Danske netbutikker skal optimeres
Mange danske netbutikker følger ikke godt nok med, når der er tryk på handlen. Derfor risikerer de et Google-Slow Label og tabt indtjening.
Når danskernes købetrang på nettet er rødglødende, som eksempelvis under Black Friday, oplever mange danske netbutikker problemer. Det kan føre til et såkaldt Google-Slow Label og endda tabt indtjening, advarer Digicure, som hjælper virksomheder med it-vejledning. Det skriver hjemmesiden detailfolk.dk.
Advarslen fra Digicure kommer efter Black Friday den 27. november, hvor mange danske netbutikker ikke kunne følge med.
Flere af de helt store e-handelsvirksomheder oplevede deciderede nedbrud såsom Bog & Idé, som var nede i en time og tre kvarter. Hver fjerde havde svartider på den forkerte side af ti sekunder. Langsomst var Fona med 20 sekunders ventetid efterfulgt af Idemøbler (18 sekunder) og Toys R Us (16 sekunder), lyder det fra Jesper Helbrandt, direktør i Digicure.
I den anden ende fandtes dog Din Tøjmand, Kop & Kande og Føtex, som kunne prale af svartider på under fire sekunder.
Julehandlen
Ifølge Jesper Helbrandt er det helt store spørgsmål nu, om netbutikkerne er gearet til julehandlen, eller om de oven på erfaringerne med black friday er bedre rustet til at imødekomme julens mange gavekøb.
Black Friday er en af de første gange, hvor danske e-handelssites for alvor opdagede, hvordan det føles ikke at have fuldt overblik over deres hjemmesides performance. Danske webshops kunne ikke håndtere Black Friday er julehandlen også i fare?, spørger Jesper Helbrandt.
Han vurderer desuden, at det har kostet netbutikkerne et større millionbeløb i tabt omsætning ikke at være forberedt på det store rykind på Black Friday.