Et opgør med det etablerede
Det er helt enkelt. En lille fin blå streg. Men dog én der skilte vandene, demokratiserede det gode liv og malede et helt nyt billede af kvinder især. Det er stellet Blå. Designet af Grethe Meyer i 1965. Nu igen sat i produktion af BODUM.
Stellet der skrev designhistorie
Stilistisk hænger Blå sammen med den demokratisering af boligindretningen, der opstod midt i 40’erne og som var med til at sætte dansk design på verdenskortet. Toneangivende møbelarkitekter som for eksempel Børge Mogensen var stærke fortalere for, at også almindelige mennesker skulle have muligheden for at indrette sig med smukt og enkelt design, der var til at betale. Og som ikke mindst passede ind i den nye hverdag, der i slut 60’erne og ind i 70’erne fik kvinderne ud på arbejdsmarkedet. Hvilket ikke mindst gav næring til Grethe Meyers design generelt og som på sit felt revolutionerede opdækningen på de danske spiseborde. Hun var på sin måde en af frontløberne for kvindefrigørelsen.
Ingen overflødig pynt. Ingen leflen for det elitære
BLÅ begyndte som en opgave, hvor Grethe Meyer skulle designe et nyt stel med blomstermønster. Men jo længere hun arbejdede med opgaven, desto mindre og mere minimalistisk blev udtrykket. Og med ét strøg var der brudt med alle grænsker for konventionelt design. Ud over den enkle blå linje som eneste dekoration, er BLÅ designet til daglig glæde, for dem der bruger det. Og for Grethe Meyer er der ingen forskel på, om det er hverdag eller der er gæster. Alt er lige ”fint”. Ingen elitære hensyn. Blå er gennemtænkt og pladsbesparende, hvor formen gør stellet nemt at stable og hvor alle dele kan have forskellige funktioner. Smukt på bordet. Nemt i køkkenet.
Mere original end originalen
Det var Grethe Meyers oprindelige ønske, at Blå skulle udkomme i porcelæn. I stedet blev det i 1965 af økonomiske årsager fremstillet i fajance. Nu mere end et halvt århundrede senere har BODUM igen sat stellet i produktion. Og denne gang i det langt mere holdbare og eksklusive materiale porcelæn. Som det altid har været meningen.
Funktionalisme, når det er mest poetisk
BLÅ er skabt i en form, der både kan stå alene. Eller stilsikkert blande sig med alt fra loppefund til arvestykker uden at miste sit eget værd. Det er et stel, der altid vil fylde i billedet. Men aldrig i skabet.
Det er klassisk uden toner af nostalgi. Det er her lige nu. Og har altid været det.
Det er den meningsfulde samtale i en kop.
Generationers bageopskrifter på en sidetallerken.
Det er hverdagens trygge ritualer serveret på et fad.
Og livets latter, tårer og eftertænksomhed øst op i rigelige mængder på en tallerken.
Det er kærlighed til mennesker helt ind til benet.
Eller sagt med Grethe Meyers egne ord:
”At designe for mennesker er, hvad der virkelig tæller. Jeg føler, at det er min forpligtelse.
Det er også den mest dybtgående af menneskelige relationer: At kunne videregive min kærlighed til andre gennem de objekter, jeg har designet”.
Den prisvindende kvinde
Grethe Meyer 1918 - 2008.
Blå har fået tildelt sølvmedalje på den internationale keramiske udstilling i Vicenza, Italien, Stellet har også modtaget ID-prisen for fremragende design og blev tillige købt af Det Victorianske Albert Museum til museets samling. Grethe Meyer studerede arkitektur ved Det Kongelige Kunstakademi i København og blev færdiguddannet i 1947. Som den eneste kvinde på sin årgang.
Blå og BODUM
Blå. Et monument over tidsløst design støbt i porcelæn. En fortælling der ligger i snorlige tråd med BODUMs filosofi om skønhed og funktionalitet. Til priser, hvor alle kan være med.