Fiskars Group køber Georg Jensen

Georg Jensen er nu en del af den finske designgigant Fiskars Group. Købsprisen lyder på 1,1 milliarder kroner.

Fra Georg Jensens nye Verner Panton kollektion, der lanceres dette efterår.. Foto: Georg Jensen

Den ikoniske danske designvirksomhed Georg Jensen er overtaget af Fiskars Group. Handelsprisen ligger på 1,1 milliarder kroner, oplyser Georg Jensen i en pressemeddelelse torsdag morgen.

”Vi er begejstrede for de nye potentialer, dette køb giver os”, udtaler Mehul Tank, CEO for Georg Jensen, i meddelelsen. ”Vores samarbejde med Fiskars harmonerer perfekt med vores fremtidsvisioner, og vi er overbeviste om, at det vil katapultere Georg Jensen til nye højder”.

Fiskars Group, der bl.a. også står bag Royal Copenhagen, oplyser at købet af Georg Jensen har strategisk betydning.

»Georg Jensen vil drage fordel af at blive en del af en nordisk koncern med passion for skandinavisk design, en stærk portefølje af kendte mærker, dyb ekspertise inden for Georg Jensens Home-kategori. Dette strategiske træk, som introducerer nye kategorier som smykker og fint sølv i Fiskars, forventes at øge synergien mellem Fiskars mærker og accelerere Georg Jensens markedstilstedeværelse og ekspansionsplaner,« skriver parterne.

”Efter gennemførelsen af købet vil Fiskars påtage sig rollen som Georg Jensens nye langsigtede ejer og støtte Georg Jensens vækstudsigter”, lyder det.

Mehul Tank, CEO for Georg Jensen

"Som det ikoniske brand Georg Jensen er med en stærk arv og fokus på banebrydende design passer det perfekt til Fiskars Groups familie af brands både strategisk og kulturelt. Vi er glade for at byde Georg Jensen og dets medarbejdere velkommen i Fiskars Group.

Med opkøbet vil vi styrke vores portefølje inden for luksusprodukter til hjemmet. Hos Fiskars Group ønsker vi at opbygge holistiske livsstilsbrands, og Georg Jensen passer ekstremt ind i den ramme. Baseret på vores erfaring med at skabe forbrugerrelevans og forståelse for forbrugernes ønsker, ser vi mange muligheder for yderligere at løfte dette berømte livsstilsbrand," beskriver Nathalie Ahlström, Fiskars Groups President og CEO.

Georg Jensen er et selskab, som gennem nogle år har været præget af udfordringer og millionunderskud. I årene 2016-20 havde det danske selskab et samlet underskud på 400 mio kr., mens de seneste to år atter gav plus på bundlinjen samt vækst.

I 2022 var Georg Jensens omsætning EUR 158.1 million, og EBIT var EUR 14.9 million. Transaktionen forventes afsluttet i Q4 og er underlagt gældende betingelser for en sådan overdragelse.

Georg Jensens nye smykkekollektion Moonlight skabt med designer A. Roege Hove.. Foto: Georg Jensen

Genforening af skattede danske designbrands

Georg Jensen har en fælles historie med Royal Copenhagen, der er et af Fiskars Groups eksisterende brands, da begge tidligere var del af det forhenværende Royal Scandinavia A/S. Begge brands er udpeget som Kongelig Hofleverandør.

Genforeningen af de to populære danske designbrands skaber attraktive kommercielle aktiveringsmuligheder. Georg Jensen har en stærk position i direct-to-consumer (DTC) salgskanaler med over 50% af salget fra egen retail og e-commerce. I forhold til markeder ser Fiskars Group potentiale i at udvide brandets tilstedeværelse i eksempelvis Kina. Kommerciel ekspertise i eksekvering, DTC og Kina er tre ud af fire transformatorer i Fiskars Groups vækststrategi. 

“Under Fiskars Groups ejerskab har vi haft fokus på at løfte Royal Copenhagens brandposition, nære den stolte designarv og styrke produktkategorierne for kommende generationer. Vi har øget investeringerne i brandet og truffet modige beslutninger i forhold til salgskanaler og markeder. Med sin næsten 120 år lange historie og stærke fokus på håndværk, kreativitet og design passer Georg Jensen rigtig godt ind i Fiskars Groups portefølje af interiørbrands i luksus segmentet. Vi ser frem til at byde Georg Jensen velkommen”, udtaler Jacob Siboni, Vice President for Royal Copenhagen.

Georg Jensen har hovedsæde på Frederiksberg, og har i dag 1200 ansatte. Siden 1904 har man solgt smykker og ure, sølvtøj og brugskunst. Selskabet har salg i en lang række lande gennem forhandlere og samtidig ejer man selv 96 butikker og shop-in-shops i 10 lande.

Georg Jensen A/S blev i 2012 overtaget af den Bahrain-baserede kapitalfond Investcorp. Det danske selskab er desuden noteret med kapital hentet fra virksomhedsobligationer.

-PF

Formex

Sponseret

Kreativitet og bæredygtighed i fokus på Formex i januar

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

20.12.2024Designbase.dk

Julemærkehjemmene modtager over en million kroner fra Salling Group

19.12.2024Designbase.dk

Små erhvervsdrivende får nu lettere ved at oprette bankkonto

19.12.2024Designbase.dk

Ny guide giver SMV’er værktøjer til at navigere i EU’s krav til cybersikkerhed

16.12.2024Designbase.dk

Danskerne købte for rekordmange penge i julen 2023

12.12.2024Designbase.dk

Svanemærket tildeler Svanemærket 2023 til Høie

12.12.2024Designbase.dk

Få styr på medarbejdernes overskydende ferie

11.12.2024Designbase.dk

De potentielle cybersikkerhedstrusler i 2025

10.12.2024Designbase.dk

Dansk konkursstatistik november 2024: Historisk nedgang, men udfordringer består

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

11.01.2025

Tid

10:00

Sted

Hamborg

TRADE POINT A/S
Messe
“Together 2025”: A new exclusive collaboration replacing IMM Cologne in January

Danish design takes center stage this January as 10 leading Danish design companies join forces to host a new exclusive in-house fair from January 13–17, 2025. The event, titled “Together 2025” replaces the traditional IMM Cologne week with a coordinated showcase of Danish innovation, style, and craftsmanship.

Dato

13.01.2025

Tid

10:00

Sted

Denmark

Dimex
Messe
HEIMTEXTIL 2025: Tæpper og måtter boomer

Efter successen sidste år får produktgruppen tæpper endnu mere fokus med dobbelt så mange udstillere fra tæppebranchen på Heimtextil 2025 fra 14. - 17. januar.

Dato

14.01.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Heimtextil - International messe for bolig- og kontrakttekstiler

Den internationalt unikke platform for bolig- og kontrakttekstiler og tekstildesign. Oplev sæsonens trends, tekstil bæredygtighed, verdens største udvalg af boligtekstiler samt produkt- og informationstilbud til boligindretning, gæstfrihed og megatrend søvn. Globalt kombineret og passioneret præsenteret.

Dato

14.01.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Maison&Objet
Maison&Objet

Oplev det bedste inden for design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, en førende global begivenhed for professionelle i design- og livsstilsindustrien.

Dato

16.01.2025

Sted

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Messe
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Dato

17.01.2025

Tid

10:00

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023