Gode råd: Sådan undgår din netbutik svindel på Black Friday

Black Friday er en travl periode for både netbutikker og kunder – men desværre også for svindlere, der udnytter travlheden til at få fat i varer uden at betale. Dansk Erhverv har en række gode råd om, hvordan du kommer på forkant med svindel.

Dansk Erhverv har sammen med Nets og Politiet udarbejdet en række gode råd til, hvordan både fysiske butikker og netbutikker kan undgå svindlere på Black Friday.. Foto: 123RF.com

Når salget starter på Black Friday fredag den 24. november 2023, og i realiteten også i ugerne inden da, så er det ikke kun kunderne, der er klar til at taste ordrer ind. Det gør svindlerne også. Så er det med at være på vagt - for hvornår er det en kunde, og hvornår er det en svindler? 

Dansk Erhverv har sammen med Nets og Politiet udarbejdet en række gode råd til, hvordan både fysiske butikker og netbutikker undgå svindlerne.

Gode råd til sikker nethandel 

Det vigtigste råd er, at du skal holde øje med mistænkelige ordrer. Det kan være ordrer, der omhandler de dyreste og mest hypede produkter, og som er markant større end gennemsnittet. Nok er er det udsalg, men alligevel.

Eksempler på atypiske ordrer:

  • Kunder, der ønsker hasteordrer uanset omkostningerne.
  • Mange ordrer fra samme kunde over en relativ kort periode.
  • Uforholdsmæssigt mange ordrer til et specifikt område, med samme type varer.
  • Ordrer, hvor varesammensætningen adskiller sig fra normen.
  • Ordrer, der skal sendes til udlandet og/eller er bestilt fra udlandet.
  • Ordrer, hvor der har været forudgående afviste transaktionsforsøg.
  • Ordrer, hvor kundens telefonnummer ikke findes ved opslag på nettet (f.eks. taletidskort/udenlandske mobiltelefoner).
  • Ordrer, der er foretaget på andre tidspunkter af døgnet end normen (f.eks. om natten).
  • Ordrer med produkter, hvor I ikke er konkurrencedygtige på prisen i forhold til resten af branchen.
  • Ordrer, hvor kundeoplysningerne er fejlbehæftede/adskiller sig fra normen (f.eks. specialtegn i stedet for æ, ø, å).
  • Ordrer, hvor kunden anmoder om at få leveret til bemærkelsesværdige adresser (f.eks. på gaden ud for en adresse, kælderrum, parker mv.)

Hvis du har mistanke, så er det en god ide at kontrollere kunde- og ordreoplysningerne, når ordrer afviger fra det normale:

  • Passer telefonnummeret til kunden/adressen? (Kontroller det oplyste nummer, f.eks. via 118.dk, Google eller MobilePay).
  • Er kunden registreret på den oplyste adresse? (Kontroller adressen, f.eks. via 118.dk eller Google).
  • Undersøg adressen med Google street view – nogle gange møder man en tom byggegrund med en postkasse.
  • Ring eventuel til det oplyste telefonnummer for at få verificeret ordren.
  • Hvis der forskel på leveringsadresse og faktureringsadresse, så undersøg begge adresser.
  • Undersøg evt. kunden på Facebook, LinkedIn eller Instagram.

Black Friday er traditionen tro travl. Derfor er det ofte der svindlerne slår til.. Foto: 123RF.com

Forslag til konkrete tiltag

  • Øg sikkerheden på betalingerne. SCA skal bruges til sikker identifikation af kortholder.
  • Hvis man bruger en pakkeleverandør, der tillader at ændre modtageradressen undervejs på turen, bør man undersøge, om det er muligt at slå det fra omkring Black Friday.

E-handlen oplever desværre en del tilfælde, hvor kunder ”ikke” modtager de bestilte varer, enten fordi de mangler i pakken, eller fordi pakken slet ikke er modtaget. Der kan selvfølgelig være tale om fejl ved pakning og afsendelse eller en pakke, der ærgerligt nok er forsvundet undervejs.

Men der er også set eksempler på systematisk svindel for enten at undgå betaling eller få den samme vare erstattet. Det må forventes at den trend bliver forstærket under travlheden ved Black Friday og julehandlen. Derfor:

  • Dobbelttjek indhold af pakken inden afsendelse - måske foto.
  • Overvej ”Track n Trace” på pakkerne, så hele pakkerejsen til kunderne kan dokumenteres.

Hav fokus på at uddanne personalet, herunder definere dyre/attraktive produkter, bemærkelsesværdige ordrer og produkter, der ikke er konkurrencedygtige i netop jeres butik.

Gennemgå sidste års erfaringer med at skabe sikker nethandel - var der særlige modus, som I med fordel kan have fokus på igen?

Er du blevet udsat for svindel, så skal du anmelde det til Politiet.

Ved anmeldelse til politiet, skal du have følgende klar:

  • IP-adresse
  • ”Kundens” telefonnummer
  • ”Kundens” e-mail-adresse
  • Leveringsadressen
  • Kreditkortnummer
  • Screenshot fra websidens log hvor man kan se ”Kundens” IP-adresse og source port nummer samt tidspunktet, hvor de er benyttet i formatet tt:mm:ss.

-PF

Relateret indhold

03.05.2024Designbase.dk

Trends & Traditions var en succes

03.05.2024Designbase.dk

Her er årets førende norske designvirksomheder

02.05.2024Designbase.dk

Det er nu de bedste elever skal indstilles til Fagprøveprisen

01.05.2024Designbase.dk

140 mio. kr. skal sikre mere liv i bymidter

01.05.2024Designbase.dk

Forbrugerne foretrækker at handle hos producenten

30.04.2024Designbase.dk

Sådan kan I lette likviditetspresset på jeres virksomhed

30.04.2024Designbase.dk

Unge under 18 år i sommerjobs?

29.04.2024Designbase.dk

Kunstig intelligens i detailhandlen

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
3daysofdesign
Messe
3daysofdesign

En platform til at fremvise og fejre fantastisk design

Dato

12.06.2024

Sted

Frederiksgade 1, 3rd floor 1265 Copenhagen K

TRENDS UP WEST
Messe
TRENDS UP WEST

THE SHOW WILL GO ON!

Dato

29.06.2024

Sted

AREAL BÖHLER i Düsseldorf

Dimex
Messe
Det bliver alt andet end almindeligt: Nordstil sommerudgaven er klar.

"Fra regionen - til regionen” er temaet for den kommende Nordstil sommerudgave, der finder sted fra 27. til 29. juli 2024. I tæt forbindelse med Hamborg Messe og i bæredygtighedens ånd støtter Nordstil den nordlige region på en række forskellige måder. Forhandlere i Norden kan forvente en bred vifte af mærkevareproducenter, markante nystartede virksomheder, originale producenter og unge designere på deres sædvanlige ikke-standardiserede måde. Inspiration er garanteret!

Dato

27.07.2024

Tid

08:00

Sted

Hamburg

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

27.07.2024

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Formland
Messe
Vi ses til Formland Autumn

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse 17. - 19. august 2024

Dato

17.08.2024

Tid

09:00

Sted

MCH Messecenter Herning Vardevej 1 7400 Herning

Stockholmsmässan
Messe
Velkommen til Formex

Formex er en messe for dig, der arbejder inden for gave-, boligtekstil- og boligindretningsbranchen eller medierne. Er du køber, dekoratør, designer, stylist eller arkitekt, er du hjertelig velkommen!

Dato

27.08.2024

Tid

09:30

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023