Den nye luksus er at have det godt

Nordic Space var temaet på Formex i januar. Den næste Formex i august er inspireret af samme tema, men der er en stor forskel – I stedet for at kigge udad, handler ”space” denne gang om at kigge indad. “Vi præsenterer sæsonens hovedtema for interiør og design såvel som tre øvrige trends", siger Christina Olsson, Project Area Manager på Formex.

Trendanalysen er skabt af Formex i samarbejde med Swedish Fashion Council, og temaet til dette efterårs Formex, Nordic Space, er velkendt, fordi det også var temaet i foråret. ”Dengang kiggede vi udad, nu kigger vi indad, når vi taler om ”space”. I en usikker verden søger vi det behagelige – en hyggelig, sikker havn”, siger Christina Olsson.

Sofia-Li Molin, Creative Director og Head of Forecast i Swedish Fashion Council, beskriver, hvordan Nordic Space tager form:

“Ekstreme volumener vender atter tilbage til boligerne. De er hyggelige, bløde, omfavnende, befriende og behagelige. Det indre rum har en ophøjet status. Vi vil være glade, og det afspejles i designet. I disse turbulente tider, søger vi sikre løsninger og kerneværdier".

Nye produkt- og materialeinnovationer gør det muligt for os at udfordre køb-og-smid-væk mentaliteten. Vi finder tilbage til en mere bæredygtig livsstil, og det ses i vores daglige rutiner – vi bruger vores tid på slow cooking, alternative proteiner, sprouting med videre.

Paletten er inspireret af den nøgne hud, mudder, mint- og bær toner. Skinnende high-tec overflader møder det naturlige, tidløse materialer som uld, træ, terrakotta og læder ses.

Udtrykket er behageligt generøst og omfavner den nye luksus – at have det godt.

Tre Nordic Space trends:

Body Comfort, der fokuserer på den menneskelige anatomi og voluminøse proportioner.

Nøgleordene er: Hygge (at nyde og tilbringe tid sammen), generøsitet, fysisk samvær.

Raw Luxury, med okkult symbolisme og håndværk fra en anden verden.

Nøgleordene er: Dramatik, mystik, sensualitet.

Creativity, med designhybrider, hvor kreativiten mikses med produkterne.

Nøgleordene er: Hightech, skaberkraft, ekspressionisme

Sofia-Li Molin fra Swedish Fashion Council fortæller her, hvordan hun finder frem til trenden, og hvordan de inspirerer.

Hvordan identificerer du de designtrends, vi vil følge de kommende måneder?

“Vi er et stort team med et bredt, globalt netværk. Det er vigtigt, at vi samler masser af inspiration, rejser og er nysgerrige omkring mennesker og branchen, at vi læser rapporter og artikler og ser, hvad der sker på de sociale medier. Med erfaringen kommer filteret – at vide, hvad der virkelig er interessant".

Hvordan påvirkes vi af trends, og hvordan påvirker vi dem?

“I de senere år er det blevet meget klart, at nogle trends opstår af vores direkte behov og ikke bare som nye, smarte produkter, som en designafdeling har besluttet at lancere. Et enkelt menneske kan sjældent influere en trend, vi er alle i høj grad medkreatører, og ofte har vi taget vores designvalg, allerede inden vi træder ind i butikken. Udfordringen er at møde disse ønsker: Det kræver en fantastisk viden om trends og den underliggende opførsel”.

Hvad betyder trends for dig personligt?

“Når jeg nu får lov til at arbejde med inspiration og se fascinerende produkter hele dagen – hver dag, har jeg ikke behov for at forbruge så meget. Jeg ville blive skør, hvis jeg følte, jeg skulle købe alt. Men selvfølgelig opdaterer jeg min stil, og ikke mindst min livsstiI; hvordan jeg køber ind, laver mad eller træner”.  

Formex

Sponseret

Stockholm Furniture Fair 2025 fremhæver fremtidens konstruktion og hænderne bag håndværket

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

21.01.2025Xilium

Sponseret

Producentansvar for emballage: Xilium gør processen simpel

15.01.2025Designbase.dk

Alt for få SMV’er har en plan

14.01.2025Designbase.dk

Flere unge kan nu få deres første arbejde

13.01.2025Designbase.dk

Ny lov muliggør equity crowdfunding

09.01.2025Designbase.dk

Så mange danske virksomheder gik konkurs i 2024

08.01.2025Designbase.dk

Antallet af butikstyverier stiger

07.01.2025Designbase.dk

Positiv ledelsesadfærd kan mindske risikoen for depression og angst

06.01.2025Designbase.dk

Danskerne bekymrer sig for miljø og klima, når de handler på Temu

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
TrendSet Munich
Messe
Trendset i München

FYRVÆRKI AF IDÉER, PRODUKTER OG TRENDS

Dato

31.01.2025

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Formland
Messe
Formland Spring 2025

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse

Dato

02.02.2025

Tid

10:00

Sted

Herning

Formex
Messe
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Dato

04.02.2025

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Dimex
Messe
Creativeworld Trends 2025: Gåture fuld af inspiration

Kreativitetens hjerte slår i Frankfurt: Creativeworld er ikke kun verdens førende messe for kreative og gør-det-selv-produkter, men også en platform for fantasifulde og overraskende nye trends. De tre nye trendverdener "LET'S TAKE A WALK... in the city", "LET'S TAKE A WALK... in the garden" og "LET'S TAKE A WALK... in the forest" giver ren inspiration og vil give udstillere og besøgende et overblik live fra 7. til 10. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Home of Consumer Goods byder i 2025 på nyt brand-område

Alt er centreret omkring networking: Trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld udvider igen sin position som det globale omdrejningspunkt for den moderne livsstil, sæsonbestemte dekorationer og kreative produkter under paraplyen Home og Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Focus på design! Nyt brand-område på Ambiente 2025

”Interior Looks” er det nye højdepunkt på Ambiente Living: Brand-området åbner adgang til nye købergrupper for udvalgte møbel- og interiørmærker - med fokus på den internationale hospitality og kontraktforretning. Oplev det på Ambiente fra 7. – 11. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Copyright 2023