Designership udbreder kunsthåndværk og god kvalitet
Designership har et ganske klart formål: at udbrede kunsthåndværk og behovet for produkter af god kvalitet. Derfor hjælper virksomheden kunsthåndværkere og designere med produktion og salg.
Virksomheden Designership skiller sig, med sin unikke tilgang til kunsthåndværk og udbredelsen heraf, ud fra mængden. Formålet med foretagenet er enkelt: at udbrede kunsthåndværk og god kvalitet. Derfor hjælper Designership, med stifter og kreativ direktør Anette Kaas i spidsen, kunsthåndværkere og designere med at få deres produkter ud i verden.
Designership, som har eksisteret i otte år og består af en håndfuld medarbejdere og samarbejdspartnere, arbejder sammen med en række anerkendte kunsthåndværkere/designere, har showrooms i Kolding og København samt produktion i bl.a. Kina.
Designership har i løbet af sine første leveår været på en lang sejltur i et lille skib og er endt ud med at blive præcis det, Anette havde i tankerne fra start. En start, der tog afsæt i et afgangsprojekt.
Et bedre udgangspunkt for danske keramikere
Designership startede nemlig som et afgangsprojekt udarbejdet af Anette Kaas og en medstuderende på Designskolen i Kolding, hvor de ville skabe et bedre udgangspunkt for danske keramikere. Anette så et stort potentiale i projektet og valgte derfor at køre det videre efter endt studietid.
Jeg havde fået blod på tanden til at gå videre med projektet, fortæller hun og uddyber:
Jeg er jo selv kunsthåndværker og kan i høj grad bruge min uddannelse i Designership-øjemed. Qua min uddannelse kan jeg få skubbet nogle nye projekter i gang, hvor jeg kommer med forslag til, hvad næste projekt hos en given kunsthåndværker kan være ud fra forespørgsler, vi har fået.
Designership har et løbende samarbejde og løbende dialoger med ni tilknyttede kunsthåndværkere/designere, som undervejs bliver koblet til nye projekter: Annette Dickow, Jane Holmberg, Kim Holm, Morten Lassen, Rikke Hagen, Sofie Børsting, Toni Kjeld og duoen DMOCH. Derudover tager virksomheden fra Kolding løbende nye designere ind.
Produkterne fra de dygtige designere kommer vidt omkring: Norden, Tyskland, England, Holland, Frankrig, Schweiz og Island er blandt de lande, Designership arbejder sammen med og forhandler produkterne hos.
Derudover findes Toni Kjelds tapetserie f.eks. i det fjerde World Trade Center, mens en af Sofie Børstings silkepuder befinder sig i sofaen i DR-programmet Aftenshowet.
Genbrug og storytelling
En af de ting, Designership går højt op i, er genbrug og organiske materialer.
Al vores materiale er lavet på genbrug. Kartoner og alle tekstiler er lavet af organiske materialer, og vi gør meget ud af at stable projekter på benene, hvor vi kan sætte fokus på genbrug og økologi, lyder det fra Anette, som samtidig kan løfte sløret for, at genbrugstanken er del af en fremtidig handleplan hos Designership.
Derudover fylder begrebet storytelling meget hos virksomheden. Det kommer bl.a. til syne gennem showroomet eller galleriet i Kolding, som er lavet til et eventcenter med månedlige begivenheder.
Vi bruger begivenhederne til at fortælle vores historier og til at beskrive, hvad vi har gang i rundt om i verden. Folk får en fornemmelse af vores arbejde. De kan drikke af vores kopper, spise af vores tallerkener, sidde i vores stole osv. Det skaber nogle gode dialoger med bl.a. vores forhandlere, siger Anette, som videre forklarer, at det er muligt at blive medlem af galleriet på Bredgade i Kolding, som også bruges til photo shoots.
Produktion i Kina
Også i Kina kører det på skinner for Designership takket være Anettes slid og hårde arbejde.
Kina er et af vores helt store fokusområder. Vi arbejder på snart at åbne et showroom, som næsten bliver magen til det, vi har herhjemme. Setuppet bliver med fokus på salg, men til kontraktmarkedet i Kina, hvor vi i forvejen har et godt netværk, siger Anette Kaas om Designerships position på det kinesiske marked.
Virksomheden gør desuden brug af en lille, kinesisk familiedrevet fabrik til mindre produktion med særlig opmærksomhed for hver detalje, som bl.a. Jane Holmbergs Rainbow-skåle kræver. Planen er, at fabrikken udelukkende kommer til at producere Jane Holmberg-produkter.
Vi gør det ikke pga. prisen, men pga. kvaliteten, som er helt i top på den lille fabrik. Vi beder dem om at lave produkter af en vis kvalitet, og det leverer de så. Når kineserne gør det rigtigt, gør de det også rigtig godt, lyder det fra Anette.
Designership går altså meget højt op i, at produkterne er af høj kvalitet, for som Anette siger: Jo bedre et produkt er, jo mere har du lyst til at beholde det i rigtig lang tid stik modsat køb-og-smid-ud-kulturen.
Synlighed i København
Også i København er virksomheden repræsenteret. Designership er nemlig ét blandt ca. 35 brands i showroomet Design Werck, som holder til på Refshaleøen.
På Design Werck har vi også mulighed for at lave events, hvor vi inviterer en masse mennesker. Men vi har ikke det allerstørste netværk i København endnu, hvilket vi skal arbejde på at få. Derfor kommer vi til at skabe nogle dialoger via Design Werck.
Anette Kaas fortæller videre, at en måde, hvorpå Designership forsøger at udbrede kendskabet til de mange fine produkter, er via de sociale medier. På f.eks. Instagram og Facebook deler virksomheden masser af flotte billeder.
Planen er endvidere at udvikle på kontraktmarkedet og at få skabt anderledes måder at tænke forretning på og her er god kvalitet alfa omega.
Vi skal stå sammen om de gode kvaliteter. I Danmark og i landene omkring os ved vi, hvad god kvalitet er, men f.eks. i et land som Kina skal de forstå, at kvalitet ikke kun er pris. Kvalitet er også genbrugsmaterialer. Vi skal altså have dem til at tænke anderledes, lyder den afsluttende opfordring fra den garvede kunsthåndværker, hvis ambition er at udbrede det gode kunsthåndværk.