Hexclad x Gordon Ramsay
Da Hexclad tilbage i 2016 lancerede hybridpanden, blev der skabt en helt ny kategori inden for køkkengrej. Siden har Gordon Ramsay købt sig ind i virksomheden, og dermed tog udviklingens ekstra fart, og i slutningen af 2022 lancerede Nordic Hub Hexclad på det nordiske marked.
”I 2016 i USA så den originale Hexclad hybridpande dagens lys, og siden er der blevet skabt en helt ny kategori indenfor køkkengrej”. Det fortæller adm. direktør Robin Bahl fra Nordic Hub, der er nordisk repræsentant og distributør for Hexclad.
Brandet blev introduceret for udvalgte forhandlere på det nordiske marked i slutningen af 2022, og Robin Bahl, at han i sine ti år i branchen aldrig har oplevet noget lignende.
"Jeg har arbejdet med mærker som KitchenAid, Riedel og Alessi, og aldrig har jeg set et mærke, der har fået fart på samme måde, og som straks næsten betager brugeren. Når man først har brugt en Hexclad stegepande, er det, som om alt andet bare blegner," siger en begejstret Bahl, der godt kan se, at det kan lyde lidt overdrevet i bedste Hollywood-stil. ”Men et par gange i livet støder man på produkter, der bare ændrer alt”, siger han med et smil.
Hemmeligheden bag Hexclad er en hybridteknologi, der gør det muligt at kombinere de bedste egenskaber fra non-stick pander, støbejernspander og stålpander i ét og samme produkt.
Fra dag ét var Hexclad stegepanden en massiv succes, og Hexclad er i dag en milliardvirksomhed.
«I kølvandet er der dukket flere efterligninger op fra kendte og ukendte mærker, der forsøger at hævde sig i den nye kategori, men indtil videre har de ikke nået Hexclads niveau”, lyder det fra Robin Bahl.
For nogle år siden købte Gordon Ramsay sig så ind i Hexclad. Dermed tog tingene for alvor fart, og produktudviklingen er sket på et hidtil uset niveau.
”Hexclad har løbende udviklet innovative produkter. Fælles for dem alle er, at Gordon Ramsay er involveret i udviklingen, og at de bringer innovationer og innovationer til hvert produkt. Bl.a. peberkværnen "peberkværn 2.0", der har egenskaber, som ikke tidligere er set”, fortæller Robin Bahl.
Da man introducerede brandet på det nordiske marked for lidt over et halvt år siden, blev det naturligt nok taget imod med en vis skepsis, fortæller Robin Bahl. ”Men vi lovede forhandlerne, at vi ville afhente alt det, der ikke var solgt til julehandlen, for dermed at minimere deres risiko. Og lad mig sige det sådan: Vi kunne ikke levere nok, og salget tog fuldstændig fart”.
Sjovt at være med på rejsen
”Hexclad er ikke billige produkter, men det var meget tydeligt, at mange forbrugere havde ventet på, at Hexclad skulle blive tilgængeligt i Norden. Så det er utroligt sjovt at være med på en del af en sådan rejse. Både fordi der er stor rotation på varerne, hvilket betyder, at vores butikker tjener penge, og fordi slutkunderne får glæde af et innovativt produkt, der virkelig er en game changer i køkkenet," siger Bahl.
Kanalstrategien for Hexclad er nøje planlagt.
”Da vi har distribution i hele Norden, er det afgørende for os at træffe gode beslutninger vedrørende distribution. Som en relativt erfaren mand i denne branche har jeg set gode produkter og mærker forsvinde næsten lige så hurtigt, som de kom. En af grundene til det er, at man bliver grådig og vil sælge til alle. Og misforstå mig ikke: Vi vil gerne sælge alt, hvad vi kan få af varer. Men det er ikke en holdbar strategi, siger Robin Bahl og fortsætter:
Grænsehandel i Norden er en stor udfordring for os. Derfor har vi sat distributionen op, så vi undgår, at der er for meget konkurrence på prisen. For eksempel har vi givet Imerco eneret hos Hexclad i Danmark.
Det betyder, at Hexclad er tilgængelig for alle danskere, og at vi sammen med Imerco på sigt kan opbygge et stærkt brand baseret på kvalitet og viden.
Vi har også afvist henvendelser fra flere store kæder, der ønsker at sælge Hexclad, netop fordi vi vil bygge noget stærkt og langsigtet”, siger en tilfreds direktør.
Gordon Ramsay-effekten
”Der er ingen tvivl om, at Gordon-effekten er signifikant”, siger Robin Bahl.
Når verdens mest berømt kok, men ikke mindre end syv Michelin-stjerner siger, at Hexclad er stegepandens Rolls Royce – så lytter de fleste.
”Og selv om mange tror, at Gordon Ramsay er "købt og betalt" af Hexclad, er det faktisk langt fra tilfældet, forklarer Bahl.
Gordon fik en stegepande af en medkok for et par år siden og opdagede straks, at det var noget helt andet, end han var vant til. Faktisk var det Gordon, der kontaktede Hexclad og næsten krævede at være en del af revolutionen. I dag er han el del af ejerkredsen og naturligvis også Hexclads brandambassadør.
”Med en verdensstjerne som Gordon Ramsay på holdet sker der ting, som andre mærker kun kan fantasere om. Selvfølgelig optræder Hexclad i alle Gordons tv-shows som Hells Kitchen og Next Level Chef. Og Hexclad dukker pludselig op i køkkenerne hos folk som Cameron Diaz og Halle Berry", sagde Bahl, og fortsætter:
”Men det ser ud til, at det aldrig stopper. For nu har Hexclad lanceret en separat You Tube-serie med Hailey Beiber. Det er fedt nok, men i det sidste afsnit dukker Kendall Jenner op og praler af Hexclads nye knive! Når man har 245 millioner følgere, sker der mildest talt også ting her på bjerget”, konkluderer en starstruck Robin Bahl.
Hexclad lancerer altid sine nye produkter i USA først, men allerede nu har man hos Nordic Hub testet flere af dem og Robin Bahl lover, at de innovationer, der kommer i efteråret, er lige så utrolige som hybridkøkkengrejet.