Et skridt på vejen mod fair konkurrence: Temu anklages for at manipulere kunderne
Temu bryder reglerne om alt fra manglende beskyttelse af mindreårige til vildledning af forbrugerne. Det mener Forbrugerrådet Tænk og en række europæiske forbrugerorganisationer, som nu klager over den fremadstormende kinesiske platform. Klagen vækker begejstring hos Dansk Erhverv, som længe har råbt op om Temus tvivlsomme metoder
Kinesiske Temu er trods advarsler om farlige produkter og dårlige brugeranmeldelser stormet frem blandt danske og europæiske forbrugere, og alle produktgrupper er ramt - også produkter til hjemmet fra boligtekstiler til dekoration, køkkenredskaber og service og glas.
Det er dog sket ved hjælp af ulovlige metoder, vurderer Forbrugerrådet Tænk, som i samarbejde med en række europæiske forbrugerorganisationer nu klager til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen over Temu. Organisationerne mener, at Temu bryder reglerne i Digital Service Act.
Temu anklages for at bruge ”Dark Patterns,” hvilket vil sige manipulerende digitale designs. Den kinesiske platform anklages også for at vildlede forbrugerne, gøre det svært at slette sin konto, skjule kontaktoplysninger om sælgerne på platformen og for ikke at beskytte mindreårige på platformen.
Glæde hos Dansk Erhverv
Klagen vækker stor begejstring hos Dansk Erhverv, forklarer Niels Ralund, som er E-handelsdirektør i Dansk Erhverv:
”Vi har længe råbt om Temus yderst tvivlsomme metoder på mange paramentre, og vi har i lang tid efterlyst, at de nationale myndigheder kommer på banen og sørger for, at de store platforme som Temu og Wish bliver kontrolleret. Derfor er vi glade for, at der nu sker noget.”
”Hvis Temu ikke overholder de få regler, de faktisk skal, så bliver det endnu mere urimeligt. For Temu skal i forvejen ikke leve op til de samme regler om eksempelvis produktsikkerhed, som danske og europæiske virksomheder bruger krudt på at overholde,” uddyber han og henviser til, at fordi Temu er en platform, så er virksomheden juridisk set ikke ansvarlige overfor myndighederne for lovligheden af de produkter, der bliver solgt af sælgere fra tredjelande via platformen.
Behov for ens regler
Klagen er en rigtig god start, og Niels Ralund håber, at den vil sætte gang i yderligere tiltag mod Temu:
”Det vigtigste skridt ville være at sikre, at Temu og andre onlinemarkedspladser skal spille efter nøjagtig de samme regler som de danske og europæiske virksomheder. Det vil eksempelvis betyde, at de ikke bare kan sende ikke-kontrollerede produkter fra tredjelande ind på det europæiske marked.”
Klager i flere lande – Temu retter ind
Det er ikke første gang, at Temu bliver anklaget for ulovligheder. I Tyskland har sammenslutningen af tyske forbrugerrettighedsorganisationer advaret Temu om, at de ville lægge sag an, hvis ikke Temu droppede deres ”arbitrære rabatter, tvivlsomme anmeldelser og manipulative designs.” Det har fået e-handelsgiganten til at rette ind og ændre adfærd.
I Sydkorea har Temu efter flere sager om farlige produkter – blandt andet til børn – indgået en aftale med myndighederne om at forbedre produktsikkerheden. Samtidig undersøger myndighederne, om der skal laves en lov, der vil gøre Temu til juridisk ansvarlig for produktsikkerheden.
De sager giver Niels Ralund håb: ”Jeg tror ikke, at man skal tro, at Temu ikke ved, hvad de gør, men hvis klagerne kan få Temu til at overholde de regler, de rent faktisk er underlagt, så når vi et stykke. Imens vil vi så fortsat arbejde for, at de bliver underlagt de samme regler og kontroller, som deres konkurrenter er.”
www.danskerhverv.dk