Den nye forbrugeraftalelov er en væksthæmmer
Den nye forbrugeraftalelov, der trådte i kraft den 13. juni 2014, ændrer reglerne for e-handel markant. Internet-brancheforeningen FDIH kalder det en klar forringelse for netbutikkerne. Og som erhvervsdrivende bør man være meget opmærksom på de nye krav, lyder advokatens anbefaling.
Søren Merrild Bie fra Advodan Horsens er erhvervsadvokat og ekspert i forbrugerspørgsmål. Han har studeret lovgrundlaget og fortæller, at den nye forbrugeraftalelov i grove træk handler om øget oplysningspligt, fortrydelsesret og ændret håndtering af returvarer.
Den mest gennemgribende ændring er, at kunden nu må prøve varen derhjemme, fortryde og returnere den. Det betyder, at varen må pakkes ud af emballagen, elektroniske apparater må tændes og så videre, hvorefter kunden stadig har mulighed for at fortryde købet. Loven åbner endda mulighed for, at kunden også kan føle på og teste varen inden returnering, men tilbage står hvordan virksomheden vurderer varens fald i værdi, når de skal tilbagebetale beløbet til kunden, fortæller Advodan-advokaten.
Søren Merrild Bie forudser, at der vil komme en del prøvesager, når de nye regler skal testes i praksis.
Virksomhedsejeren har bevisbyrden for, at der foreligger en værdiforringelse. Men for visse varetyper - så som håndklæder eller sengetøj - kan det være svært at vide, hvordan man vil lægge linjen. Vi kan først blive klogere på, hvordan man vurderer varens fald i værdi, når de første sager kommer gennem Forbrugerklagenævnet, siger han.
Modsat i dag, hvor varen skal være sendt tilbage inden for selve fortrydelsesfristen, kan kunden vente med at returnere varen til 14 dage efter den dato, hvor man har meddelt sælger, at man har fortrudt købet.
En forringelse for forretningerne
Hos FDIH (Foreningen for Dansk Internethandel) har man også beskæftiget sig indgående med den nye forbrugeraftalelov. Public affairs & Kommunikationschef Henrik Theils vurderer, at loven bliver en klar forringelse i sammenligning med de nuværende regler. Flere krav i loven er så vidtgående, at de i praksis er næsten umulige at opfylde. Og ikke mindst misbrugsmuligheder er blevet flere for tvivlsomme kunder omkring fortrydelse og returnering.
De nye regler kan betyde, at de butikker, der er i gang med at starte en ny netbutik eller udvide produktsortimentet, vil vurdere en ekstra gang, om det er umagen værd, eller om man åbner for øget misbrug eksempelvis ved at kunderne bruger varen, og den er usælgelig bagefter, samtidig med at det er næsten umuligt at løfte bevisbyrden for værdiforringelsen, siger Henrik Theil.
Den udvidede fortrydelsesret giver en række åbenlyse udfordringer for virksomheder, der for eksempel sælger sæsonvarer som badetøj eller skiudstyr. For forbrugerne kan loven derudover opleves som omstændelig, fordi online-butikkerne vil indføre flere trin, som køberen skal igennem for at bekræfte et køb. Det kan have en negativ effekt på, om handlen bliver gennemført, siger Henrik Theil.
De ekstra trin skyldes, at kunderne fremover har krav på, at alle relevante oplysninger fremgår tydeligt, når de handler på nettet eller over telefonen. Henrik Theil understreger, at det bedste råd til de forretningsdrivende er, at de læser og får styr på loven. Sælger kan nemlig miste sine rettigheder og få underkendt en hel handel, hvis der laves en fodfejl.
Seks gode råd fra advokaten
Advokat Søren Merrild Bie giver her seks gode råd til, hvordan du som forretning kommer bedst i gang med at håndtere de nye regler:
1. Vær klar. Loven indeholder ikke overgangsregler. Derfor kan virksomheden allerede nu risikere at få bødestraf og sanktioner for overtrædelser af loven. Med den gamle lov fik man kun bøder, hvis der var tale om grov eller gentagen overtrædelse.
2. Få salgs- og leveringsbetingelserne justeret, så de overholder de nye krav. Kunden har krav på flere oplysninger end tidligere. Få justeret hele købsproceduren i webshoppen, så I sikrer jer dokumentation for, at alle oplysninger er givet, inden der indgås en endelig aftale om køb.
3. Giv tydelige oplysninger: Det vil stille jer bedst, hvis kunden aktivt skal klikke ja til betingelserne. Oplys for eksempel om den samlede pris inklusiv fragtomkostninger, om gebyrer, om kunden skal betale omkostningerne, hvis købet fortrydes, og varen skal sendes retur med mere. Ellers er det jer og ikke kunden, som skal betale. Hvis der ikke står noget om fortrydelsesretten, vil perioden, hvor varen kan returneres, forlænges fra 14 dage til 12 måneder.
4. Varens fald i værdi du har bevisbyrden: Som udgangspunkt må kunden kun teste varen på samme måde som i en butik. Kunden må godt mærke på et lagen men nok ikke lægge det på sin seng, og kunden må tænde og slukke en lampe, et fjernsyn med videre. Bruges varen mere end beskrevet, kan kunden ikke få det fulde købsbeløb tilbage. Det er dog virksomheden, der har bevisbyrden for, at der foreligger en værdiforringelse, som kunden skal betale kompensation for.
5. Fortrudt køb - sælger skal betale pengene uden unødig forsinkelse og senest 14 dage fra datoen, hvor kunden har meddelt, at man har fortrudt sit køb: Tidligere var fristen 30 dage. Sælger kan dog forbeholde sig retten til at tilbageholde købesummen for varen, indtil varen er modtaget retur, eller indtil kunden har fremlagt dokumentation for, at varen er returneret. Husk at kunden ikke hæfter for en eventuel forringelse af varens værdi, hvis virksomheden ikke har oplyst om fortrydelsesretten.
6. Brug eventuelt en fortrydelsesformular lovens standardformular til at fortryde et køb skal stilles til rådighed for forbrugeren. Formularen kan med fordel skrives ind i salgs- og leveringsbetingelserne som bilag.