Den nye luksus er at have det godt

Nordic Space var temaet på Formex i januar. Den næste Formex i august er inspireret af samme tema, men der er en stor forskel – I stedet for at kigge udad, handler ”space” denne gang om at kigge indad. “Vi præsenterer sæsonens hovedtema for interiør og design såvel som tre øvrige trends", siger Christina Olsson, Project Area Manager på Formex.

Trendanalysen er skabt af Formex i samarbejde med Swedish Fashion Council, og temaet til dette efterårs Formex, Nordic Space, er velkendt, fordi det også var temaet i foråret. ”Dengang kiggede vi udad, nu kigger vi indad, når vi taler om ”space”. I en usikker verden søger vi det behagelige – en hyggelig, sikker havn”, siger Christina Olsson.

Sofia-Li Molin, Creative Director og Head of Forecast i Swedish Fashion Council, beskriver, hvordan Nordic Space tager form:

“Ekstreme volumener vender atter tilbage til boligerne. De er hyggelige, bløde, omfavnende, befriende og behagelige. Det indre rum har en ophøjet status. Vi vil være glade, og det afspejles i designet. I disse turbulente tider, søger vi sikre løsninger og kerneværdier".

Nye produkt- og materialeinnovationer gør det muligt for os at udfordre køb-og-smid-væk mentaliteten. Vi finder tilbage til en mere bæredygtig livsstil, og det ses i vores daglige rutiner – vi bruger vores tid på slow cooking, alternative proteiner, sprouting med videre.

Paletten er inspireret af den nøgne hud, mudder, mint- og bær toner. Skinnende high-tec overflader møder det naturlige, tidløse materialer som uld, træ, terrakotta og læder ses.

Udtrykket er behageligt generøst og omfavner den nye luksus – at have det godt.

Tre Nordic Space trends:

Body Comfort, der fokuserer på den menneskelige anatomi og voluminøse proportioner.

Nøgleordene er: Hygge (at nyde og tilbringe tid sammen), generøsitet, fysisk samvær.

Raw Luxury, med okkult symbolisme og håndværk fra en anden verden.

Nøgleordene er: Dramatik, mystik, sensualitet.

Creativity, med designhybrider, hvor kreativiten mikses med produkterne.

Nøgleordene er: Hightech, skaberkraft, ekspressionisme

Sofia-Li Molin fra Swedish Fashion Council fortæller her, hvordan hun finder frem til trenden, og hvordan de inspirerer.

Hvordan identificerer du de designtrends, vi vil følge de kommende måneder?

“Vi er et stort team med et bredt, globalt netværk. Det er vigtigt, at vi samler masser af inspiration, rejser og er nysgerrige omkring mennesker og branchen, at vi læser rapporter og artikler og ser, hvad der sker på de sociale medier. Med erfaringen kommer filteret – at vide, hvad der virkelig er interessant".

Hvordan påvirkes vi af trends, og hvordan påvirker vi dem?

“I de senere år er det blevet meget klart, at nogle trends opstår af vores direkte behov og ikke bare som nye, smarte produkter, som en designafdeling har besluttet at lancere. Et enkelt menneske kan sjældent influere en trend, vi er alle i høj grad medkreatører, og ofte har vi taget vores designvalg, allerede inden vi træder ind i butikken. Udfordringen er at møde disse ønsker: Det kræver en fantastisk viden om trends og den underliggende opførsel”.

Hvad betyder trends for dig personligt?

“Når jeg nu får lov til at arbejde med inspiration og se fascinerende produkter hele dagen – hver dag, har jeg ikke behov for at forbruge så meget. Jeg ville blive skør, hvis jeg følte, jeg skulle købe alt. Men selvfølgelig opdaterer jeg min stil, og ikke mindst min livsstiI; hvordan jeg køber ind, laver mad eller træner”.  

EVA SOLO

Sponseret

Lysende kunstværker

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

13.11.2024Designbase.dk

Færre konkurser i Danmark i 2024

13.11.2024Designbase.dk

Oslo Design Fair bliver mere salgsorienteret

06.11.2024Designbase.dk

Nye satser for beskatning af personalegoder i 2025: Se reglerne her

05.11.2024Designbase.dk

&Tradition opnår B Corp-certificering

31.10.2024Droppery

Sponseret

Rivièra Maison samarbejder med Droppery for at tilbyde sømløs dropshipping

31.10.2024Witt

Sponseret

Effektiv GPS-tracker fra PowUnity hjælper stjålet cykel tilbage til sin ejer

31.10.2024Designbase.dk

Forbrugerombudsmandens ny anbefalinger om miljømarkedsføring

30.10.2024Designbase.dk

Kampen skærpes mod ulovlige produkter på onlineplatforme

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
IHGF
Messe
IHGF Delhi Fair 2024

Det bedste af Indiens håndværk

Dato

16.10.2024

Tid

09:00

Sted

India Expo Center & Mart, Greater Noida, Delhi-NCR

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

11.01.2025

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Dimex
Messe
HEIMTEXTIL 2025: Tæpper og måtter boomer

Efter successen sidste år får produktgruppen tæpper endnu mere fokus med dobbelt så mange udstillere fra tæppebranchen på Heimtextil 2025 fra 14. - 17. januar.

Dato

14.01.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Heimtextil - International messe for bolig- og kontrakttekstiler

Den internationalt unikke platform for bolig- og kontrakttekstiler og tekstildesign. Oplev sæsonens trends, tekstil bæredygtighed, verdens største udvalg af boligtekstiler samt produkt- og informationstilbud til boligindretning, gæstfrihed og megatrend søvn. Globalt kombineret og passioneret præsenteret.

Dato

14.01.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Maison&Objet
Maison&Objet

Oplev det bedste inden for design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, en førende global begivenhed for professionelle i design- og livsstilsindustrien.

Dato

16.01.2025

Sted

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Stockholmsmässan
Messe
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Dato

17.01.2025

Tid

10:00

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023