EU’s forbrugermyndigheder går imod Metas nye forretningsmodel

Meta, som står bag Facebook og Instagram, introducerede i efteråret 2023 en ny forretningsmodel, hvor forbrugerne blev tvunget til at vælge, om de vil betale for at bruge tjenesten, eller om Meta må bruge deres data til kommercielle formål. Det går EU's forbrugerbeskyttelsesnetværk (CPC-netværket), nu imod.

Foto: 123RF.com

EU's Forbrugerbeskyttelsesmyndigheders undersøgelse af Metas forretningsmodel viser flere elementer, der kan udgøre vildledende eller aggressiv handelspraksis. Det handler især om, hvorvidt Meta på forhånd gav forbrugerne korrekt, klar og tilstrækkelig information om ydelserne, så forbrugerne kunne forstå konsekvenserne af deres beslutning om enten at betale eller at acceptere Metas behandling af deres personoplysninger til kommercielle formål.

Derudover er forbrugerbeskyttelsesmyndighederne bekymrede for, at forbrugerne kan have været udsat for unødigt pres til at vælge hurtigt mellem de to modeller, fordi forbrugerne frygtede, at de ellers ville miste adgangen til deres konti og netværk af kontakter.

Vildledende og aggressiv forretningspraksis

EU-Kommissionen har i en pressemeddelelse oplistet en række af CPC-netværkets fokuspunkter i Metas forretningsmodel:

  • Vildledning af forbrugere ved at bruge ordet "gratis", da brugere, som ikke ønsker at betale, skal acceptere, at deres persondata bruges til målrettet annoncering.
  • Forvirring af forbrugerne ved at kræve, at de navigerer igennem forskellige visninger i Facebook/Instagram-appen eller webversionen og klikker på links for at finde ud af, hvordan deres data bliver brugt.
  • Brug af upræcise udtryk, såsom "dine data" når Meta henviser til forbrugernes "personlige data", hvilket antyder, at betalende brugere slet ikke vil se nogen annoncer, selvom de stadig kan blive udsat for nogle annoncer via delt indhold.
  • At presse forbrugere til at træffe et hurtigt valg imellem de to modeller, af frygt for at miste deres konti og uden at give dem en reel mulighed for at kunne vurdere konsekvenserne.

Frist for Metas svar

CPC-netværkets vurdering er blevet forelagt Meta i et brev, og virksomheden har nu indtil 1. september til at svare CPC-netværket og Kommissionen. Hvis Meta ikke efterkommer den fremsatte kritik, kan der træffes yderligere håndhævelsesforanstaltninger.

Relateret indhold

30.07.2024Designbase.dk

Autumn fair: Ny business pavillion for den næste generation

29.07.2024Designbase.dk

EU’s forbrugermyndigheder går imod Metas nye forretningsmodel

25.07.2024Designbase.dk

Forbrugertilliden faldt i juli

23.07.2024Designbase.dk

AI-gevinsten lader vente på sig

22.07.2024Designbase.dk

Danske virksomheder styrker it-sikkerheden

18.07.2024Designbase.dk

Amazon: Kom med på en rejse på en platform i vækst

18.07.2024Designbase.dk

Nye global platform for cirkulær økonomi

15.07.2024Designbase.dk

Markant færre unge frem mod 2040

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023