Dansk e-handel blandt toppen i Europa
Borgerne i EU handler stadig i stor stil på nettet, det viser de seneste tal fra Eurostat og heriblandt er danskerne godt med, faktisk lander vi på en tredjeplads for 2017.
Eurostat har opgjort E-handelstallene for 2017 og de viser, at 7 ud af 10 (68%) af internetbrugerne i EU også handler på nettet, og 8 ud af 10 (82%) af de danske internetbrugere foretog køb via netbutikker. Det sikrer os en flot tredjeplads i EU, som vi dog deler med Tyskland, Luxembourg og Holland. På førstepladsen og andenpladsen finder man henholdsvis Storbritannien (86%) og Sverige (84%).
Det er især de unge, der handler på nettet. Knap 8 ud af 10 (77%) af internetbrugerne i aldersgruppen 25-34-årige foretager online indkøb, mens det kun er godt halvdelen (52%) af de 65-74-årige. Dette kan ligeledes aflæses ud af tallene om hvilke varer der sælger bedst online. Topscoreren er som sædvanligt mode og sportsudstyr, og her er det specielt gruppen på 16-24-årige, der hyppigt smider varer i den digitale indkøbskurv. 7 ud af 10 af dem (71%) har købt på nettet i den kategori.
Stort potentiale for danske netbutikker
Der ses en stigende tendens til at vi i Europa bliver mere og mere villige til at handle uden for de respektive landegrænser, hvilket giver de danske netbutikker et stort potentiale for at øge salget.
Vi er blandt den europæiske top i e-handel, og nu hvor de europæiske forbrugere for alvor er begyndt at handle over landegrænserne, skal vi virkelig til at udnytte vores know-how, så vi kan få fart over feltet på vores eksport, udtaler Niels Ralund, adm. direktør hos FDIH.
Antallet af forbrugere, der handler i andre EU-lande, er vokset med ca. 33% siden 2012, mens handler i lande uden for EU oplevede en stigning på knap 75% i samme periode.