Det er OK at markedsføre ”PFAS-fri” og ”ikke tilsat PFAS”
Dog skal en række betingelser være opfyldt, lyder det fra Forbrugerombudsmanden
En virksomhed har bedt Forbrugerombudsmanden om at vurdere, om det er lovligt at skrive ”PFAS-fri” og ”ikke tilsat PFAS” i forbindelse med markedsføring af diverse køkkenredskaber.
Forbrugerombudsmanden slår fast, at det ikke vil være i strid med markedsføringsloven at markedsføre et produkt som ”PFAS-fri” eller lignende, hvis PFAS findes i en koncentration, der er lavere end detektionsgrænsen for den mest anerkendte og følsomme målestandard for måling af PFAS i det relevante medium (eksempelvis en OECD, ISO eller lignende standard), samt hvis virksomheden ikke har viden om, at produktet indeholder PFAS i en mængde, der ikke kan spores.
Forbrugerombudsmanden fandt ligeledes, at det ikke vil være i strid med markedsføringsloven at markedsføre et produkt som ”ikke tilsat PFAS” eller lignende, såfremt der er dokumentation for, at der intet sted i produktionskæden for produktet er anvendt PFAS, og såfremt det i umiddelbar nærhed til anprisningen fremgår, at produktet kan indeholde PFAS.
Forbrugerombudsmanden tilføjede dog, at det vil være vildledende og dermed i strid med markedsføringsloven at fremhæve egenskaben ”PFAS-fri” eller ”ikke tilsat PFAS” som en (miljø)fordel, hvis produktets materiale og/eller belægning almindeligvis ikke indeholder eller tilsættes PFAS. Det samme er tilfældet, hvis tilsvarende produkter almindeligvis heller ikke indeholder eller er tilsat PFAS.
Derudover anførte Forbrugerombudsmanden generelt, at markedsføringen skal vurderes ud fra det helhedsindtryk, som det er egnet til at give forbrugeren. Brug af virkemidler, såsom blade, grøn farve og lignende, kan således have store betydning for, om markedsføringen er vildledende.