En ny begyndelse på Tendence
Flere udstillere end i 2016 havde denne gang valgt at deltage på Tendence, der for første gang lå i juni frem for i august. De nye datoer kræver dog lidt tilvænning. Der var lidt færre besøgende, og en del af udstillerne var tilfredse, mens andre var knap så tilfredse.
Over 20.000 indkøbere tog imod invitationen om at komme til Tendence i Frankfurt i slutningen af juni. Det er et par tusinde mindre end i 2016, men messeledelsen er sikre på, at med en god markedsføring og lidt tilvænning bliver de nye messedatoer en succes.
Godt 1.125 udstillere fra 54 lande deltog på messen, hvor de præsenterede deres nyeste produkter og de seneste forbrugertrends.
I samarbejde med branchen har vi taget et stort skridt hen imod at gøre Tendence til et ekstremt praktisk og fremtidsorienteret salgsværktøj for detailhandlen, sagde Detlef Braun, der er en del af MesseFrankfurts ledelse.
Han slog fast, at konceptet generelt har fået en rigtig god modtagelse.
Naturligvis vil det tage noget tid før alle indkøbere til fulde accepterer de nye datoer, og det skal vi selvfølgelig arbejde på.
Blandt de danske udstillere på messen var meningerne delte. Nogle var fint tilfredse, og så det som en god mulighed for at få de første efterårs- og vinterordrer ekspederet før sommerferien, mens der er lidt ro på, mens andre melder om færre kunder, og kunder, der slet ikke vidste, at messen faktisk var flyttet. Så det skal der arbejdes på.
Dog kunne branchen høste fordel af et større produktudvalg på hele 92.000 kvm. Godt 10.000 kvm mere end i 2016. Grunden til det øgede produktudvalg var på den ene side det øgede antal udstillere inden for de traditionelle produktgrupper som dekoration til højtiderne og tableware, og på den anden side; tilgangen af nye produktsegmenter som boligtekstiler og potteplanter såvel som udendørsmøbler og -tilbehør. Og for første gang gjaldt det ikke bare efterårs- og vintersæsonen 2017, men også foråret og sommeren 2018, hvilket mange indkøbere var meget tilfredse med.
Alt I alt tegnede de internationale indkøbere sig for 17 pct. af de besøgende, og de 10 lande, der tegnede sig for det største antal besøgende var: Tyskland, Schweiz, Frankrig, Holland, Østrig, Italien, Belgien, Kina, Japan og Polen. Den største vækst i antallet af indkøbere sås fra Østeuropa; Rusland, Tjekkiet og Slovakiet samt fra England og Portugal.
Næste Tendence holdes fra 30. juni til 3. juli 2018.
Trends og nye produkter
Igennem de senere år er centrale, førende trends blevet afløst af en lang række forskellige, parallelle trends, lyder det fra Tendences trendeksperter.
Når det gælder produktudvikling, henter designerne stadig inspiration i datiden, men dog kun i form af individuelle elementer, og med moderne produktionsformer og ved at benytte de sidste nye farveretninger, opstår der produkter, der bringer ny historie til nutiden og endog til fremtiden.
Materialer med et naturligt look som træ, pil, rattan og hør kombineres med messing, kobber, sølv, guld og glas. På én og samme tid ses et sammensurium af modsætninger; matte, teksturerede, polerede og naturlige overflader, der spiller op til hinanden. Og vi ser et miks af perforeringer og mønstre, der henter inspiration i naturen såvel som i genbrugs- og ethno looks.
En målrettet anvendelse af beton sender klare, moderne signaler, og inspiration hentet fra en lang række stilarter som Art Deco, 1950erne og Memphis giver godt modspil.
På den ene side er de farver, der dominerer, de pudrede rosa og mint toner, på de anden side findes en lang række af blå og grønne nuancer. Solskinsgul tilfører endvidere en sommerlig accent.
Stilbevidst Hygge bruges som et begreb på Tendence og er et stort tema: Det gælder det afslappede, stilrene look, og de rene linjer, der vidner om kvalitet i materialerne såvel som i håndværket. Men der ses også blade i megaformat, der udfolder sig og skaber en luksuriøs junglestemning, mens buddhaer, bambus og sandnuancer tilfører et eksotisk strejf.