Få styr på reglerne for prismarkedsføring inden Black Friday

Husk, at et tilbud skal være reelt, og at du ikke må hæve prisen på et produkt forud for Black Friday udelukkende for at få besparelsen til at se større ud, end den faktisk er.

Foto: 123RF.com

Snart åbner mange dørene - såvel fysisk som online - for årets Black Friday-salg med mange attraktive tilbudspriser. Men der er ting, man skal vide om prismarkedsføringen, lyder det fra Forbrugerombudsmanden.

Sammenlignes før-prisen på en vare med nu-prisen, skal man oplyse den laveste pris, som varen har kostet de seneste 30 dage. Prisen for varen de senest 30 dage forud for prisnedsættelsen*, er varens normalpris - medmindre der er tale om varer, der hurtigt forringes eller bliver forældede. Ved markedsføring af prisnedsættelsen skal man derfor oplyse den laveste pris, varen har kostet de seneste 30 dage. Dette gælder også, hvis man bruger udtryk, der indikerer en prisnedsættelse i markedsføringen, f.eks. "Black Friday-priser". Varen kan markedsføres med en nedsat pris i maksimalt 10 dage.

Black Friday-tilbud kan påvirke juletilbud

Alle tilbudskampagner, uanset længde, påvirker normalprisen på produktet. Hvis du markedsfører en vare til en tilbudspris på 400 kr. i et Black Friday-tilbud i slutningen af november, skal denne Black Friday-pris oplyses som normalprisen, hvis samme produkt sælges til en nedsat pris under juleudsalget i december.

Forbruger-ombudsmandens reviderede retningslinjer

Den 28. maj 2022 trådte Forbrugerombudsmandens reviderede retningslinjer for prismarkedsføring i kraft som følge af ændringer i prismærkningsbekendtgørelsen. Disse retningslinjer skal sikre, at forbrugerne får korrekte og ikke vildledende oplysninger om prisnedsættelser.

I kan læse Forbrugerombudsmandens retningslinjer for prismarkedsføring her: Forbrugerombudsmandens retningslinjer for prismarkedsføring 2022

Stockholm Furniture Fair

Sponseret

Stockholm Furniture Fair 2025 fremhæver fremtidens konstruktion og hænderne bag håndværket

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

05.02.2025Designbase.dk

Temu tromler ind på listen over de mest anvendte netbutikker i Danmark

05.02.2025Designbase.dk

Danmark som epicenter for cirkulær produktion

04.02.2025Designbase.dk

SMVdanmark: Ny EU-strategi varsler opgør med bureaukrati

04.02.2025Designbase.dk

Nu skal vi have Svanemærkede events

03.02.2025Designbase.dk

Hårdere straffe til butikstyve fra i morgen

31.01.2025Designbase.dk

Rekordhøje konkurstal i Sverige – men danskerne kan juble

27.01.2025Designbase.dk

Skift de sorte affaldssække ud med klare

27.01.2025Designbase.dk

Er din virksomhed omfattet af de nye regler om producentansvar?

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dimex
Messe
Creativeworld Trends 2025: Gåture fuld af inspiration

Kreativitetens hjerte slår i Frankfurt: Creativeworld er ikke kun verdens førende messe for kreative og gør-det-selv-produkter, men også en platform for fantasifulde og overraskende nye trends. De tre nye trendverdener "LET'S TAKE A WALK... in the city", "LET'S TAKE A WALK... in the garden" og "LET'S TAKE A WALK... in the forest" giver ren inspiration og vil give udstillere og besøgende et overblik live fra 7. til 10. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Christmasworld Trends 25+: Spotlight på ansvar, fællesfølelse og optimisme

Kreativt design, naturlige materialer og farver tæt på naturen: De vejledende temaer ansvar, fællesfølelse og optimisme definerer Christmasworld Trends 25+. Forhandlere inviteres til at opdage disse fra 7. til 11. februar 2025 på Christmasworld.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Focus på design! Nyt brand-område på Ambiente 2025

”Interior Looks” er det nye højdepunkt på Ambiente Living: Brand-området åbner adgang til nye købergrupper for udvalgte møbel- og interiørmærker - med fokus på den internationale hospitality og kontraktforretning. Oplev det på Ambiente fra 7. – 11. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Home of Consumer Goods byder i 2025 på nyt brand-område

Alt er centreret omkring networking: Trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld udvider igen sin position som det globale omdrejningspunkt for den moderne livsstil, sæsonbestemte dekorationer og kreative produkter under paraplyen Home og Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Creativeworld News

Hold dig opdateret og gå ikke glip af nogen nyheder. Vores nyhedsbrev giver dig den seneste information og praktiske tips til dit besøg på messen.

Dato

07.02.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Dimex
Messe
Christmasworld – En for alle årstider

Som den førende internationale messe for årstidens dekorationer og festdekorationer åbner Christmasworld op for effektive designmuligheder for at overraske kunderne. For nye synergier, der giver merværdi.

Dato

07.02.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Copyright 2023