Handelsplads med Skandinavisk fokus
Gennem flere år har TrendSet München været en vigtig handelsplads for den Sydtyske region samt Østrig og Schweiz. Messen har haft en flot organisk vækst og anses nu som en af de vigtigste europæiske messer for mange internationale producenter og indkøbere. Designbase har netop besøgt messen og talt med flere udstillere - læs med her!
Fra lokal til global
Designbase er netop hjemvendt efter at have besøgt den senest afholdte messe (3.-5. januar) og her mødte vi Maximilian Kirschner, som varetager det kommercielle område for TrendSet.
Maximilian Kirschner informerede om nøglen til succes og TrendSet’s fortsatte vækstplaner. ”München er et logistisk knudepunkt for regionen, hvilket gør det nemt for både udstillere og besøgende at komme til/fra messen. Her finder man en stor international lufthavn, med gode forbindelser til og fra hele verden og infrastrukturen er en væsentlig årsag til succes”, udtaler Maximilian Kirschner.
Skandinavisk fokus
På den netop overståede messe i januar var der 75 udstillere fra Skandinavien, og ifølge Maximilian Kirschner er Skandinavien et af TrendSets fokusmarkeder, når det handler om at tiltrække nye udstillere og besøgende, og han fortsætter: ”Vores kvadratmeterpris for at udstille, er mellem 66-78 Euro, hvilket gør TrendSet attraktiv, når det handler om at tiltrække nye udstillere”.
TrendSet har endvidere et samarbejde med SMV Danmark, hvor der er mulighed for deltagelse på en fællesstand med andre danske udstillere.
Tilfredse udstillere
Ved vores besøg mødte vi flere danske og svenske udstillere, som generelt er tilfredse med at deltage på messen.
Danske Krasilnikoff har udstillet på TrendSet i mange år, og eftersom at Tyskland er deres største og vigtigste marked, er TrendSet en nøglemesse for den danske interiørvirksomhed.
Krasilnikoff præsenterede på messen, en ny designlinje, med et mere nordisk udtryk og ifølge Hanne Peters-de Fockert, giver den nye designlinje Krasilnikoff en ny og ekstra dimension, som også skandinaviske forhandlere vil få glæde af.
Vi talte endvidere med virksomheden Rice, som også har udstillet på TrendSet i mange år og ligeledes med stor succes. Ifølge Export Business Manager Helene Elingsøe, har TrendSet i flere sæsoner skabt fremgang for den fynske designvirksomhed, som ligeledes præsenterede helt nye kollektioner på en meget flot og indbydende stand.
Svenske Miljögården har deltaget på TrendSet fire gange. Joakim Wihlborg, CEO Miljögården udtaler: ”Allerede på vores anden deltagelse i München, så vi positive resultater. Vi kalkulerer som regel med deltagelse 3-4 gange, før vi kan konkludere afkast i messeinvestering, så vi er ganske positive”, udtaler Joakim Wihlborg, som præsenterede ikke mindre end 290 m2, som var imponerende flot opdelt i inspirerende miljøer.
Danske LIND DNA var en af messens mange nye udstillere, og vi mødte eksportansvarlig, Jesper Lybeck Kristiansen. Tyskland er et enormt vigtigt eksportmarked for LIND DNA og ifølge Jesper Kristiansen har den succesfulde designvirksomhed store, men også realistiske, forventninger til resultatet af deltagelse. ”Vi håber, at kunne servicere indkøbere fra vores mange kunder i Sydtyskland, Østrig og Schweiz”, udtaler Jesper Kristiansen, fra den nye imødekommende stand, placeret i hallen for Home & Textiles, Furniture & Lighting.
Fakta:
TrendSet er en messe inden for interiør-, bolig- og livsstilssegmentet og afholdes to gange årligt (januar og juli). Messen er en væsentlig handelsplads for hele DAC-regionen (Tyskland, Østrig og Schweiz) inden for interiørsegmentet.
På messen udstiller ca. 1000 virksomheder med 2.500 brands og den samlede udstillermasse repræsenterer 40 forskellige lande.
TrendSet har ca. 35.000 besøgende fagfolk fordelt på tre dage.
Messen er opdelt i 14 forskellige områder inden for interiør- og livsstilssegmentet på omkring 100.000 m2 udstillingsplads.
Derudover præsenter TrendSet et trendområde, som omhandler tendensen i den kommende sæson. Området viser de kommende farver, strukturer, mønstre og materialer, og hvordan producenter fortolker disse tendenser i deres produkter.
Næste TrendSet afholdes d. 6.-8. juli 2019.