Fiskars Group køber Georg Jensen

Georg Jensen er nu en del af den finske designgigant Fiskars Group. Købsprisen lyder på 1,1 milliarder kroner.

Fra Georg Jensens nye Verner Panton kollektion, der lanceres dette efterår.. Foto: Georg Jensen

Den ikoniske danske designvirksomhed Georg Jensen er overtaget af Fiskars Group. Handelsprisen ligger på 1,1 milliarder kroner, oplyser Georg Jensen i en pressemeddelelse torsdag morgen.

”Vi er begejstrede for de nye potentialer, dette køb giver os”, udtaler Mehul Tank, CEO for Georg Jensen, i meddelelsen. ”Vores samarbejde med Fiskars harmonerer perfekt med vores fremtidsvisioner, og vi er overbeviste om, at det vil katapultere Georg Jensen til nye højder”.

Fiskars Group, der bl.a. også står bag Royal Copenhagen, oplyser at købet af Georg Jensen har strategisk betydning.

»Georg Jensen vil drage fordel af at blive en del af en nordisk koncern med passion for skandinavisk design, en stærk portefølje af kendte mærker, dyb ekspertise inden for Georg Jensens Home-kategori. Dette strategiske træk, som introducerer nye kategorier som smykker og fint sølv i Fiskars, forventes at øge synergien mellem Fiskars mærker og accelerere Georg Jensens markedstilstedeværelse og ekspansionsplaner,« skriver parterne.

”Efter gennemførelsen af købet vil Fiskars påtage sig rollen som Georg Jensens nye langsigtede ejer og støtte Georg Jensens vækstudsigter”, lyder det.

Mehul Tank, CEO for Georg Jensen

"Som det ikoniske brand Georg Jensen er med en stærk arv og fokus på banebrydende design passer det perfekt til Fiskars Groups familie af brands både strategisk og kulturelt. Vi er glade for at byde Georg Jensen og dets medarbejdere velkommen i Fiskars Group.

Med opkøbet vil vi styrke vores portefølje inden for luksusprodukter til hjemmet. Hos Fiskars Group ønsker vi at opbygge holistiske livsstilsbrands, og Georg Jensen passer ekstremt ind i den ramme. Baseret på vores erfaring med at skabe forbrugerrelevans og forståelse for forbrugernes ønsker, ser vi mange muligheder for yderligere at løfte dette berømte livsstilsbrand," beskriver Nathalie Ahlström, Fiskars Groups President og CEO.

Georg Jensen er et selskab, som gennem nogle år har været præget af udfordringer og millionunderskud. I årene 2016-20 havde det danske selskab et samlet underskud på 400 mio kr., mens de seneste to år atter gav plus på bundlinjen samt vækst.

I 2022 var Georg Jensens omsætning EUR 158.1 million, og EBIT var EUR 14.9 million. Transaktionen forventes afsluttet i Q4 og er underlagt gældende betingelser for en sådan overdragelse.

Georg Jensens nye smykkekollektion Moonlight skabt med designer A. Roege Hove.. Foto: Georg Jensen

Genforening af skattede danske designbrands

Georg Jensen har en fælles historie med Royal Copenhagen, der er et af Fiskars Groups eksisterende brands, da begge tidligere var del af det forhenværende Royal Scandinavia A/S. Begge brands er udpeget som Kongelig Hofleverandør.

Genforeningen af de to populære danske designbrands skaber attraktive kommercielle aktiveringsmuligheder. Georg Jensen har en stærk position i direct-to-consumer (DTC) salgskanaler med over 50% af salget fra egen retail og e-commerce. I forhold til markeder ser Fiskars Group potentiale i at udvide brandets tilstedeværelse i eksempelvis Kina. Kommerciel ekspertise i eksekvering, DTC og Kina er tre ud af fire transformatorer i Fiskars Groups vækststrategi. 

“Under Fiskars Groups ejerskab har vi haft fokus på at løfte Royal Copenhagens brandposition, nære den stolte designarv og styrke produktkategorierne for kommende generationer. Vi har øget investeringerne i brandet og truffet modige beslutninger i forhold til salgskanaler og markeder. Med sin næsten 120 år lange historie og stærke fokus på håndværk, kreativitet og design passer Georg Jensen rigtig godt ind i Fiskars Groups portefølje af interiørbrands i luksus segmentet. Vi ser frem til at byde Georg Jensen velkommen”, udtaler Jacob Siboni, Vice President for Royal Copenhagen.

Georg Jensen har hovedsæde på Frederiksberg, og har i dag 1200 ansatte. Siden 1904 har man solgt smykker og ure, sølvtøj og brugskunst. Selskabet har salg i en lang række lande gennem forhandlere og samtidig ejer man selv 96 butikker og shop-in-shops i 10 lande.

Georg Jensen A/S blev i 2012 overtaget af den Bahrain-baserede kapitalfond Investcorp. Det danske selskab er desuden noteret med kapital hentet fra virksomhedsobligationer.

-PF

Stockholm Furniture Fair

Sponseret

Stockholm Furniture Fair 2025 fremhæver fremtidens konstruktion og hænderne bag håndværket

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

21.01.2025Xilium

Sponseret

Producentansvar for emballage: Xilium gør processen simpel

15.01.2025Designbase.dk

Alt for få SMV’er har en plan

14.01.2025Designbase.dk

Flere unge kan nu få deres første arbejde

13.01.2025Designbase.dk

Ny lov muliggør equity crowdfunding

09.01.2025Designbase.dk

Så mange danske virksomheder gik konkurs i 2024

08.01.2025Designbase.dk

Antallet af butikstyverier stiger

07.01.2025Designbase.dk

Positiv ledelsesadfærd kan mindske risikoen for depression og angst

06.01.2025Designbase.dk

Danskerne bekymrer sig for miljø og klima, når de handler på Temu

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
TrendSet Munich
Messe
Trendset i München

FYRVÆRKI AF IDÉER, PRODUKTER OG TRENDS

Dato

31.01.2025

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Formland
Messe
Formland Spring 2025

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse

Dato

02.02.2025

Tid

10:00

Sted

Herning

Formex
Messe
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Dato

04.02.2025

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Dimex
Messe
Creativeworld Trends 2025: Gåture fuld af inspiration

Kreativitetens hjerte slår i Frankfurt: Creativeworld er ikke kun verdens førende messe for kreative og gør-det-selv-produkter, men også en platform for fantasifulde og overraskende nye trends. De tre nye trendverdener "LET'S TAKE A WALK... in the city", "LET'S TAKE A WALK... in the garden" og "LET'S TAKE A WALK... in the forest" giver ren inspiration og vil give udstillere og besøgende et overblik live fra 7. til 10. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Home of Consumer Goods byder i 2025 på nyt brand-område

Alt er centreret omkring networking: Trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld udvider igen sin position som det globale omdrejningspunkt for den moderne livsstil, sæsonbestemte dekorationer og kreative produkter under paraplyen Home og Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Focus på design! Nyt brand-område på Ambiente 2025

”Interior Looks” er det nye højdepunkt på Ambiente Living: Brand-området åbner adgang til nye købergrupper for udvalgte møbel- og interiørmærker - med fokus på den internationale hospitality og kontraktforretning. Oplev det på Ambiente fra 7. – 11. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Copyright 2023