Gå i køkkenet med Heston Blumenthal
Heston Blumenthal for kendt for sine vilde madeksperimenter. Men vidste du, at han også står bag en serie el-produkter til køkkenet, Sage by Heston Blumenthal? Serien er kendetegnet ved luksus, innovation og know-how. Med Sage-produkterne får isenkræmmerne med andre ord nogle unikke produkter, der sælger på historien frem for på prisen.
Ofte har isenkrambranchen stor fokus på volumen og kampagner i stedet for unikke produkter med en god historie, fortæller Henrik Buur, Product Manager fra Witt, og netop i et forsøg på at gøre op med rabatræset og i stedet give isenkræmmerne en god historie at sælge, lanceres nu Sage by Heston Blumenthal.
Alle køkkenmaskinerne fra Sage er lavet i samarbejde med den verdenskendte kok Heston Blumenthal, der er indehaver af The Fat Duck i England. Heston har en finurlig, videnskabelig og kreativ tilgang til madlavning. Derfor går han ikke på kompromis med kvalitet. Denne sans for kvalitet har han bragt ind i samarbejdet med Sage. Resultatet er kraftfuldt og innovativt køkkenudstyr.
Den tid, man ude i butikkerne bruger på at fortælle den gode historie bag produkterne, er givet rigtig godt ud, for har forbrugerne historien med, betaler de gerne, hvad det koster, fastslår Henrik Buur og fortæller videre, at Witt naturligvis sørger for at klæde de ansatte i butikkerne godt på til salg af de innovative produkter.
Heston Blumenthal er i sig selv en god historie: en madeksperimentarist, der har skabt alt - fra verdens største pakke kiks til overdimensioneret morgenmad, middag fra middelalderen og en middag, der ligner en have Hans restaurant The Fat Duck har tre Michelin stjerner. The Hinds Head, som han også ejer, har én Michelin stjerne.
Alt det fortæller vi naturligvis medarbejderne i butikkerne på Sage-dage i vores showroom, ude i butikkerne på morgenmøder, eller når vi er ude for at demonstrere produkterne i butikkerne, fortæller Henrik Buur og understreger, at interessen og fokusset på Sage by Heston Blumenthal har været meget stor.
Forbrugerne er positive, og når vi er ude, har vi en rigtig fin dialog med slutbrugerne.
Serien består af elektriske produkter til køkkenet, fra blender til kaffemaskine, temaskine, vaffeljern og meget, meget mere. Serien adskiller sig markant fra det, der ellers findes på markedet. Det gælder både know-how og innovation. Det fornemmer forbrugerne straks. De kan se, at de får, hvad de betaler for, og dermed er produkterne heller ikke prisfølsomme på samme måde som almindelige køkkenmaskiner. Udover at have den almindelige manuelle kontrol har Sage og Heston defineret de mest gængse funktioner og tilføjet dem som automatiske funktioner.
Heston er med
Det er bestemt ikke blot af navn, at Heston Blumenthal er involveret i Sage-serien. Han kommer med input til produkterne baseret på sin mangeårige og store erfaring med netop køkkenmaskiner, og han tester produkterne, inden de kommer på markedet.
Han er med i hele produktudviklingsfasen, og der er ingen tvivl om, at han har givet ingeniørerne, der udvikler teknikken i maskinerne, grå hår i hovedet med alle sine krav til funktionerne i de enkelte maskiner. For Heston går aldrig på kompromis, fastslår Henrik Buur med et smil og tilføjer, at det bl.a. betyder, at tingene i serien er nemme at arbejde med og ikke mindst super rengøringsvenlige.
Indtil videre er det Inspiration, der forhandler Sage by Heston Blumenthal, og Henrik Buur fastslår, at produkterne i serien matcher Inspirations profil rigtig godt. Og alt andet end lige, er indtjeningen større, når man sælger en blender til 2399 kr., end når man sælger én til 399 kr.
I serien findes bl.a. espressomaskinen Oracle, der er den første fuldautomatiske og manuelle maskine, der tamper kaffen præcis, som den skal. Temaskinen har forudindstillelige temperaturer - alt efter om det er grøn te, der trækker bedst ved 80 grader eller sort te, hvor temperaturen skal være højere.
Når den ønskede temperatur er nået, sænker maskinen selv tekurven ned i vandet og hejser den op igen, når teen har trukket den optimale tid. Ud over Hestons input fik man et stort antal te-entusiasters bud på den optimale temaskine og tog dem med i udviklingen.
Seriens brødrister kan rumme fire skiver og har en quick look-funktion, så man kan tjekke, om brødet har fået nok, og har det ikke det, fortsætter risteren, hvor den slap.
I dag rummer serien over 40 produkter. Henrik Buur fortæller, at Sage by Heston Blumenthal løbende videreudvikles, og at seneste skud på stammen er en ny personal blender, som man forventer sig meget af, og han understreger, at serien er til alle; såvel madentusiasten, der ønsker de bedste værktøjer, samt designelskeren, der gerne vil have nogle flotte designmaskiner i køkkenet.
Witt distribuerer Sage i Skandinavien, og Henrik Buur slår fast, at serien spiller meget fint sammen med Witts øvrige produktportefølje, der bl.a. tæller WMF køkkenartikler.
Vi er i forvejen leverandør af el-produkter til faghandlen. Sage er et high-end brand, hvor know-how og innovation i er i højsædet, og således kannibaliseres der ikke på WMF. Tværtimod komplimenterer de to brands hinanden, så butikkerne kan spænde så vidt som muligt og nå så mange kundegrupper som muligt.