En succesfuld rejse i et svært marked

De seneste par år har været udfordrende. Væksten har været stor, men det har udfordringerne også, og Fun Nordic har været på en rejse, der byder på et nyt eget brand, ny domicil og en udvidelse af markedet til hele Skandinavien og Tyskland.

Christian Leisner i det nye showroom. Foto: Fun Nordic.

“Vi er inde i en ganske turbulent periode. Corona gav Fun Nordic et løft. Forbrugerne gik ikke på restaurant, og de investerede i deres køkkener. Det satte godt gang i forretningen, men vi nåede kun lige at vende tilbage til normale tilstande, da krigen i Ukraine brød ud, der endnu en gang satte en stopper for udviklingen. Folk er nervøse, fødevarepriserne i vækst, inflationen er høj, og det samme er energipriserne. Så hvordan fremtiden kommer til at tegne sig er svært at spå om”. Det siger Christian Leisner, der er indehaver af Fun Nordic.

Luksus fra Ninja. Foto: Fun Nordic .


Men på trods af de mange udfordringer fortsætter han ufortrødent.
“Der var unægtelig meget at se til i 2021. Men én af de ting, jeg er rigtig glad for, er etableringen af vores eget brand Hâws, hvor vi udvikler produkter med køkkenet og boligen som omdrejningspunkt”, fortæller Christian. 
Han fortæller, at det komplementerer Fun Nordics øvrige brands rigtig godt, og han er glad for at have et brand i porteføljen, hvor man ikke er afhængig af en bagvedliggende virksomhed.
“Hâws er ikke et A-brand, men det findes allerede i rigtig mange hjem, fordi vi tidligt valgte at gå ind i B2B. Mange danskere har dermed fået Hâws-produkterne i julegave, og det betyder, at vi allerede er et semikendt brand”.

Stavblender fra Häws..


Fun Nordic beskæftiger sig primært med små-el produkter og Laguiole by Hâws bestik, og faktisk går det så godt, at virksomheden i dag har otte medarbejdere, og selv om man flyttede i nye lokaler for et par år siden, er man netop flyttet igen – til en ny og større lokation i Aabenraa. Fun Nordic sælger til B2B via et netværk af forhandlere og ikke direkte til slutbrugeren. 
Planen er da også helt klart at udbygge ikke mindst virksomhedens eget brand, Hâws. 

Køkkenmaskine fra Ninja. .


“Vi forsøger at holde en linje. Designet og emballagen skal se pæn ud, og produkterne skal kunne mere end bare en enkelt ting. Det kan eksempelvis være æggekogeren, ”som kan tale”, og derved fortæller dig, når æggene er færdige eller en ledningsfri stavblender. Der må gerne være et tvist på produkterne, hvor vi samtidig ligger i et mellem prisniveau, hvor alle kan være med”, forklarer Christian.

Eget brand og agenturer
Fun Nordic er skruet sammen af virksomhedens egne brands – Hâws og Laguiole by Hâws – og agenturer med forskellige distributionsmuligheder. Nogle brands kan udelukkende distribueres i Danmark, mens andre kan distribueres i Skandinavien, blandt andet det amerikanske Shark Ninja.

“Shark er rengøringsmaskiner; støvsugere med videre, mens Ninja er køkkenprodukter, som f.eks. blendere, multicookere og airfryers. Ninja var for 5-6 år siden på det skandinaviske marked, men trak sig ud igen. Nu har de etableret et engelsk hovedkontor, og vi har fået agenturet i Skandinavien, så nu kommer vi stærkt igen med Shark Ninja”.
Blandt de produktgrupper, som Christian fremhæver som hurtigløbere i øjeblikket, er airfryers. Ninjas airfryer beskriver han som highend og i rigtig god kvalitet. “Ydermere kan airfryeren bruges som indendørs grill, så forbrugeren får meget for pengene”.
Christian fortæller også, at Shark Ninja arbejder med hele tre design- og udviklingshold på tre forskellige kontinenter i verden. “Det betyder, at når ene det hold er færdig med arbejdsdagen, kan et andet designteam, et andet sted i verden overtage osv., og dermed kan et produkt udvikles ekstremt hurtigt fra idé og til det færdige produkt er ude i butikkerne. 

Shark Ninja fokuserer meget på at gennemteste alle deres produkter. Alle produkter sendes ud til et hold af forbrugere, hvilket betyder, at man virkelig har fingeren på pulsen med, hvad forbrugerne vil have. 
Er der funktioner som testgruppen ikke forstår eller som skal forbedres, så korrigeres de af udviklingsholdet. Produkter, som ikke for minimum fire ud af fem points, bliver ikke sendt ud på markedet.

Æggekogeren, der kan "tale". Foto: Fun Nordic .

Vi kan flere ting
Christian mener, at netop dét, at Fun Nordic kan flere ting, gør at man er en attraktiv samarbejdspartner. “Vi har et bredt udvalg, vi sørger for balancen, og vi holder øje med de trends, der er i tiden som lige nu, hvor airfryers og multicookere hitter”.
At man arbejder med B2B gør, ifølge Christian selv, at man har ting, der stikker i mange retninger. 

“Vi kan f.eks. få en forespørgsel som; “kan I levere et bålsted?” Det finder vi til kunden i vores netværk, og ofte ender produktet i vores sortiment. Men vi holder os dog primært til køkkenet”, siger Christian.

Fun Nordic har således to ben at stå på; B2B og retail. De to grupper er praktisk talt lige store, og der er masser af synergier.

“Det er klart, at skal vi levere en julegave til 5000 ansatte via vores B2B forhandlernetværk, så kan vi få en ekstra god pris hos vores leverandør. Det gør, at vi naturligvis også kan give vores retailkunder en skarp pris”.

Knive fra Laguiole by Häws. Foto: Fun Nordic .

Skandinavien er en del af fremtiden
Lige nu er Fun Nordic på vej ind på det norske marked, hvor man blandt andet arbejder med Kitch’n-kæden, Elgiganten og Power. Christian vil naturligvis gerne udbygge kundeporteføljen, og han ser muligheder hos flere interessante spillere.
Derfor er han også på udkig efter én, der kender branchen i Norge, og som man eventuelt kan lave en agentaftale med.

Derudover er Fun Nordic også godt på vej ind i Sverige, og er senest kommet godt ind i Tyskland, blandt andet med Hâws og Laguiole by Hâws via EK Service Group, som er en indkøbsforening med både mindre og større butikker i Tyskland.
Christian ser fortsat ind i en fornuftig vækst, men ikke som i de seneste to år. “Der er en usikkerhed blandt forbrugerne omkring, hvad der kommer til at ske, og derfor holder de igen, og mange af vores kunder har varer på lager tilbage fra julen, der skal realiseres, før de køber nyt. 

Christian tror på en vækst i begrænset omfang, og han ser især væksten komme fra nye kunder, primært i de nordiske lande som Sverige, Norge og Finland samt i Tyskland.
Derfor er målet i 2022 også fortsat at finde flere nye kunder – og selvfølgelig at servicere de eksisterende. Derfor er Fun Nordic også at finde på Formland, hvor Christian håber, at der vil komme både svenske, finske og norske indkøbere.

Bestik fra Laguiole by Hâws. Foto: Fun Nordic .

Relateret indhold

19.04.2024Designbase.dk

Virksomheder står alene med udfordrede lærlinge

19.04.2024Designbase.dk

Gratis klimarapportering er nu standard for store events i Bella Center

18.04.2024Designbase.dk

Ny ungdomsuddannelse kan skaffe flere unge til erhvervsuddannelserne

17.04.2024Designbase.dk

Engros- og detailhandlen lægger an til blød landing

17.04.2024Designbase.dk

Færre konkurser i Danmark, mens Sverige stadig er ramt

17.04.2024Designbase.dk

ESG skal være nemt for SMV’er

16.04.2024Witt

Sponseret

Witt A/S overtager distributionen af Aiper kabelfri poolrobotter i Norden

16.04.2024Designbase.dk

Nyt regnskab fra Bygma Gruppen:  Investeringer trods et udfordrende marked

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023