Den Kulinariske korsfarer

Michelle Hespe fanger direktøren for Jumbo – en tyrkisk detailkæde, som har specialiseret sig i køkkenudstyr og kogegrej, som ved prisuddelingen af IGA Global Innovation Awards (gia) i Chicago i 2015 blev udpeget som en af fem globale æresmedlemmer.

View over butikken.

Information om artiklen

Som optakt til Designbaseprisen 2015 bringer vi i den kommende tid en artikelrække, der giver indblik i nogle af verdens mest innovative design- og interiørbutikker. Fælles for dem er, at de har vundet en pris ved den fornemme GIA Award i Chicago. For at vinde prisen i Chicago skal man arbejde målrettet med sine forretningsmål.
Vinderen af designbaseprisen 2015 vil automatisk blive nomineret til GIA Award 2016 og blive inviteret til International Home + Housewares Show I Chicago, hvor prisen vil blive uddelt.

Funktion har altid været afgørende for kogegrej og porcelæn. Men nu om dage designes produkter, så de både er nemme at bruge og kan stå fremme, så form og funktion er mere forbundet end nogensinde. Køkkener er ikke længere gemt af vejen bagest i huset sammen med kokken – nu er de omdrejningspunktet for alting. Restauranter følger samme tendens med køkkenet placeret midt i det hele og alt stående fremme for at blive beundret. 

Hvilken en ideel timing for Jumbo – en tyrkisk detailkæde med fokus på køkkentøj og porcelæn – både at være i rampelyset, samtidig med at de ekspanderer kraftigt. Butikken har siden 1947 specialiseret sig i køkkentøj og gastronomisk grej. I dag er kæden, der i slutningen af 2015 vil omfatte i alt 44 butikker, en ægte succeshistorie. 

Jumbos forretningsstrategi og –tilgang til design opnåede i marts 2015 international anerkendelse, da de modtog en verdens mest prestigefyldte priser: en gia, Global Innovation Award, som uddeles af The International Housewares Association i Chicago (den internationale køkkenudstyrssammenslutning, red.).

<p>Vores mål er at bidrage til måltidskulturen med tidløst design bestående af ergonomiske og æstetiske kvalitetsprodukter, der imødekommer kundens behov for brugervenlighed og funktionalitet.</p>

Ayse Demirtepe

“Vores mål er at bidrage til måltidskulturen med tidløst design bestående af ergonomiske og æstetiske kvalitetsprodukter, der imødekommer kundens behov for brugervenlighed og funktionalitet,” siger Ayse Demirtepe, som er fra Istanbul og produktchef i Jumbo, og fortsætter: “Og vores mål er at styrke vores position som førende virksomhed i branchen ved hjælp af vores unikke produktsortiment, herunder bestik, porcelæn, glas, potter og pander og køkkenredskaber. Med afsæt i vores mangeårige erfaringer, internationale priser og innovative tilgang skaber vi nu et decideret Jumbo-brand, der skal være benchmark for kvalitetsdesign og innovation.”

Dette præcise og enkle mål betyder, at Jumbo aldrig er afveget fra sin oprindelige filosofi. Det har til gengæld medført, at virksomheden støt og roligt har konsolideret sig i takt med den stigende efterspørgsel efter dens produkter og tilgang til design.

"Jumbo-butikkernes oprindelige idé var og er at byde forbrugerne velkommen i en elegant atmosfære, som matcher vores brandidentitet og produktsortiment,” forklarer Demirtepe. Vores fornemste opgave er altid at sikre, at produkterne lever op til vores krav om godt produktdesign og kvalitet. Derfor udvælges alt lige fra lamper til møbler og visuelle elementer i henhold til disse parametre. Og det, der differentierer os fra vores konkurrenter på det tyrkiske marked, hvor man generelt hælder til overlæssede vareudstillinger, er vores elegante og helt enkle produktpræsentation.”

Alle, der har været i Tyrkiet og har besøgt landets mere almindelige traditionelle detailbutikker, vil forstå, hvor anderledes Jumbos strømlinede og overskuelige tilgang til display er i forhold til den typiske tyrkiske butik, som med varer alle vegne - hængende fra loftet, stående i hver eneste krog og på alle mulige overflader - ofte minder mere om en bazar end en butik.

Jumbos vej til gia-nomineringen var nem og ligetil, eftersom man allerede var i fuld gang med at gennemanalysere virksomheden og forretningsprocesserne i forbindelse med lancering af nye butikker. “Ud over at vinde en gia var vores mål at designe det bedst mulige butikskoncept og skabe en visuel brandidentitet, der støtter op om vores produktpræsentation,” siger Demirtepe. “Vi var sikre på, at vi gjorde det ret godt, da vi åbnede vores første butik, men gia-prisen og den internationale anerkendelse, der følger i kølvandet på den, bekræftede os i, at vi var på rette spor. Så nu holder vi os til det. 

<p>Ud over at vinde en gia var vores mål at designe det bedst mulige butikskoncept og skabe en visuel brandidentitet, der støtter op om vores produktpræsentation. </p>

Ayse Demirtepe

Deemirtepe værdsætter både den fysiske pris og den omtale, der bliver gia-vindere til del. Men alene det at være i Chicago og deltage i The International Home + Housewares Show og var også en oplevelse, og de forskellige gia-events har været gode for forretningen. "Det var alle tiders mulighed for mig for at mødes med forhandlere fra hele verden og høre om deres forretning og erfaringer. Det var også meget inspirerende at se nye design og trends på udstillingen og at overvære forskellige detailforhandleres og gia-eksperters indlæg. Jeg lærte meget og nød alt i alt hele gia-oplevelsen.”

En del af oplevelsen var hele spændingen, da Jumbo vandt en gia til prisuddelingen - som er en stor gallafest, der af mange anses for at være detailhandlens svar på en Oscar – og presseomtalen, der fulgte i kølvandet på tildelingen. Efter at have modtaget prisen under stor festivitas, og efter at nyheden om, at Jumbo netop var kåret som af top-5 interiør- og køkkentøjsforhandlere i verden, var trængt ind, kastede Jumbo-teamet sig straks ud i at budskabet om deres bedrift. 

Demirtepe er ydmyg og tillægger virksomhedens succes alle de mennesker, hun arbejder sammen med. “Nøglen til succes ligger helt klart i at have de rette parterne og et godt team, som deler ens passion,” siger hun. "Inden for detailhandel er man nødt til at følge med i ændringer i forbrugeradfærd: nye tendenser, nye design,  nye markedsføringsideer og forretningstilgang. Det får dig op på tæerne.”

Og hvad angår gode råd til andre detailhandlere, der overvejer at deltage i gia, er disse tyrkiske kloge ord lige så strømlinede som Jumbos målsætning og varepræsentation: “Definer, hvem du er som virksomhed – vær præcis. Tydeliggør, hvordan du differentierer dig i forhold til konkurrenterne. Saml så alle de elementer, der formidler dit budskab perfekt til forbrugerne. Og vær modig.”

Fakta

Ønskes yderligere information om The International Home + Housewares Show, henvises til www.housewares.org som finder sted i Chicago den 5.-8. marts 2016.

Relateret indhold

27.03.2024Designbase.dk

Det er OK at markedsføre ”PFAS-fri” og ”ikke tilsat PFAS”

27.03.2024Designbase.dk

Ambiente 2024: De bedste gaver er bæredygtige

25.03.2024Designbase.dk

Virksomheders viden om materialer skal boostes

22.03.2024Kop & Kande

Sponseret

Kop & Kandes årsresultat 2023

22.03.2024Designbase.dk

Skal jeg holde lukket på forårets helligdage?

21.03.2024Designbase.dk

Hübsch har deltaget i et kartel

21.03.2024Designbase.dk

Bolia får nyt logo

21.03.2024Designbase.dk

For få søger ind på erhvervsuddannelser

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023