17.01.2023  |  Business  |  Trends

Formland: Vi vil inspirere branchen i en brydningstid

Med oplevelse og inspiration skaber vi rammerne for branchen. Men brydningerne i tiden gør, at vi skal tale ind i fagligheden, og inspirere til, hvordan man kan skabe en god og holdbar forretning i tiden frem”, fastslår Formlands projektchef Flemming Andersen, der understreger, at det nu mere end nogensinde er vigtigt, at man kommer på messen for at netværke og inspireres. ”For sammen står vi stærkere”.

Det er ingen hemmelighed, at designbranchen står i en brydningstid, og at der skal kæmpe for hver en indtjeningskrone i detailhandlen og hos branchens leverandører. Derfor skal der endnu mere fokus på fagligheden på Formland, når messen åbner til 29.-31. januar 2023. 

Formland er og vil fortsat være en handelsmesse, men detailbranchen har også givet udtryk for, at der er brug for god inspiration til, hvordan de kommer igennem krisen på bedst mulig måde. Derfor er fagligheden i fokus på Formland denne gang. Og ganske vigtigt er det, at man som en del af branchen kommer på Formland både som detailhandler og som leverandør for netværk og inspiration er essentielt for videreudvikling og vækst.

”Vi bejler til branchen; til butikkerne og til indkøberne. Og igennem oplevelse, inspiration og glæde skaber vi de rigtige rammer for en interiørfest. Men de brydninger, der er i tiden, gør også, at vi skal tale ind i fagligheden, og via workshops og foredrag inspirere til, hvordan man kan skille sig ud, og hvordan man kan skabe en god og holdbar forretning i tiden frem”, fastslår projektchef Flemming Andersen.

Han sætter dermed to streger under fagligheden på messen denne gang. ”Indkøbsmønstrene er omskiftelige. Formland vil selvfølgelig være den indkøbsmesse, den altid er, men for at give detailhandlerne dét ekstra i forhold til at komme igennem krisen, har vi stort fokus på det faglige udbytte, på netværk og på vidensdeling under devicen ”sammen er vi stærkere”. For hverken udstillerne eller de besøgende detailbutikker kan løfte opgaven alene. Alle er pressede, og det er nu, vi skal rykke sammen i bussen for at komme bedst muligt ud på den anden side”, siger Flemming Andersen.

Bæredygtighed og cirkularitet

”Hånd i hånd med fagligheden har vi også fokus på det cirkulære og det bæredygtige, det upcyclede og recyclede. Der er ingen tvivl om, at livsstilsbranchen er bagud på det parameter. Det kan vi ikke redde, men vi kan sætte skub i udviklingen. Og med Circular Formland Days skabt i samarbejde med Lifestyle & Design Cluster, ønsker Formland som platform at profilere og medvirke til øget fokus på cirkularitet og bæredygtighed i livsstilsbranchen - nu og i fremtiden.

Circular Formland Days er en kurateret udstilling på Formland, der viser gode eksempler på cirkularitet i den danske livsstilbranche. Danske brands, der enten arbejder cirkulært, eller som har kastet sig ud i cirkulære produkter, samarbejder eller services, får mulighed for at blive en del af udstillingen og dermed af Formland. Man behøver ikke som virksomhed at være nået i mål med den cirkulære omstilling, men det essentielle er, at virksomheden er i gang, og at der præsenteres produkter og løsninger, der mere eller mindre er i mål. 

Formland og Fashion

På Formland har man denne gang taget en ny hal i brug og dermed har Fashion og Lifestyle fået sit eget område. 

”Med koncepthallen 'Fashion & Lifestyle' udvides fokus på mode og tilbehør - en udvikling, der er helt i tidens ånd, hvor grænser udviskes, og nye sammenhænge opstår, og vi har brugt ekstra ressourcer på at skabe et inspirerede nyt område med Catwalkudstilling og Speak Up-scene som det fysiske omdrejningspunkt”, fortæller Flemming Andersen, og han slår fast, at Formland fremadrettet skal tænke endnu mere i koncepter og oplevelsesuniverser. ”Det gør det lettere for indkøberne at forholde til sig til udstillerne i de respektive områder, og det er nemmere at købe ind, når linjerne er rene”, siger han.

Planen er at skabe små shop-i-shops – stande i et åbent miljø.

”Fashion & Lifestyle” på Formland giver glimrende mening. Der er i dag en sammensmeltning af mode- og interiørbutikker, der i høj grad er livsstilsbutikker, hvorfor den nye 'Fashion & Lifestyle'-koncepthal kan skabe værdi for både udstillere, besøgende og ikke mindst Formland som destination”, mener administrerende direktør i brancheorganisationen Dansk Mode & Textil Thomas Klausen, der er overbevist om, at den nye hal bliver både en succes og en velintegreret tilføjelse.

Dansk Mode & Textil vil selv være til stede på messen, hvor de i 'Fashion & Lifestyle'-koncepthallen indretter et lounge-område og bidrager til at skabe dialog mellem Formland og modebrands.

De fashionudstillere, der tidligere har ligget i hal H, er nu flyttet til den nye hal L, og den plads, det frigiver i hal H, vil ud over flere udstillere i hallen også give plads til bl.a. en stor trendcafé og workshop begge dele skabt af Anette Eckmann, ligesom man også finde den nye cirkulære udstilling i hal H.

Creators Community

Creators Community kalder Flemming Andersen en succes, og selv om man ikke havde de store forventninger til antallet af udstillere på området denne gang – dels på grund af tiderne og dels på grund af skærpede optagelseskrav, så er ikke mindre end 40 virksomheder kommer igennem nåleøjet og er blevet kurateret til området.

”De har alle en tårnhøj standard, hvilket vidner om, at iværksætterlysten ligger og spirer”.

Trenden på Formland

Igen er det designduoen Studie FLYHELSTED, der står bag Formlands trendområde med overskriften ”Colors - a living network”.

Om trenden siger FLYHELSTED:

”Vi står midt i en opbrudstid. Det skaber opgør med vanetænkning og de gamle normer - en frisættelse, der giver plads til fremtidens muligheder. Vi har brug for hinanden, og i fællesskab definerer vi nye parametre for succes og livskvalitet. 

Det personlige udtryk er stadigvæk den gennemgående tendens, som præger modebilledet. Det miks af farver og stilarter afspejler sig også i interiørbranchen og tendensen fortsætter. Alt er tilladt, og du kan sammensætte din collage, som du har lyst. Det er helheden som skaber oplevelsen. 

Vi ser en forandring i forhold til, at den lineære økonomi, hvor alt skal være helt nyt, bevæger sig mod  den cirkulære økonomi, hvor recycle og upcycle er i fokus. Abonnements- og deleordninger på alt fra tøj, cykler, biler og sommerhuse, tager fart. Måske er det buddhistiske livssyn om at eje så lidt som muligt ved at finde vej til den vestlige verden? Vi upcycler genbrug og sammensætter med nyt, og alle tidsperioder mixes frit og humoristisk. Lige fra industrialiseringens rå rammer, der møder 80érnes pastellede farvepalet i en sammenplantning af nyfortolkninger. 

Med andre ord; de hvide vægge er erstattet med farver og tapeter. Det taktile udtryk er dominerende med alt fra boucle til lak. Vi dyrker det unikke ved håndværkets formsprog. Der er masser af plads til at blande mønstre og print med naturlige materialer som træ, rattan, sten og metal. 

Midt i alt stilmikset er fællesnævneren, at det skal have et bæredygtigt afsæt. 

Opblomstringen af håndværk og sysler, viser tydeligt, at vi har behov for at fylde os selv op med det, der giver mening i et mere nedtonet tempo, Vi søger balance for at kunne bidrage konstruktivt og eftertænksomt til omverdenen. Vi har større fokus på værdier, indhold og holdning. Forbrugerne vil mærke dig som virksomhed, og søger visioner, ærlighed og transparens. Din personlige kurratering er ikke ligegyldig, den er altafgørende for din succes”.

Kunstpause på Japanese Café

I Hal H har Anette Eckmann indrettet trendcaféen, og det er også her, hun løbende over alle dagene holder workshops.

Om trendcaféen og workshop-området siger Anette Eckmann:

”Når verden er kaotisk og i opbrud søger vi imod kunsten. Vi lever i en tid med store kriser og omvæltninger i vores liv. Omringet af krig, dårlig økonomi, mangel på varer og energi. Mange lever med frygt for sygdom, for miljøet og for fremtiden generelt. Fordybelsen, nuet og fascinationen af kunstens væsen bliver pludselig en mulig og vigtig inspiration for at overleve i en tid præget af bekymring. 

Kunst appellerer til følelserne, positive oplevelser, det ubevidste jeg, det uforklarlige. Kunst - en pause midt i kaos. Kunst er ikke kun til dekoration. At omgive sig med kunst bliver en form for hverdagsaktivisme, der kan lindre og rekonstruere, lette bekymringerne og tilskynde til en ny form for lykkefølelse og optimisme. Ved at skabe og ved at nyde unikke objekters skønhed, kan vi i en kort stund glemme os selv og hverdagens trængsler. Kunst vækker vores sanser. Kunst, kunsthåndværk, Arts & Craft, forbinder os til jorden og naturen og lader os forstå, at vi er en del af noget, der er større end os selv. Kunst er følelser, relationer og kultur. Kunst har et kæmpe forandringspotentiale til at gøre verden til et bedre sted. Som forretningsdrivende har du, mere end nogensinde, brug for at finde sin forretnings unikke potentiale. Kunsten kan blive en måde at overleve på. Fordi kunst har ingen regler, forbehold eller hudfarve. 

I kunstpause har Anette Eckmann inviteret en række professionelle, kreative og passionerede udøvende kunstnere til at undervise og til at lære fra sig, og det er gratis at deltage. Her kan man lære at kuratere smukke ting med kant, der kan begejstre og forundre kunderne i butikken, så der på den måde kan skabes en ny form for rummelighed og energi i din butik.

Speak Up

På Speak Up scenen vil der alle tre dage være en række inspirerende foredrag med overskrifter som: Køb ind til den rigtige sæson, Er du klar til det, som tiden kræver? Megatrends du skal kende, Retail i recession, Sådan trækker du webshoppers op af sofaen og ind i butikken, Influencersamarbejde: Sådan får du den perfekte ambassadør, Liveshopping – hvordan får man succes og Hvilken boks skal dine kunder passe i - og hvad har du fyldt i den?

  Designbase.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere