Den nye luksus er at have det godt
Nordic Space var temaet på Formex i januar. Den næste Formex i august er inspireret af samme tema, men der er en stor forskel I stedet for at kigge udad, handler space denne gang om at kigge indad. Vi præsenterer sæsonens hovedtema for interiør og design såvel som tre øvrige trends", siger Christina Olsson, Project Area Manager på Formex.
Trendanalysen er skabt af Formex i samarbejde med Swedish Fashion Council, og temaet til dette efterårs Formex, Nordic Space, er velkendt, fordi det også var temaet i foråret. Dengang kiggede vi udad, nu kigger vi indad, når vi taler om space. I en usikker verden søger vi det behagelige en hyggelig, sikker havn, siger Christina Olsson.
Sofia-Li Molin, Creative Director og Head of Forecast i Swedish Fashion Council, beskriver, hvordan Nordic Space tager form:
Ekstreme volumener vender atter tilbage til boligerne. De er hyggelige, bløde, omfavnende, befriende og behagelige. Det indre rum har en ophøjet status. Vi vil være glade, og det afspejles i designet. I disse turbulente tider, søger vi sikre løsninger og kerneværdier".
Nye produkt- og materialeinnovationer gør det muligt for os at udfordre køb-og-smid-væk mentaliteten. Vi finder tilbage til en mere bæredygtig livsstil, og det ses i vores daglige rutiner vi bruger vores tid på slow cooking, alternative proteiner, sprouting med videre.
Paletten er inspireret af den nøgne hud, mudder, mint- og bær toner. Skinnende high-tec overflader møder det naturlige, tidløse materialer som uld, træ, terrakotta og læder ses.
Udtrykket er behageligt generøst og omfavner den nye luksus at have det godt.
Tre Nordic Space trends:
Body Comfort, der fokuserer på den menneskelige anatomi og voluminøse proportioner.
Nøgleordene er: Hygge (at nyde og tilbringe tid sammen), generøsitet, fysisk samvær.
Raw Luxury, med okkult symbolisme og håndværk fra en anden verden.
Nøgleordene er: Dramatik, mystik, sensualitet.
Creativity, med designhybrider, hvor kreativiten mikses med produkterne.
Nøgleordene er: Hightech, skaberkraft, ekspressionisme
Sofia-Li Molin fra Swedish Fashion Council fortæller her, hvordan hun finder frem til trenden, og hvordan de inspirerer.
Hvordan identificerer du de designtrends, vi vil følge de kommende måneder?
Vi er et stort team med et bredt, globalt netværk. Det er vigtigt, at vi samler masser af inspiration, rejser og er nysgerrige omkring mennesker og branchen, at vi læser rapporter og artikler og ser, hvad der sker på de sociale medier. Med erfaringen kommer filteret at vide, hvad der virkelig er interessant".
Hvordan påvirkes vi af trends, og hvordan påvirker vi dem?
I de senere år er det blevet meget klart, at nogle trends opstår af vores direkte behov og ikke bare som nye, smarte produkter, som en designafdeling har besluttet at lancere. Et enkelt menneske kan sjældent influere en trend, vi er alle i høj grad medkreatører, og ofte har vi taget vores designvalg, allerede inden vi træder ind i butikken. Udfordringen er at møde disse ønsker: Det kræver en fantastisk viden om trends og den underliggende opførsel.
Hvad betyder trends for dig personligt?
Når jeg nu får lov til at arbejde med inspiration og se fascinerende produkter hele dagen hver dag, har jeg ikke behov for at forbruge så meget. Jeg ville blive skør, hvis jeg følte, jeg skulle købe alt. Men selvfølgelig opdaterer jeg min stil, og ikke mindst min livsstiI; hvordan jeg køber ind, laver mad eller træner.