Handelserhvervet har stor betydning for dansk økonomi

Handelserhvervet er det største i Danmark målt på beskæftigelsen.

Foto: 123RF.com

Handelserhvervet er det største i Danmark målt på beskæftigelsen. På tværs af EU-lande, er Danmark ligeledes det land, hvor handelserhvervet udgør den største andel af den samlede private beskæftigelse. Dertil udgør handelserhvervet også store dele af den danske økonomi og eksporten. For at handelserhvervet kan opretholde positionen som et stærkt erhverv, har DI udarbejdet VISION2030, som skal hjælpe danske virksomheder med at vende nutidens udfordringer til fremtidens muligheder.

Danmark er og har altid været en stor handelsnation, og når der dykkes ned i række forskellige økonomiske nøgletal, understreges dette.

Beskæftigelsen er størst for handelserhvervet

Handelserhvervet beskæftiger i alt 540.000 personer i Danmark. Heraf er de 53.000 beskæftigede med handel med biler. De øvrige 487.000 er beskæftigede er i engros- og detailhandlen, hvilket svarer til 22 pct. af den private beskæftigelse. Engros- og detailhandlen er således det største erhverv målt på antal beskæftigede i Danmark foran både industri og forsyning samt bygge og anlæg.

Når der ses ud over de danske landegrænser, understreges betydningen af handelserhvervet (u. handel med biler) for dansk økonomi. Danmark er nemlig det EU-land, som har den største andel af den samlede private beskæftigelse indenfor netop handelsbranchen. I gennemsnit udgjorde beskæftigelsen i handelserhvervene på tværs af alle EU-landene 16 pct. af den samlede private beskæftigelse. Til sammenligning var denne andel 21 pct. for Danmark i 2021 og er altså steget til 22 pct. i 2022. Sverige 

Foto: 123RF.com

og Tyskland, som nogle af de lande vi oftest sammenligner os med, havde andele på 15 pct. af den samlede private beskæftigelse. 


Handelserhvervet udgør også store andele af Danmarks økonomi og eksport

Et relevant mål til at bedømme den økonomiske størrelse af den danske økonomi, er bruttofaktorindkomsten (BFI). Her udgjorde detailhandlen samlet set 4,6 pct. af BFI og engroshandlen udgjorde 11,4 pct. i 2020. Med andre ord, udgjorde handelserhvervet hele 16 pct. af dansk økonomi i 2020.

BFI

BFI fås, ved at BNP korrigeres for proportionale (fast andel af mængden eller værdien af en vare eller tjeneste) og ikke-proportional indirekte skatter og subsidier (f.eks. vægtafgifter, ejendomsskatter mv.).   

Det er dog ikke kun indenfor landets grænser, at handelserhvervet gør sig gældende. Når der ses på eksporten, udgjorde handelsvirksomheder 14 pct. af den samlede danske eksport i 2019. Danmark eksporterede samlet set for 1.300 mia. kr. i 2019, hvoraf handelserhvervet dermed stod for at eksportere for en samlet værdi af 146 mia. kr.

Vi skal fremtidssikre handelsbranchen

Engros- og detailvirksomhederne er med andre ord en af grundstenene i Danmark ved at skabe arbejdspladser, bidrage til økonomien og er med til at innovere og fremme nye teknologier. Danske handelsvirksomheders stærke position på både det indenlandske og udenlandske marked er dog under konstant pres. For at dansk økonomi fortsat kan stå stærkt, er det derfor essentielt, at danske virksomheder evner at opretholde deres konkurrencedygtighed.

Danske handelsvirksomheder er kendetegnet ved at være dygtige købmænd, der formår at tilpasse sig hurtigt, og som har internationalt udsyn, uagtet om de er små, mellemstore eller store og uanset, om de handler online eller i fysiske butikker. Det er vigtige styrker, som har tjent danske handelsvirksomheder godt i mange år, og som også bliver vigtige i de kommende år.

”I Dansk Industri tror vi, at der er behov for at supplere de nuværende styrker med en ny kompetence. Vi skal kombinere den nuværende evne til hurtig tilpasning med at kunne arbejde strategisk med mulige fremtider på længere sigt. Vi skal med andre ord kunne beherske evnen til strategisk fremtidstænkning for at sikre, at vi er fremtidsparate”, lyder det fra Jacob Kjeldsen, Branchedirektør, der videre slår fast: ”Vi lever i en tid, hvor digitalisering, nye teknologier, bæredygtighed, overvældende regulering og en række megatrends påvirker virksomhederne, vores samfund og verden omkring os hurtigere end nogensinde. Fremtiden indeholder nye krav til handelsvirksomheder. Det handler bl.a. om at imødekomme kundernes og forbrugernes forventninger, der vil ændre sig markant de kommende år, og som derfor betyder nytænkning af kundeoplevelse og købsrejse”.

Stockholm Furniture Fair

Sponseret

Stockholm Furniture Fair 2025 fremhæver fremtidens konstruktion og hænderne bag håndværket

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

21.01.2025Xilium

Sponseret

Producentansvar for emballage: Xilium gør processen simpel

15.01.2025Designbase.dk

Alt for få SMV’er har en plan

14.01.2025Designbase.dk

Flere unge kan nu få deres første arbejde

13.01.2025Designbase.dk

Ny lov muliggør equity crowdfunding

09.01.2025Designbase.dk

Så mange danske virksomheder gik konkurs i 2024

08.01.2025Designbase.dk

Antallet af butikstyverier stiger

07.01.2025Designbase.dk

Positiv ledelsesadfærd kan mindske risikoen for depression og angst

06.01.2025Designbase.dk

Danskerne bekymrer sig for miljø og klima, når de handler på Temu

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
TrendSet Munich
Messe
Trendset i München

FYRVÆRKI AF IDÉER, PRODUKTER OG TRENDS

Dato

31.01.2025

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Formland
Messe
Formland Spring 2025

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse

Dato

02.02.2025

Tid

09:00

Sted

Vardevej 1, 7400 Herning

Formex
Messe
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Dato

04.02.2025

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Dimex
Messe
Creativeworld Trends 2025: Gåture fuld af inspiration

Kreativitetens hjerte slår i Frankfurt: Creativeworld er ikke kun verdens førende messe for kreative og gør-det-selv-produkter, men også en platform for fantasifulde og overraskende nye trends. De tre nye trendverdener "LET'S TAKE A WALK... in the city", "LET'S TAKE A WALK... in the garden" og "LET'S TAKE A WALK... in the forest" giver ren inspiration og vil give udstillere og besøgende et overblik live fra 7. til 10. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Home of Consumer Goods byder i 2025 på nyt brand-område

Alt er centreret omkring networking: Trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld udvider igen sin position som det globale omdrejningspunkt for den moderne livsstil, sæsonbestemte dekorationer og kreative produkter under paraplyen Home og Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Focus på design! Nyt brand-område på Ambiente 2025

”Interior Looks” er det nye højdepunkt på Ambiente Living: Brand-området åbner adgang til nye købergrupper for udvalgte møbel- og interiørmærker - med fokus på den internationale hospitality og kontraktforretning. Oplev det på Ambiente fra 7. – 11. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Copyright 2023