Har du styr på forbrugernes fortrydelsesret?

Forbrugerklagenævnet har behandlet en sag om forbrugernes fortrydelsesret. Læs om den 14-dages fortrydelsesfrist og hvilke krav, der stilles til forbrugerne, hvis de vil udnytte fortrydelsesretten.

Foto: 123RF.com

Sælger din virksomhed varer til forbrugere? Så er det en fordel at kende til forbrugernes fortrydelsesret, hvordan den 14-dages fortrydelsesfrist beregnes og hvilke krav, der stilles til forbrugerne, hvis de vil udnytte fortrydelsesretten.

Kort om sagen

En forbruger havde købt tre kjoler i en netbutik til 1.217 kr. Pakken blev sendt via et fragtfirma til en pakkeshop til afhentning den 31. august. Forbrugeren hentede pakken den 1. september, men fortrød herefter købet og sendte pakken retur den 15. september. Ifølge forbrugeren var der vedlagt en standardfortrydelseserklæring i returpakken, men det bestred den erhvervsdrivende, som modtog pakken et par dage senere.

Husk beløbsgrænsen

Forbrugerklagenævnet behandler som udgangspunkt klager over alle varer og ydelser, når en række betingelser er opfyldt, bl.a. at prisen for varen eller ydelsen er mellem 1.110 – 100.000 kr. For tøj og sko er mindstebeløbet dog 720 kr.

Hvornår regnes den 14 dages fortrydelsesfrist fra?

Et spørgsmål i sagen var, om fortrydelsesfristen på 14 dage regnes fra det tidspunkt, hvor pakken er afleveret i en pakkeshop eller fra tidspunktet, hvor forbrugeren har hentet pakken.

Efter forbrugeraftalelovens § 19, stk. 2, nr. 2, løber forbrugerens fortrydelsesret fra det tidspunkt, hvor forbrugeren får varen i fysisk besiddelse. Det tidspunkt indtræder først, når forbrugeren henter pakken og ikke når pakken blot er tilgængelig i pakkeshoppen. Den 14-dages fortrydelsesfrist løb derfor fra 1. september, hvor forbrugeren hentede pakken.

Hvornår har forbrugeren udnyttet sin fortrydelsesret?

Forbrugeren oplyste, at denne havde vedlagt en standardfortrydelseserklæring i returpakken, som forbrugeren sendte til den erhvervsdrivende den 15. september uden at give den erhvervsdrivende yderligere besked om, at forbrugeren ønskede at fortryde købet.

Ifølge forbrugeraftalelovens § 20, stk. 1, skal forbrugeren inden udløbet af fortrydelsesfristen afgive en utvetydig erklæring til den erhvervsdrivende om, at forbrugeren ønsker at udnytte sin fortrydelsesret, f.eks. via mail eller ved at benytte den standardfortrydelsesformular, som fremgår af forbrugeraftaleloven. Forbrugeren skal bevise, at denne har udnyttet sin fortrydelsesret inden fristens udløb, og den erhvervsdrivende gjorde gældende, at forbrugeren ikke havde udnyttet sin fortrydelsesret rettidigt.

Nævnet vurderede, at det var tilstrækkeligt, hvis forbrugeren vedlagde en standardfortrydelseserklæring i returpakken og sendte pakken afsted til den erhvervsdrivende inden udløbet af fortrydelsesfristen. Nævnet fandt det dog ikke godtgjort, at forbrugeren havde vedlagt en standardfortrydelseserklæring i returpakken og vurderede derfor, at forbrugeren ikke havde opfyldt formkravene til udøvelse af fortrydelsesretten, hvorfor forbrugeren dermed ikke havde krav på at fortryde købe og få købesummen retur.

Stockholm Furniture Fair

Sponseret

Stockholm Furniture Fair 2025 fremhæver fremtidens konstruktion og hænderne bag håndværket

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

21.01.2025Xilium

Sponseret

Producentansvar for emballage: Xilium gør processen simpel

15.01.2025Designbase.dk

Alt for få SMV’er har en plan

14.01.2025Designbase.dk

Flere unge kan nu få deres første arbejde

13.01.2025Designbase.dk

Ny lov muliggør equity crowdfunding

09.01.2025Designbase.dk

Så mange danske virksomheder gik konkurs i 2024

08.01.2025Designbase.dk

Antallet af butikstyverier stiger

07.01.2025Designbase.dk

Positiv ledelsesadfærd kan mindske risikoen for depression og angst

06.01.2025Designbase.dk

Danskerne bekymrer sig for miljø og klima, når de handler på Temu

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
TrendSet Munich
Messe
Trendset i München

FYRVÆRKI AF IDÉER, PRODUKTER OG TRENDS

Dato

31.01.2025

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Formland
Messe
Formland Spring 2025

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse

Dato

02.02.2025

Tid

09:00

Sted

Vardevej 1, 7400 Herning

Formex
Messe
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Dato

04.02.2025

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Dimex
Messe
Creativeworld Trends 2025: Gåture fuld af inspiration

Kreativitetens hjerte slår i Frankfurt: Creativeworld er ikke kun verdens førende messe for kreative og gør-det-selv-produkter, men også en platform for fantasifulde og overraskende nye trends. De tre nye trendverdener "LET'S TAKE A WALK... in the city", "LET'S TAKE A WALK... in the garden" og "LET'S TAKE A WALK... in the forest" giver ren inspiration og vil give udstillere og besøgende et overblik live fra 7. til 10. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Home of Consumer Goods byder i 2025 på nyt brand-område

Alt er centreret omkring networking: Trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld udvider igen sin position som det globale omdrejningspunkt for den moderne livsstil, sæsonbestemte dekorationer og kreative produkter under paraplyen Home og Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Focus på design! Nyt brand-område på Ambiente 2025

”Interior Looks” er det nye højdepunkt på Ambiente Living: Brand-området åbner adgang til nye købergrupper for udvalgte møbel- og interiørmærker - med fokus på den internationale hospitality og kontraktforretning. Oplev det på Ambiente fra 7. – 11. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Copyright 2023