Få styr på reglerne for prismarkedsføring inden Black Friday
Husk, at et tilbud skal være reelt, og at du ikke må hæve prisen på et produkt forud for Black Friday udelukkende for at få besparelsen til at se større ud, end den faktisk er.
Snart åbner mange dørene - såvel fysisk som online - for årets Black Friday-salg med mange attraktive tilbudspriser. Men der er ting, man skal vide om prismarkedsføringen, lyder det fra Forbrugerombudsmanden.
Sammenlignes før-prisen på en vare med nu-prisen, skal man oplyse den laveste pris, som varen har kostet de seneste 30 dage. Prisen for varen de senest 30 dage forud for prisnedsættelsen*, er varens normalpris - medmindre der er tale om varer, der hurtigt forringes eller bliver forældede. Ved markedsføring af prisnedsættelsen skal man derfor oplyse den laveste pris, varen har kostet de seneste 30 dage. Dette gælder også, hvis man bruger udtryk, der indikerer en prisnedsættelse i markedsføringen, f.eks. "Black Friday-priser". Varen kan markedsføres med en nedsat pris i maksimalt 10 dage.
Black Friday-tilbud kan påvirke juletilbud
Alle tilbudskampagner, uanset længde, påvirker normalprisen på produktet. Hvis du markedsfører en vare til en tilbudspris på 400 kr. i et Black Friday-tilbud i slutningen af november, skal denne Black Friday-pris oplyses som normalprisen, hvis samme produkt sælges til en nedsat pris under juleudsalget i december.
Forbruger-ombudsmandens reviderede retningslinjer
Den 28. maj 2022 trådte Forbrugerombudsmandens reviderede retningslinjer for prismarkedsføring i kraft som følge af ændringer i prismærkningsbekendtgørelsen. Disse retningslinjer skal sikre, at forbrugerne får korrekte og ikke vildledende oplysninger om prisnedsættelser.
I kan læse Forbrugerombudsmandens retningslinjer for prismarkedsføring her: Forbrugerombudsmandens retningslinjer for prismarkedsføring 2022