Danske virksomheder styrker it-sikkerheden

Cybersikkerhed er for alvor kommet på dagsordenen i flere danske virksomheder. Det viser den seneste opgørelse over registreringerne hos mærkningsordningen for it-sikkerhed og ansvarlig dataanvendelse D-mærket.

Flere virksomheder styrker nu cybersikkerheden med D-mærket. Foto: D-mærket

I årets første halve år er der sket en mærkbar stigning i antallet af virksomheder, der registrerer sig hos mærkningsordningen D-mærket, sammenlignet med sidste år.

Cybertruslerne tager til i styrke og antal, ny EU-lovgivning om cybersikkerhed venter efter årsskiftet, og så er cybersikkerhed lig med konkurrencefordele og større tillid hos kunder og samarbejdspartnere. Årsagerne til at tage sin cybersikkerhed seriøst og styrke den er mange, og det får danske virksomheder i stigende grad øjnene op for.

Det oplever man hos D-mærket, Danmarks mærkningsordning for it-sikkerhed og ansvarlig dataanvendelse, som Industriens Fond står bag sammen med Dansk Erhverv, Dansk Industri, Forbrugerrådet Tænk og SMVdanmark.

Alene i årets første seks måneder har 339 virksomheder registreret sig i D-mærkets selvevaluering. Det er 73 procent flere end samme periode året før og en klar indikation på, at flere virksomheder og organisationer sætter handling bag intentionerne om at blive mere cybersikre.

1300 virksomheder er i gang 

”I en tid, hvor trusselsbilledet konstant tager til, er det opløftende at opleve, at danske virksomheder i stigende grad ønsker at styrke it-sikkerheden. Samtidig vidner den store interesse for D-mærket om, at flere ønsker et synligt bevis for deres arbejde, fordi det styrker konkurrenceevnen med øget tillid fra interessenter,” siger Mikael Jensen, direktør i D-mærket.

Lige nu er der knap 1300 virksomheder, som er i gang med processen henimod at blive D-mærket, men stigningen det sidste halve år af nye virksomheder viser, at behovet og potentialet for en løsning, der hjælper virksomheder i gang og i mål med at efterleve væsentlige krav til it-sikkerhed og ansvarlig dataanvendelse er stort og stigende.

Den lokale butik, hoteller og privathospitaler

Med registreringen tilmelder organisationer sig en selvevaluering til at kortlægge indsatser og initiativer for it-sikkerhed og ansvarlig dataanvendelse. Det gælder alt fra privathospitaler og hoteller over store industrivirksomheder til lokale slagtere. På den baggrund kan de se, hvilke indsatser de skal iværksætte for at styrke cybersikkerheden og i sidste ende bestå et tilsyn og modtage D-Mærket.

Malene Stidsen er programchef for cybersikkerhed i Industriens Fond. Foto: D-mærket

I takt med at antallet af registreringer stiger, går flere virksomheder også videre i processen med tilsyn og får tildelt D-mærket. Og det glæder Malene Stidsen, der er programchef for cybersikkerhed i Industriens Fond. For it-sikkerhed vedrører i dag virksomheder af alle størrelser og brancher.

”Alle virksomheder bruger i dag digitale tjenester til forretningskritiske opgaver som fx bogføring og lagerstyring. Ens egen it-sikkerhed afhænger derfor også af underleverandørens, og dermed er det naturligt at stille krav og ønske vished om, at ens leverandører har styr på sikkerheden – og her ser flere og flere værdien i en mærkningsordning som D-mærket. Med D-mærket er virksomhederne nemlig både mere robuste overfor hackerangreb og mere attraktive overfor kunder og andre samarbejdspartnere. ” siger Malene Stidsen.

Om D-mærket

D-mærket er den første mærkningsordning, der med afsæt i internationale standarder og reguleringsrammer kombinerer databeskyttelse, datasikkerhed og dataetik i ét mærke. D-mærket hjælper virksomheder af alle typer og størrelser med at arbejde aktivt med og tydeliggøre deres digitale ansvarlighed. Ambitionen er at skabe et stærkt digitalt Danmark – på sigt Europa – hvor det er nemmere for borgere, virksomheder og det offentlige at se, hvilke organisationer der handler digitalt ansvarligt. Bag D-mærket står Industriens Fond i samarbejde med Dansk Erhverv, Dansk Industri, SMVdanmark og Forbrugerrådet Tænk.

Stockholm Furniture Fair

Sponseret

Stockholm Furniture Fair 2025 fremhæver fremtidens konstruktion og hænderne bag håndværket

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

31.01.2025Designbase.dk

Rekordhøje konkurstal i Sverige – men danskerne kan juble

27.01.2025Designbase.dk

Skift de sorte affaldssække ud med klare

27.01.2025Designbase.dk

Er din virksomhed omfattet af de nye regler om producentansvar?

21.01.2025Xilium

Sponseret

Producentansvar for emballage: Xilium gør processen simpel

15.01.2025Designbase.dk

Alt for få SMV’er har en plan

14.01.2025Designbase.dk

Flere unge kan nu få deres første arbejde

13.01.2025Designbase.dk

Ny lov muliggør equity crowdfunding

09.01.2025Designbase.dk

Så mange danske virksomheder gik konkurs i 2024

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
TrendSet Munich
Messe
Trendset i München

FYRVÆRKI AF IDÉER, PRODUKTER OG TRENDS

Dato

31.01.2025

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Formland
Messe
Formland Spring 2025

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse

Dato

02.02.2025

Tid

09:00

Sted

Vardevej 1, 7400 Herning

Stockholm Furniture Fair
Messe
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Dato

04.02.2025

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Dimex
Messe
Home of Consumer Goods byder i 2025 på nyt brand-område

Alt er centreret omkring networking: Trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld udvider igen sin position som det globale omdrejningspunkt for den moderne livsstil, sæsonbestemte dekorationer og kreative produkter under paraplyen Home og Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Focus på design! Nyt brand-område på Ambiente 2025

”Interior Looks” er det nye højdepunkt på Ambiente Living: Brand-området åbner adgang til nye købergrupper for udvalgte møbel- og interiørmærker - med fokus på den internationale hospitality og kontraktforretning. Oplev det på Ambiente fra 7. – 11. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Christmasworld Trends 25+: Spotlight på ansvar, fællesfølelse og optimisme

Kreativt design, naturlige materialer og farver tæt på naturen: De vejledende temaer ansvar, fællesfølelse og optimisme definerer Christmasworld Trends 25+. Forhandlere inviteres til at opdage disse fra 7. til 11. februar 2025 på Christmasworld.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Copyright 2023