E-handel: Sådan havner du højt i Google-søgningen
Søgemaskineoptimering, eller SEO, går ud på at komme til at ligge så højt som muligt blandt søgemaskinens søgeresultater. Her er nogle tips til webshops, der arbejder med tekst om deres produkter.
Ingen steder er udtrykket "hvis du ikke kan se det, eksisterer det ikke" mere relevant end i e-handel. På nettet er der ingen kunder, der tilfældigt falder forbi butikken og kigger ind. Derfor er det vigtigt at ligge højt på hitlisten, når kunderne googler efter produkter eller mærker på nettet.
Søgemaskineoptimering, eller SEO, handler om at få en webside til at ligge så højt som muligt på søgemaskinernes forsider ved at tilpasse websiden til søgemaskinens systemer i forhold til at rangere søgeresultater. I dag betyder det i praksis at blive set så højt oppe på Google som muligt.
Googles rankingsystem af søgeresultater består af en række algoritmer, der på en brøkdel af et sekund gennemgår milliarder af websider i søgemaskineindekset for at finde de mest relevante resultater.
Rankingen er designet til at gøre Google så anvendelig som mulig for sine brugere. Derfor kan det lidt forenklet siges, at det, der gør dit websted brugbart for dine kunder, også gør, at det vurderes højt af Google. Men andre ord; tænk som dine kunder tænker.
Hemmelige algoritmer
Præcis hvordan Googles algoritmer er designet, er en velbevaret hemmelighed, og de er også i konstant udvikling. Men de principper, der styrer rankingen kan man læse om på google.com. Søgemaskinens udvælgelsesproces begynder med en analyse af ordene i søgningen.
Derefter matches ordene med oplysninger på websiderne i søgemaskineindekset. Det vil sige alle websider, som Google genkender. Derefter rangeres de websider, som systemet finder anvendelige. Algoritmerne analyserer hundredvis af forskellige faktorer for at forsøge at finde de bedste oplysninger lige fra, hvor nyt indholdet er til det antal gange, søgeordene vises, og om siden giver en god brugeroplevelse.
Google vurderer troværdighed og pålidelighed, for eksempel ved at søge efter websteder, som mange brugere synes at sætte pris på i forhold til det, der søges på. Hvis andre fremtrædende websteder, der beskæftiger sig med det samme emne, linker til siden, er det et tegn på, at oplysningerne er af høj kvalitet. Endelig vises de bedste søgeresultater i faldende rækkefølge på google.com eller google.dk.
Find de rigtige nøgleord
Så hvad skal man overveje, når man vil optimere sin hjemmeside? Virksomheden Omniarch har samlet en række SEO-tips til e-detailhandlere, der også bruger content marketing, det vil sige arbejder med længere tekster om deres produkter.
Nedenfor ses en række eksempler. (Mange andre virksomheder tilbyder i øvrigt lignende tips og tjeklister på deres hjemmesider). Tipsene er beregnet til dem, der allerede har et grundlæggende kendskab til søgemaskineoptimering.
For det første kan Google lide links, både udgående og interne links i en tekst. Derfor er det en fordel for SEO at have mindst ét udgående link og ét internt link i hver tekst. Husk, at linkene skal være opdaterede og relevante for at blive værdsat af Google. I en produktbeskrivelse kan det f.eks. være et link til en producent eller et internt link til et indlæg om et lignende produkt.
For det andet skal du finde gode søgeord og søgeordssætninger og bruge dem lige i begyndelsen af teksten og i overskrifter. Et godt søgeord er et søgeord, der beskriver produktet på en så god måde som muligt, baseret på så mange søgninger som muligt og med så lav organisk konkurrence som muligt; det vil sige søgeordet skal føre forbrugeren til dig og ikke til en konkurrent.
Foretag en søgeordsanalyse
For at finde gode søgeord kan du bruge forskellige værktøjer til at lave en såkaldt søgeordsanalyse. Google på søgeordet og se på relaterede søgninger, er der noget brugbart der?
Dem, der annoncerer på Google Adwords, har også adgang til Google Keyword Planner. Her kan det være værdifuldt at analysere data fra dit eget websted og selvfølgelig fra konkurrenter. Brug gerne søgeord og søgeordssætninger til købsbeslutninger for at få bedre træfsikkerhed, såsom "køb studentergave".
Husk, det er vigtigt at være relevant. Skriv til forbrugeren. Googles algoritmer ser i øvrigt også på, om et websted er plastret til med søgeord, men ikke er brugervenligt. Det giver en lavere rangering.
Oversættelse til dansk.
Søgeordssætninger bør ikke være for korte, og de skal ikke konkurrere med lignende ord eller sætninger, der anvendes af andre sider end din egen. Det handler om at finde de såkaldte long-tail-keywords. Skriv for eksempel ikke om den "bedste æbleplantage", men om "jord, der er perfekt til dyrkning af saftige røde æbler".
Google Keyword Planner er et fantastisk værktøj til at finde alternative søgesætninger end dem, der er de mest anvendte og som dermed øger konkurrencen med andre sider”.
Skriv metabeskrivelser
Ud over overskrifter, indledning og brødtekst kan nøgleordssætninger også bruges i metabeskrivelser. Metabeskrivelser er korte tekster, der beskriver indholdet af en webside. De vises ikke på selve websiden, men vises på listen over Google-søgeresultater under de blå overskrifter i søgeresultaterne.
Brug søgeord eller søgeordssætninger, men lad være med at bruge for mange søgeord, for så er der risiko for, at kunden vil gå videre og vælge det næste søgeresultat i stedet. Skriv en metabeskrivelse for hver side, og husk at være relevant. Du kan opmuntre brugeren til at klikke sig igennem ved at præsentere en fordel eller et tilbud. Cirka 155 tegn er en rimelig længde.
Billeder lagt ud på hjemmesiden skal have en alternativ tekst, og her må nøgleordet gerne bruges. Derudover skader det ikke, hvis filnavnet på billederne også har selve søgeordet i sig. Og glem ikke - hvad der gør siden brugbar for dine kunder, gør også, at den rangerer højt på søgemaskinerne.