designbaseprisen 2012: Vi vil være unikke i markedet
Butikskæden Bahne har netop modtaget Gia-prisen, der uddeles i samarbejde mellem Erhvervsmagasinet Designbase og International Home- and Housewares Show i Chicago til den mest innovative detailbutik inden for interiørbranchen i Danmark.
Hyggen og personligheden er kodeordene hos Bahne på Fisketorvet. Det meget stilrene og helt enkle udtryk er væk, og i stedet handler det om at skabe en butik, der har sjæl og personlighed, hvor factory-looket mikses med møbler og tæpper hentet hjem fra Indien, og hvor det store rum for alvor kommer til sin ret med fleksible møbler, der kan flyttes rundt for hele tiden at skabe nye oplevelser i butikken.
Butikken på Fisketorvet har netop været igennem en total renovering, og skal således være foregangsbutik for fremtidige nye butikker og istandsættelser.
Og der er masser af tanker og visioner bag. Tanker, der netop ligger til grund for, at Bahne bliver vinder af Årets Gia-pris 2013.
Det handler om at fange tidsånden, mener Jacob Bahne, der er adm. direktør i Bahne, som i dag tæller 16 butikker fordelt over det meste af landet, og netop tidånden sætter meget mere fokus på hyggen og mindre på det blaserte og det lidt overgjorte.
Vi skal være tæt på hinanden og tæt på kunderne, og de skal være langt mere i fokus, er holdningen. Og grundtanken er at skabe et eget Bahne-univers.
Unge er en ny målgruppe
Det er ingen hemmelighed, at en del af baggrunden for nyindretningen også er en ambition om at trække de yngre kunder ind i butikken og gøre den interessant for en ny målgruppe uden at give slip på den hidtidige.
Således har man nedlagt alle shop-i-shop fra de forskellige brands og i stedet skabt et eget udtryk og levet det ud.
Factory-hygge kalder Jacob Bahne Sørensen selv den nye stil i forretningen, og hans inspirationskilde er Anthropology i London.
Med den i baghovedet har vi lavet en lookbook i samarbejde med Eckmann Alive, hvor forretningens udtryk i store træk er blevet lagt fast. Vi fyldte en 40 fods container med møbler i Indien, og i samarbejde med designeren og indretningsarkitekten Rasmus Larsson fra Design by us, har vi med lookbooken som udgangspunkt, indrettet butikken.
Samarbejder med Rasmus Larsson
I øvrigt har Bahne også har skabt en egen kollektion af eye cathcing designs i samarbejde med Rasmus Larsson. Serien har fået navnet What About Us, og humor er en af hovedingredienserne.
I forbindelse med butiksrenoveringen har Rasmus Larsson ageret såvel byggeleder som kreativ sparringspartner, og der er opstået rigtig mange nye, gode muligheder hed ad vejen.
Ud over Design by US importerer Bahne også selv en del brugskunst. I butikken findes de varegrupper, der skal være i en type forretning som Bahne. Fra køkkenudstyr til brugskunst, interiør og borddækning, men tøj til kvinder og børnetøj er også at finde i forretningen, for det handler i høj grad om helhed og livsstil.
At Jacob Bahne Sørensen vælger at skabe et nyt Bahne-univers netop nu, hænger sammen med, at han mener, der altid skal være en udfordring.
Det handler om at have modet til at gøre noget anderledes frem for bare at følge flertallet og præsentere bunker af varer til tilbudspris. I det hele taget er hans holdning, at Bahne ikke er gearet til tilbudsræs. Vores kunder gider det ikke!
Han beskriver Bahnes typiske kunde som en 35-årig kvinde med et godt job og et par børn, og som er interesseret i design.
Og vi vil gerne være nummer et i designkategorien. Dem, der har de fedeste ting, men med respekt for, at alle skal kunne være med på et eller andet plan.
Butik nr. 17 til oktober
Når Bahne åbner en ny butik i Sønderborg, er det nummer 17 i rækken. Vi har haft en årrække, hvor vi ikke har åbnet nye butikker, og hvor vi har samlet kræfterne om dem, vi har, men nu har vi power til at bevæge os videre. Og helt klart er det, at butikken på Fisketorvet skal være foregangsbutik for de øvrige, ligesom butikken i Sønderborg selvfølgelig bliver bygget op efter samme koncept. Spørger man Jacob Bahne Sørensen om, hvor fokus ligger, er han ikke i tvivl.
For mig ligger fokus på produkterne, for man skal bestemt ikke underkende, at det er dem, der sætter dagsordenen i sidste ende. Netop derfor er det super vigtigt, at man som detailhandler tager klar stilling til, hvad man vil have i sin butik og også hvad man ikke vil have, og man skal ikke være bange for at tage nye ting ind. Man skal have en holdning til tingene, og det er produktsammensætningen, der skaber helheden i butikken.
Bahnes historie
Vi skal være endnu skarpere
Jacob Bahne Sørensen er ikke i tvivl om, at det er afgørende for Bahne at have sit eget udtryk. Set i bakspejlet har vi nok ikke været skarpe nok. Men nu har vi slebet sablen, og det har faktisk været super spændende.
Han fornemmer klart, at forbrugerne ønsker det, der er anderledes. Det skal vi give dem og det handler ikke om lave priser!
Vi har en vision: Jeg er sgu min egen, og den forsøger vi at leve op til. Vi skal ikke være alt for langt fremme i markedet, men vi skal være unikke i markedet. Det handler om at skabe følelser, goodwill og sympati, mener Jacob Bahne, der samtidig fortæller, at missionen allerbedst beskrives med ordene Velkommen hjem.
Det forsøger vi helt konkret at arbejde med. Vi hilser pænt på kunderne, når de kommer i butikken. Vi har skabt et lounge-område, hvor kunderne kan sætte sig ned og slappe af, og i det hele taget prøver vi at inspirere dem og interessere dem. Vi vil med andre ord være first moovers på vores niveau, forklarer Jacob Bahne.
Og nu lukkes hyggen og atmosfæren for alvor ind i konceptet. Det har vi glemt lidt, men nu søger vi bevidst at skabe en stemning, der signalerer netop hygge. Vi er en butik, man oser i, og derfor skal vi hele tiden skifte udtryk med nye udstillinger, der kan inspirere kunderne hver gang, de kommer i butikken.
Inspirationspodierne i butikken skiftes således ud hver 14 dag, og herudover har man nogle tilbudsdrevne podier, så man holder tilbuddene ude af selve butiksindretningen.
Vi skal i langt højere grad end tidligere give kunderne oplevelser. Vi har rigtig mange kunder, der kommer i butikkerne mere end to gange om måneden, og det skal de fortsætte med.
Den enkelte butik har en stor grad af frihed i forhold til, hvordan butikken ser ud. Der arbejdes ud fra en fælles overskrift, og der køres nogle temakampagner, men herudover er friheden stor. De har jo selv den bedste fornemmelse for, hvad de sælger de enkelte steder.
Indkøbene styres centralt, og der ses også meget på merchandisingen i de enkelte butikker, ikke mindst fordi Jacob Bahne mener, det klart kan betale sig at arbejde med netop merchandisingen.
Vi ønsker nærhed
Når det gælder fremtiden for Bahne, ser Jacob Bahne Sørensen lyst på den.
Vi har brugt de seneste 2-3 år på at samle kræfter, nu skal vi udvikle. Vi skal skabe en god arbejdsplads og fastholde vores dygtige personale, for et af fremtidens konkurrenceparametre er netop personalet, mener Jacob Bahne.
Derudover er målet, at man vil søge at holde en nærhed i systemet, så man har en fordel netop i forhold til de store kapitalkæder.
I dag har Bahne 350 ansatte, og at der kommer flere til, hersker der ingen tvivl om.
Sidst lyder Jacob Bahne Sørensens svar, når man spørger ham, hvad Gia-prisen 2012-2013 betyder: Det er en stor anerkendelse af det, vi har gået og lavet, og vi er da meget stolte af den og håber klart, at vi kan leve op til den fremover.