Gode råd: Sådan undgår din netbutik svindel på Black Friday

Black Friday er en travl periode for både netbutikker og kunder – men desværre også for svindlere, der udnytter travlheden til at få fat i varer uden at betale. Dansk Erhverv har en række gode råd om, hvordan du kommer på forkant med svindel.

Dansk Erhverv har sammen med Nets og Politiet udarbejdet en række gode råd til, hvordan både fysiske butikker og netbutikker kan undgå svindlere på Black Friday.. Foto: 123RF.com

Når salget starter på Black Friday fredag den 24. november 2023, og i realiteten også i ugerne inden da, så er det ikke kun kunderne, der er klar til at taste ordrer ind. Det gør svindlerne også. Så er det med at være på vagt - for hvornår er det en kunde, og hvornår er det en svindler? 

Dansk Erhverv har sammen med Nets og Politiet udarbejdet en række gode råd til, hvordan både fysiske butikker og netbutikker undgå svindlerne.

Gode råd til sikker nethandel 

Det vigtigste råd er, at du skal holde øje med mistænkelige ordrer. Det kan være ordrer, der omhandler de dyreste og mest hypede produkter, og som er markant større end gennemsnittet. Nok er er det udsalg, men alligevel.

Eksempler på atypiske ordrer:

  • Kunder, der ønsker hasteordrer uanset omkostningerne.
  • Mange ordrer fra samme kunde over en relativ kort periode.
  • Uforholdsmæssigt mange ordrer til et specifikt område, med samme type varer.
  • Ordrer, hvor varesammensætningen adskiller sig fra normen.
  • Ordrer, der skal sendes til udlandet og/eller er bestilt fra udlandet.
  • Ordrer, hvor der har været forudgående afviste transaktionsforsøg.
  • Ordrer, hvor kundens telefonnummer ikke findes ved opslag på nettet (f.eks. taletidskort/udenlandske mobiltelefoner).
  • Ordrer, der er foretaget på andre tidspunkter af døgnet end normen (f.eks. om natten).
  • Ordrer med produkter, hvor I ikke er konkurrencedygtige på prisen i forhold til resten af branchen.
  • Ordrer, hvor kundeoplysningerne er fejlbehæftede/adskiller sig fra normen (f.eks. specialtegn i stedet for æ, ø, å).
  • Ordrer, hvor kunden anmoder om at få leveret til bemærkelsesværdige adresser (f.eks. på gaden ud for en adresse, kælderrum, parker mv.)

Hvis du har mistanke, så er det en god ide at kontrollere kunde- og ordreoplysningerne, når ordrer afviger fra det normale:

  • Passer telefonnummeret til kunden/adressen? (Kontroller det oplyste nummer, f.eks. via 118.dk, Google eller MobilePay).
  • Er kunden registreret på den oplyste adresse? (Kontroller adressen, f.eks. via 118.dk eller Google).
  • Undersøg adressen med Google street view – nogle gange møder man en tom byggegrund med en postkasse.
  • Ring eventuel til det oplyste telefonnummer for at få verificeret ordren.
  • Hvis der forskel på leveringsadresse og faktureringsadresse, så undersøg begge adresser.
  • Undersøg evt. kunden på Facebook, LinkedIn eller Instagram.

Black Friday er traditionen tro travl. Derfor er det ofte der svindlerne slår til.. Foto: 123RF.com

Forslag til konkrete tiltag

  • Øg sikkerheden på betalingerne. SCA skal bruges til sikker identifikation af kortholder.
  • Hvis man bruger en pakkeleverandør, der tillader at ændre modtageradressen undervejs på turen, bør man undersøge, om det er muligt at slå det fra omkring Black Friday.

E-handlen oplever desværre en del tilfælde, hvor kunder ”ikke” modtager de bestilte varer, enten fordi de mangler i pakken, eller fordi pakken slet ikke er modtaget. Der kan selvfølgelig være tale om fejl ved pakning og afsendelse eller en pakke, der ærgerligt nok er forsvundet undervejs.

Men der er også set eksempler på systematisk svindel for enten at undgå betaling eller få den samme vare erstattet. Det må forventes at den trend bliver forstærket under travlheden ved Black Friday og julehandlen. Derfor:

  • Dobbelttjek indhold af pakken inden afsendelse - måske foto.
  • Overvej ”Track n Trace” på pakkerne, så hele pakkerejsen til kunderne kan dokumenteres.

Hav fokus på at uddanne personalet, herunder definere dyre/attraktive produkter, bemærkelsesværdige ordrer og produkter, der ikke er konkurrencedygtige i netop jeres butik.

Gennemgå sidste års erfaringer med at skabe sikker nethandel - var der særlige modus, som I med fordel kan have fokus på igen?

Er du blevet udsat for svindel, så skal du anmelde det til Politiet.

Ved anmeldelse til politiet, skal du have følgende klar:

  • IP-adresse
  • ”Kundens” telefonnummer
  • ”Kundens” e-mail-adresse
  • Leveringsadressen
  • Kreditkortnummer
  • Screenshot fra websidens log hvor man kan se ”Kundens” IP-adresse og source port nummer samt tidspunktet, hvor de er benyttet i formatet tt:mm:ss.

-PF

Formex

Sponseret

Stockholm Furniture Fair 2025 fremhæver fremtidens konstruktion og hænderne bag håndværket

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

21.01.2025Xilium

Sponseret

Producentansvar for emballage: Xilium gør processen simpel

15.01.2025Designbase.dk

Alt for få SMV’er har en plan

14.01.2025Designbase.dk

Flere unge kan nu få deres første arbejde

13.01.2025Designbase.dk

Ny lov muliggør equity crowdfunding

09.01.2025Designbase.dk

Så mange danske virksomheder gik konkurs i 2024

08.01.2025Designbase.dk

Antallet af butikstyverier stiger

07.01.2025Designbase.dk

Positiv ledelsesadfærd kan mindske risikoen for depression og angst

06.01.2025Designbase.dk

Danskerne bekymrer sig for miljø og klima, når de handler på Temu

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
TrendSet Munich
Messe
Trendset i München

FYRVÆRKI AF IDÉER, PRODUKTER OG TRENDS

Dato

31.01.2025

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Formland
Messe
Formland Spring 2025

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse

Dato

02.02.2025

Tid

10:00

Sted

Herning

Formex
Messe
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Dato

04.02.2025

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Dimex
Messe
Creativeworld Trends 2025: Gåture fuld af inspiration

Kreativitetens hjerte slår i Frankfurt: Creativeworld er ikke kun verdens førende messe for kreative og gør-det-selv-produkter, men også en platform for fantasifulde og overraskende nye trends. De tre nye trendverdener "LET'S TAKE A WALK... in the city", "LET'S TAKE A WALK... in the garden" og "LET'S TAKE A WALK... in the forest" giver ren inspiration og vil give udstillere og besøgende et overblik live fra 7. til 10. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Home of Consumer Goods byder i 2025 på nyt brand-område

Alt er centreret omkring networking: Trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld udvider igen sin position som det globale omdrejningspunkt for den moderne livsstil, sæsonbestemte dekorationer og kreative produkter under paraplyen Home og Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Focus på design! Nyt brand-område på Ambiente 2025

”Interior Looks” er det nye højdepunkt på Ambiente Living: Brand-området åbner adgang til nye købergrupper for udvalgte møbel- og interiørmærker - med fokus på den internationale hospitality og kontraktforretning. Oplev det på Ambiente fra 7. – 11. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Copyright 2023