Formlandtrenden: Vi er alle ”One of a kind”
Formlands trendzone afspejler denne gang tidens søgen efter det unikke og personlige, det sammensatte og det opfindsomme.
”Vi står i et paradoksalt tidsbillede, hvor grænsen mellem det ægte og det kunstige, det digitale og det menneskelige bliver mere og mere udvisket. Vi skal være gode til at være mennesker, og til samværet, det sociale og det fysiske møde, som vi har måtte undvære det sidste år. Vores behov for interaktion, oplevelser, overraskelser, fællesskaber, inspiration og håb, er savnet og understimuleret, og vi glæder os til at opleve det fysiske møde igen”, lyder det fra Mille Fly og Sofie Helsted fra Studie FLYHELSTED, der står bag Formlands trendzone ”One of a kind”.
”One of a kind” er en butik skabt af sammensatte elementer, både i stil, stemning og formsprog. Det er befriende, skørt og eksperimenterende. Her er plads til at blande design og genbrug, de upcyclede og sammensatte produkter er i fokus. Kreativitet og opfindsomhed har fået plads, så den gode historie kan gives videre. Vi genanvender materialerne træ, metal, glas og beton, der underbygger visionen om en oplevelse, med plads til det personlige, humoren og det unikke.
”’One of a kind’ emmer af 70’ernes anti-smartness og 80´ernes elektriske stemning og farver, tilsat et drys af nutidens behov for individualitet. Det er her, kontrasterne mødes i et væld af former, materialer og opfindsomhed. Inspirationen til at også din butik kan blive en ’one of a kind’ oplevelse”, siger de to.
”Forandringer bliver den nye normal i fremtiden. De unge søger en flydende linje mellem kønnene og har ikke behov for at definere sig som mand eller kvinde. Klimakampen blev også sat på dagsordenen af de unge, og vi er blevet klar over, at det er for dem, vi skal tage imod forandringerne. Forandringer åbner for nye muligheder og tvinger os ud af tryghedszonen. Det er med til at skabe håb og lys for en bedre fremtid”, siger Mille og Sofie.
Vi skal skabe en ny fortælling og vision for fremtiden, hvor de værdier, som har været forbundet med status for det gode liv, bliver erstattet af nye værdier, som kan genopbygge den verden, vi skal leve i. Flere af os er kommet tættere på naturen og værdsætter den som et sted, vi kan finde ro og genvinde vores balance.
Teknologien har også fået et kæmpe boost i den seneste tid. Vi har alle meget hurtigt lært at være virtuelle, og mange virksomheder har måttet udvikle og tilpasse deres forretning til nye platforme for at kunne nå ud til deres kunder. Men digitaliseringen betyder også, at vi får større mulighed for at bo lige der, hvor vi gerne vil, og på den måde vi gerne vil bo.
Genbrug tænkes ind over alt. Vores brug af ressourcer skal optimeres, og der skal fokus på, hvordan vi designer produkter med mindst muligt affald og med mulighed for at UPcycle, REcycle eller DOWNcycle og reparere.
Som virksomhed skal man tage stilling. Ikke bare til materialer men også til transport, energiforbrug, hjemmeside osv. Du skal som producerende virksomhed have en plan for, hvordan du vil nå klimamålene, og for hvordan vejen derhen ser ud.
Vi har set et boom i interessen for håndværk som et modspil til det digitale. Vi søger det analoge og ting, der tager tid, og vi finder tilfredsstillelse i at være en del af en proces og en udvikling, som vi ikke kan forhaste, og som ender med et fysisk resultat. Strik og håndarbejde er blevet sammenlignet med meditation, man er til stede i nuet og kan slippe verden omkring sig for en tid.
Farver:
BLÅ: Beroliger og afslapper, modvirker kaos • Åbner op for kommunikation • Udvider dit perspektiv og intuitionsevne • Giver en følelse af kølighed og fred.
BRUN: Giver en følelse af sundhed • Stabiliserer • Jordforbinder dig • Tilfører orden i dit liv.
RØD/ORANGE: Øger din entusiasme • Stimulerer energi og kan øge blodtrykket, give hjertebanken og forhøjet puls • Opfordrer til handling og øger din selvtillid • Giver en følelse af sikkerhed og beskyttelse mod frygt og angst.
Materialer:
De hårde og industrielle materialer som stål, glas, beton, terrazzo, spejl møder det bløde univers af gardiner i blanke stoffer, keramik, træ, malede overflader.
Mønstrene:
Blomster, striber og tern på både puder og tapeter.
Formsproget:
Organisk og flydende, håndlavet og unikt.
Runde former, rør, kanaler, det deforme, ukurante og kunstneriske. Som modspil ser vi det hårde det kantede og det industrielle.