Hvem er den nye forbruger?

Den digitale tilstedeværelse kommer man ikke uden om, hvis man vil drive en butik i dag, og livsstilseksperten, Anne Glad, mener klart, at man skal sørge for, at kunderne får den samme gode oplevelse og den samme høje service på nettet og i butikken; at tingene spiller grænseløst sammen.

”Lær at elske den nye forbruger”. Det var overskriften, da livsstilsekspert Anne Glad forleden holdt foredrag på Dansk Details branchedag. Hun mener, at det, der primært er sket med den danske forbruger over de seneste 10 år, er de forskellige niveauer af digital tilstedeværelse.

”Det spørgsmål, man skal stille sig selv, er: Hvorfor skal mine kunder købe hos mig frem for på nettet? Det handler om værdiskabelse, og det handler om at se de nye forbrugskanaler som en måde at skabe udvikling på”, fastslår hun.

I 2016 brugte danskerne 101 milliarder kroner på nettet, og så må man spørge sig selv: Kan jeg tillade mig at gå glip af det?”

At smartphonen for alvor ændrede danskernes måde at shoppe på, er hun heller ikke i tvivl om.

”Telefonen bliver brugt til at researche på samt til at lokalisere de fysiske butikker på, og faktisk viser undersøgelser, at 41 procent af danske børnefamiliers onlinehandel sker via mobilen. Derfor er det super vigtigt med en hjemmeside, der kan bruges på mobilen”.

Hun slår også fast, at: ”Dine kunder er altid et skridt foran dig rent teknologisk. De bruger tid og energi på at finde det nyeste, og du kan enten læne dig tilbage og lade udviklingen køre forbi dig, eller du kan omfavne den”.

Hun mener, at Cross-channel, hvor den fysiske butik spiller grænseløst sammen med online-butikken, er fremtiden, og hendes holdning er, at man skal sørge for at give samme gode service i butikken som på nettet – og omvendt.

”I dag forventer kunderne, at den fysiske butik spiller sammen med netbutikken, og man forventer den samme gode oplevelse, den samme høje service og samme type produkter. Eksempelvis er det også helt naturligt for forbrugerne i dag, at varer, de har købt i onlinebutikken, kan byttes i den fysiske butik, samt at man tilbyder alle de mange forskellige betalingsformer, der findes i dag”.

Længere ude i fremtiden ser Anne Glad omnichannel-strategierne, hvor kunden eksempelvis genkendes, når han eller hun træder ind i butikken, og der vises varer målrettet den enkelte på skærmene.

Hun mener klart, at den fysiske detailbutik har en fremtid, men hun mener også, at man som detailhandler skal tilpasse sig.

”Man kunne eksempelvis tilbyde at sende varerne hjem til kunden senere på dagen, så hun ikke skal bære rundt på dem på sin hyggetur i byen, og man skal sørge for at udvide oplevelsen. Det kan være med en lille slikpose til børnene eller noget helt andet”.

Blandt de råd, hun giver den danske detailhandel, er:

  • Sørg for at jeres site virker på mobilen
  • Overvej jeres åbningstider – er I der, når kunderne har behov for det? 
  • Tal med kunderne! Hør hvor de er, hvad deres behov er, hvorfor de ind imellem køber på nettet, og hvad I kan gøre for at få den handel
  • Lav produkter om til services. De yngre forbrugere vil gerne abonnere på produkter, så de kan skiftes ud løbende. Så tænk servicetanken ind i butikken og på nettet

Specialhandlen er i vækst
”Specialhandlen er i vækst. Men skal det fortsætte, skal der skabes meningsfyldte oplevelser, der kan udfordre nettet. Det er umuligt at konkurrere på udvalg, så derfor skal der konkurreres på andre parametre. Der skal skabes en dynamisk, sanselig indretning, server en kop kaffe og skab en ”scene”, der kan samle kunderne om det, der ikke kan leveres på nettet som blandt andet musik og spændende mennesker”, fastslår Anne Glad.

Kunderne kan godt lide nye produkter og ny inspiration, så det skal de have. Der skal indrettes med lys, lyd og duft, og der skal slås på mødet mellem mennesker, for det er det, den fysiske butik kan, og som nettet ikke kan.

”Man kan også arbejde med limited editions, altså ting, der kun kan fås i butikken, men man skal passe på med deciderede tilbud, for det kan give bagslag”’, mener Anne Glad.

Hun fortæller i øvrigt også, at der er forskel på, hvordan mænd og kvinder shopper. Mændene er mere resultatorienterede, mens kvinder bruger meget mere tid. De researcher på nettet og går gerne i flere butikker for at finde det rigtige. Dog understreger hun også, at der med de nye generationer kommer en ny gruppe mænd, der i højere grad shopper, som kvinderne gør det. Mænd, der faktisk kan lide at shoppe og som går op i mode og indretning på en helt ny måde. ”Og er det de yngre mænd, man henvender sig til i sin forretning, skal det klart tænkes med ind, når man tænker ud ad boksen”, slutter Anne Glad.

Formex

Sponseret

Kreativitet og bæredygtighed i fokus på Formex i januar

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

23.12.2024Designbase.dk

Kampagne skal hjælpe virksomheders digitale sikkerhed

20.12.2024Designbase.dk

Julemærkehjemmene modtager over en million kroner fra Salling Group

19.12.2024Designbase.dk

Små erhvervsdrivende får nu lettere ved at oprette bankkonto

19.12.2024Designbase.dk

Ny guide giver SMV’er værktøjer til at navigere i EU’s krav til cybersikkerhed

16.12.2024Designbase.dk

Danskerne købte for rekordmange penge i julen 2023

12.12.2024Designbase.dk

Svanemærket tildeler Svanemærket 2023 til Høie

12.12.2024Designbase.dk

Få styr på medarbejdernes overskydende ferie

11.12.2024Designbase.dk

De potentielle cybersikkerhedstrusler i 2025

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

11.01.2025

Tid

10:00

Sted

Hamborg

TRADE POINT A/S
Messe
“Together 2025”: A new exclusive collaboration replacing IMM Cologne in January

Danish design takes center stage this January as 10 leading Danish design companies join forces to host a new exclusive in-house fair from January 13–17, 2025. The event, titled “Together 2025” replaces the traditional IMM Cologne week with a coordinated showcase of Danish innovation, style, and craftsmanship.

Dato

13.01.2025

Tid

10:00

Sted

Denmark

Dimex
Messe
HEIMTEXTIL 2025: Tæpper og måtter boomer

Efter successen sidste år får produktgruppen tæpper endnu mere fokus med dobbelt så mange udstillere fra tæppebranchen på Heimtextil 2025 fra 14. - 17. januar.

Dato

14.01.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Heimtextil - International messe for bolig- og kontrakttekstiler

Den internationalt unikke platform for bolig- og kontrakttekstiler og tekstildesign. Oplev sæsonens trends, tekstil bæredygtighed, verdens største udvalg af boligtekstiler samt produkt- og informationstilbud til boligindretning, gæstfrihed og megatrend søvn. Globalt kombineret og passioneret præsenteret.

Dato

14.01.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Maison&Objet
Maison&Objet

Oplev det bedste inden for design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, en førende global begivenhed for professionelle i design- og livsstilsindustrien.

Dato

16.01.2025

Sted

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Messe
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Dato

17.01.2025

Tid

10:00

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023