Formland for fuld tryk
Formland øgede både antallet af udstillere, besøgende, butikker og udenlandske gæster. En række store virksomheder vurderer desuden, at Formland er vigtig for hele branchen. Det gælder blandt andet Fiskars Danmark, der også repræsenterer mærkerne Royal Copenhagen og Ittala.
Fire dages branchefest, med alt hvad dansk interiør, design og livsstil kan byde på, kunne man opleve på Formland, der denne gang viste stor fremgang i forhold til den seneste efterårsmesse.
Formland lagde således gulv til indkøbere fra 5.439 forretninger, en fremgang på 31 pct. i forhold til året før, hvor tallet var 4.146.
En endnu større stigning er der blandt antallet af udenlandske indkøbere. Her var i alt 501 udenlandske forretninger fra 36 lande repræsenteret. Det er en stigning på 72 pct. i forhold til sidste efterår, hvor 292 udenlandske forretninger besøgte messen.
Branchens vigtigste messe
En række store virksomheder vurderer, at Formland er vigtig for hele branchen. Det gælder blandt andet Fiskars Danmark, der også repræsenterer mærkerne Royal Copenhagen og Ittala:
Vi møder en lang række af vores kunder på Formland og kan give dem en service, der ligger på et meget højt niveau. Samtidig synes vi, det er væsentligt, at vi er med til at skabe en stærk branche, og det får vi blandt andet med Formland, siger Lars Tandrup, administrerende direktør i Fiskars Danmark.
Imerco Danmark har brugt Formland som intern husmesse, og administrerende direktør Frederik Brønnum er mere end begejstret:
Det er første gang, vi laver denne løsning, hvor vi inviterer alle vores forhandlere og butikker, og afholder vores egen messe inde i Formland messen. Det hele er afviklet med en professionalisme fra MCH, der gør, at vi helt sikkert kommer igen, siger Frederik Brønnum.
Turbo på udviklingen
Hvad Formland kan betyde for forretningen, er Johan Bülow et levende bevis på. Den unge bornholmer var med på sin første messe, da han var ganske ung iværksætter, men i dag ved alle lakridselskere, hvad Lakrids by Johan Bülow er.
For ni år siden stod jeg og kogte lakrids med to gryder og en bordplade. Nu står jeg med 130 ansatte, og Formland har haft en helt afgørende betydning for min virksomhed, forklarer stifter og ejer Johan Bülow.
Om Roon & Rahn kan gøre Johan Bülow kunsten efter, vil tiden vise, men de to unge møbeldesignere, der vandt årets Nordic Buzz pris for iværksættere, kom usædvanligt godt fra start.
De to unge jyder, der fik prisen for Bedste forretningsmodel har arbejdet sammen siden april 2014, hvor de begyndte at bygge møbler til eget brug.
Det er helt fantastisk og vildt, at der er så mange, som synes om vores idé, siger Rene Hansen, der sammen med Nick Van Roon allerede har mærket stor efterspørgsel på deres såkaldte moodboard, som er et magnetisk knagesystem, der kan sættes sammen efter behov.
I begrundelsen lyder det: Roon & Rahn har allerede har bevist deres koncepts levedygtighed, idet deres moodboard, som er et fleksibelt og magnetisk knagesystem, er solgt i flere lande og har tiltrukket opmærksomhed trods virksomhedens korte levetid. Virksomheden har hele tiden nye produkter i støbeskeen. De tænker i udvikling konstant og har allerede næste produktlancering klar.
Vi har fået en lang række forhandlere og en liste over nye kontakter, vi skal forhandle videre med. Det har været nogle vilde og fantastiske dage, siger René Hansen efter Formland.
Prisen for mest gennemtænkte løsning i forhold til produktion set-up gik til svenske Formbruket/Smålands skinmanufaktur, der fremstiller højkvalitetsmøbler, hvor alt er produceret i firmaets nærområde.
Næste Formland finder sted fra 4.-7. februar 2016, og således ligger Formland som den altid gør og vil gøre i fremtiden: torsdag til søndag i uge 5 og uge 33.