Designpriser regner ned over Eva Solo
Senest har bålstedet Fire Globe modtaget en Red Dot designpris.
At dansk design er berømt og anerkendt over hele verden, er ingen vist i tvivl om, men at det 102 år gamle Eva Solo er et af de mest prisvindende danskejede firmaer, er det måske ikke alle, der ved. Og det fortjener absolut opmærksomhed.
Lige nu og her har Eva Solos elegante bålsted Fire Globe i april modtaget den prestigefyldte Red Dot design pris, og fem andre designs er allerede blevet belønnet i 2015.
Designpriserne
Nytænkning, originalitet og funktionalitet har altså fra starten været kendetegnende for Eva Solos produkter og er det i dag mere end nogensinde. Når man så lægger et aldrig svigtende krav om kvalitet og holdbarhed til, er det ikke så sært, at Eva Solo har udviklet sig til det moderne, innovative og internationale designhus, det er i dag.
Alene i 2015 kan Eva Solo - ud over prisen til Fire Globe - tilføje yderligere fem nye priser på listen. Gravity-grydeserien vandt den prestigefyldte German Design Award, og den smarte digitale køkkenvægt har opnået den amerikanske designpris GIA. Sidst, men ikke mindst, har det nye udendørs termometer, den populære To Go Cup og den enkle dekanteringskaraffel alle tre fået tildelt IF prisen for det smarte og gennemtænkte design. Det er med andre ord en imponerende mængde af de flotteste priser, som Eva Solo kan prale af alene i 2015.
Ikoniske Eva Solo
Ikoniske Eva Solo står nok for de fleste forbrugere som noget trygt og godt fra barndommen, hvad enten vi husker den legendariske Eva brød- og pålægsmaskine, den runde Eva vægt på væggen eller Eva Trio gryderne. Eva Solos historie går helt tilbage til 1913, men det blev noget så basalt som en meljævner, der i 1949 kom til at danne grundlag for hele Eva Solos produkt- og designfilosofi. Det nye ved den velkendte meljævner, som stadig er på markedet, var nemlig, at den ikke bare var en meljævner, men låget var også en citruspresser. DET var nyt!
I 1952 blev Eva-maskinen, som den blev kaldt i folkemunde, en anden topscorer - en brød- og pålægsmaskine, der kunne skære ultratynde skiver, og som blev markedsført under mottoet: Eva skiver det hele og sparer det halve.
Den serie, som har gjort Eva Solo virkelig kendt også af yngre danskere, er Ole Palsbys Eva Trio gryde- og pandeserie, som siden lanceringen i 1977 har været en fast ingrediens på de fleste bryllups-ønskelister. Listen af innovative produkter og produktserier er lang, og der findes næppe et dansk hjem uden mindst én ting fra Eva Solo.