Forbrugerombudsmanden: Virksomheder med digitale løsninger skal huske lovgivningen
Virksomheder, som ikke er opmærksomme på gældende lovgivning, når de udvikler nye digitale forretningsmodeller eller reklamerer bæredygtigt, udgør en stadig større andel af Forbrugerombudsmandens sager. Det fremgår af sidste års årsberetning.
Virksomheder skal være meget mere opmærksomme på gældende lovgivning, når de udvikler nye, digitale forretningsmodeller.
Det skriver Forbrugerombudsmanden i årsberetningen for 2022.
”Det er min opfattelse, at dansk erhvervsliv generelt gerne vil efterleve den forbrugerbeskyttende lovgivning. Ikke desto mindre er der behov for større opmærksomhed på, at teknologiske fremskridt ikke står over gældende lovgivning,” lyder det fra forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen i en pressemeddelelse.
Forbrugerombudsmanden har blandt andet behandlet sager om reservationer. De sager handler om, at der bliver blokeret et beløb på forbrugernes konti, når de for eksempel handler i webbutikker og tanker brændstof.
Problemet er, at forbrugerne ofte ikke er klar over det. Når et beløb er reserveret, mister forbrugeren rådigheden over det i en periode. Det er derfor formueretlige dispositioner, som kræver et samtykke.
”Vi lever i en tid, hvor udviklingen af nye teknologiske forretningskoncepter går stærkt. Der bruges i stigende omfang data og personaliserede priser, som gør det særdeles vanskeligt at vurdere en pris. Løbende aftaler om leje og abonnementer får stadig større betydning og dermed også spørgsmålet om, på hvilke vilkår aftaler indgås”, siger Forbrugerombudsmanden.
Sager om greenwashing har også været prioriteret hos Forbrugerombudsmanden i 2022.
I alt har Forbrugerombudsmanden afsluttet 7.329 sager i 2022.
Heraf er omkring 1.700 afvist med henvisning til ressourceforbruget eller oversendt/henvist til anden myndighed eller et ankenævn.
”Med en ekstra bevilling på finansloven på 7 millioner kroner kunne vi fra 2022 bruge flere ressourcer på at håndhæve forbuddet mod at vildlede forbrugere med udsagn om produkters bæredygtighed. Arbejdet er fortsat i indeværende år. Det er en vigtig opgave, for fristelsen til at markedsføre sig mindre miljøbelastende, end man faktisk er, synes stor,” siger Christina Toftegaard Nielsen.
- HCL