Dansk design hitter på Shanghai-messe
Den fælles, danske udstilling Modern Danish var et stort hit blandt besøgende på messen Design Shanghai, som netop har fundet sted.
I Asien er de vilde med dansk design. Det viste sig endnu en gang på designmessen Design Shanghai, som løb af stablen fra den 9. til den 12. marts.
Her var danske navne som B&O og Hay repræsenteret med egne, store udstillinger, mens 12 andre danske virksomheder havde lavet den fælles udstilling Modern Danish. Og den var der stor interesse for, skriver Børsen på sin hjemmeside.
Læs også: Kinesisk virksomhed leder efter danske designvirksomheder
Ved at optræde med en fælles stand får de danske deltagere langt mere opmærksomhed. Så for dem har det her været en rigtig god mulighed for at møde både forhandlere og private kinesiske forbrugere og få feedback på deres produkter, siger Casper Freddie, teamchef for detail og design ved generalkonsulatet i Shanghai, til Børsen.
De rene linjer
En af de særligt interesserede var Summer Jiang, som er kinesisk indretningsarkitekt.
Jeg arbejder med dekoration og kan godt lide de rene linjer omkring dansk design. Det betyder ikke, at de er farveløse, tværtimod. Her er der brugt gode stærke farver, og så forstår jeg, at der ligger en historie bag, lyder det.
Et af de brands, der har taget den asiatiske interesse til sig, er Aida. Aida har brugt Kina som produktionsland i snart 40 år, men har først for nyligt besluttet sig for at begynde at sælge til kineserne.
Læs også: Dansk design hitter i Kina
Vi har kunnet mærke, at der især blandt yngre kinesere er en stigende interesse for boligindretning. Og hvis vi skal være med på denne nye bølge, så er vi nødt til at være med fra starten. Så vi tror på, at Kina kan blive et af vores helt store eksportmarkeder, siger Lars Friis Nielsen, salgschef i Aida med ansvar for Kina.
Dog er en af de helt store udfordringer at finde de rette salgskanaler, lyder det.