækst og udvikling for kreative erhverv som design, mode, film, tv-serier, spil og arkitektur i lyset af de udfordringer og muligheder, som digitaliseringen giver.

”Vækstteamet vurderer på baggrund af sit væksttjek, at de kreative erhverv kan fortsætte den markante eksportvækst, og at Danmark kan indtage en position som internationalt førende vækstmiljø, hvor innovation skabes med mennesket og kloden i centrum, hvis de fremsatte anbefalinger bliver gennemført. Det betyder, at vi kan levere en vækst i eksporten frem til 2025 på 50 pct. svarende til et løft på 46 mia. kr.”, lyder det fra adm. direktør i Fritz Hansen, Jacob Holm, der er formand for vækstteamet og han uddyber:

”Digitaliseringen ændrer måden at drive forretning på, og på en række områder skal vi samarbejde for at gøre op med det, der hidtil har været ”god latin”, da det begrænser vores vækst og virke i fremtiden. Og fra de kreative erhverv sender vi i dag et klart signal til regeringen, uddannelserne og andre organisationer og fonde om, at vi i den grad er klar til at samarbejde om at finde nye løsninger.”

Fem indsatsområder:

Vækstteamet peger på i alt fem områder, hvor de mener, der bør sættes ind fra politisk hold:

  1. Der skal skabes bedre adgang til kvalificeret arbejdskraft. Blandt andet ved at etablere Danish Creative Factories der skal være et iværksætter- og innovationsmiljø, hvor virksomheder, studerende og forskere samarbejder om at skabe nye forretningsmodeller og løsninger med udgangspunkt i kreativitet, teknologi og forretningsforståelse.
  2. Der skal skabes bedre adgang til risikovillig kapital til nye og digitale forretninger, hvilket skal sikre, at de kreative virksomheder vækster i Danmark frem for at flytte til udlandet. Blandt andet skal Vækstfonden m.fl. bruge nye præstationsindikatorer (KPI'er) og risikoberegningsmetoder ved investeringer i digitale kreative forretninger. Samtidig skal flere kulturevents kunne opskaleres.
  3. Offentlig-privat samspil skal sikre innovative udviklingsmiljøer. Det skal være billigere for virksomhederne at byde på offentlige opgaver, og det offentlige skal være bedre til at anvende de udbudsmodeller, der fremmer innovation og bæredygtighed og klyngerne i de kreative erhverv skal samles.
  4. Vi skal have en mere effektiv håndhævelse af immaterielle rettigheder, da det ifølge vækstteamet er for nemt og udbredt at være digital tyv i Danmark i dag, hvilket afholder virksomheder fra at investere.
  5. Der skal skabes øget international synlighed og eksport. Vækstteamet foreslår blandt andet at etablere et offentligt-privat partnerskab om at videreudvikle og markedsføre en fælles fortælling om Danmarks kreative DNA internationalt og styrke eksporthjælp til SMV’er. Samtidig skal en treårig forsøgsordning med produktionsrabatter for film, efterproduktion, animation mv. udligne den ulige internationale konkurrence.


De kreative erhverv ER i vækst

De danske kreative erhverv har i dag 79.200 ansatte, omsætter for 248 mia. kr. og eksporten er steget fra 48 mia. kr. i 2009 til 92 mia. kr. i 2016. De kreative erhvervs andel af Danmarks samlede eksport er derfor steget til tæt ved 8,5 pct. i 2016.

Vækstteamets analyser viser på den måde, at de kreative erhverv er en vigtig nøgle til at låse op for fremtidig vækst i Danmark. Ny teknologi giver nye muligheder - men markedet ligger i at omsætte teknologien i forretningsmodeller, services og produkter, som skaber værdi for kunden. Her giver Danmarks unikke kreative DNA en konkurrencefordel.

”De kreative erhverv er en styrkeposition i dansk økonomi med flotte tal for både eksport, beskæftigelse, omsætning og værdiskabelse. Jeg glæder mig derfor til at dykke ned i vækstteamets idéer, som jeg vil tage med mig i det videre arbejde med at styrke de kreative erhverv i Danmark og gøre dem endnu mere konkurrencedygtige”, lyder det fra Erhvervsminister Rasmus Jarlov.

Mens Udenrigsminister Anders Samuelsen supplerer:

”Jeg ser frem til at se nærmere på vækstteamets anbefalinger og deres bud på, hvordan vi kan skabe endnu bedre rammer for kreative iværksættere og virksomheder, så vi kan få endnu flere dygtige, kreative ildsjæle og virksomheder ud i verden. Det er til gavn for både erhvervslivet og for væksten i Danmark”.

”Vi kan være stolte af det danske kreative DNA. Det skal klart styrkes, og dette inspirerende og værdifulde samarbejde i spændingsfeltet mellem kultur og kreative erhverv er en vækstmotor, skal sættes endnu mere i spil. Vækstteamets rapport gør det også tydeligt, at håndhævelse af immaterielle rettigheder er svært i en digital økonomi – det stiller nye krav”, afslutter Kulturminister Mette Bock.


Unikt dansk kreativt DNA

Vækstteamet understreger, at danske værdier og historie som fx lav magtdistance, tillid, respekt for mennesker og miljø mv., har resulteret i et helt unikt dansk kreativt DNA, der afspejler sig i de løsninger, som udarbejdes. Det er noget, der er global efterspørgsel på, og giver Danmark et konkurrenceparameter, som det er svært at kopiere.

Læs mere om vækstteamets 21 anbefalinger og indsatsområderne i rapporten: ”Danmark: Et internationalt førende vækstmiljø for kreative erhverv”.

www.em.dk

Mere fra Designbase.dk – Forum for design- og interiørbranchen

Designbase.dk – Forum for design- og interiørbranchen

http://www.designbase.dk

Designbase.dk – forum for design- og interiørbranchen – er et erhvervsmedie og community, som dækker alle fagbrancher inden for design og interiør, og som er målrettet direkte til og læst af fagfolk. Partnere på Designbase.dk kan bidrage aktivt med indhold/erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af Designbase.dk. Vi udkommer dagligt på Designbase.dk, uge…

Se virksomhedsprofil  

  Designbase.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere