Confetti bringer farverig livsglæde til bordet
aidas LIFE IN COLOUR-koncept har for alvor fundet sin plads hos forbrugerne og i butikkerne. For personlighed er en tendens i tiden, og med 99 steldele i 11 farver, kan alle uanset stel og smag skabe sit eget look. Det mener influencer Trine Kjær, der sammen med aida, formidler Confetti-stellets kreative muligheder.
"Det var kærlighed ved første blik," fortæller Trine Kjær om aids Confetti. "Jeg elsker farver, og jeg elsker at dække op med dem. Det tilføjer en helt særlig energi til et bord, og det er altid en god samtalestarter.. Foto: aida
Farver skaber stemninger, vækker minder og tilføjer personlighed til vores hjem. Det er netop den filosofi, der ligger til grund for aidas koncept LIFE IN COLOUR og stellet Confetti. Det mener Trine Kjær, indretningsekspert og content creator, som i samarbejde med aida har været med til at formidle stellets kreative muligheder.
Trine Kjær har altid haft en passion for farver og borddækning. Allerede som barn blev hun fascineret af sin farmors keramiksamling, hvor hun kunne bruge timevis på at studere de enkelte dele. Det var derfor nærmest skæbnebestemt, at hun skulle forelske sig i Confetti-stellet, da Peter Maae Jensen fra aida præsenterede det for hende.
"Det var kærlighed ved første blik," fortæller Trine. "Jeg elsker farver, og jeg elsker at dække op med dem. Det tilføjer en helt særlig energi til et bord, og det er altid en god samtalestarter. Børnene er vilde med det, og jeg bilder mig ind, at maden smager bedre, når den serveres på noget smukt og farverigt."
Den nye farve Vanilla er med til at give ro og samling. Foto: aida
Trine bruger Confetti-stellet hver dag – til morgenmad, frokost og aftensmad – og kombinerer det gerne med aidas Art-glas, der matcher stellets farver. "Alle farverne i Confetti passer sammen, så man kan skabe et personligt og unikt udtryk. Hvis jeg ønsker en rolig stemning, dækker jeg op med en enkelt farve – lige nu er Aqua min favorit. Men ofte blander jeg farverne for at skabe et levende og legende udtryk."
Hendes bedste tip til borddækning med Confetti er at eksperimentere og ikke være bange for at mikse farver og mønstre. "Det er som at dække op med loppefund – det giver et personligt og unikt udtryk, hvor hver sammensætning fortæller sin egen historie."
En ny tids farverige borddækning
For aidas adm. direktør, Peter Maae Jensen, er LIFE IN COLOUR mere end blot et stel – det er en filosofi, der forener klassisk design med moderne tendenser.
"Efter coronatiden og finanskrisen har verden skreget på farver. Folk har lyst til det livsbekræftende, og det ramte vi lige ned i med Confetti," forklarer han og fortsætter:
”LIFE IN COLOUR med Confetti i front er et metamodernistisk koncept, der kombinerer klassiske tilgange med det moderne. Trine bruger LIFE IN COLOUR og Confetti, krydret med loppefund og blondeduge, og den kombination af det nutidige med rødder tilbage til vintage, er helt unik.”
Confetti-stellet blev lanceret i 2023 og består i dag af 9 forskellige porcelænsdele i 11 farver. I løbet af 2024 har stellet for alvor taget fart, og Peter fortæller, at man har rundet over 150.000 solgte dele. Sortimentet udvides løbende – senest med farven Vanilla, der binder farvepaletten sammen. "Vi har nu 11 farver og 9 dele – i alt 99 steldele.” Og at der kommer et par farver mere på i de kommende år, er han ikke afvisende overfor.
Ifølge Peter Maae Jensen var det fra begyndelsen et bevidst valg at skabe et stel, der kan mikses på kryds og tværs.
"Vi har arbejdet tæt sammen med Pej Gruppen og designeren Karim Rashid for at sikre, at farvepaletten rammer bredt. Vi ser, at folk elsker at eksperimentere med sammensætninger – nogle vælger lyse pasteller, mens andre foretrækker de dybere, mørkere toner."
Farverne kan kombineres på kryds og tværs. Foto: aida
Peter fortæller, at man fra begyndelsen forventede at Aqua og Pistachio blev bestsellerne, og den lyseblå og lysegrønne nuance ligger da også med i toppen af de farver, der sælger bedst. ”Men faktisk kan man sige, der er der lige så mange meninger og farver, som der er mennesker, og det har overrasket os, at praktisk talt alle farverne sælger. Fra de lyse pasteller, til de meget friske nuancer og de dybe mørke.”
En fleksibel strategi for butikkerne
En af de store udfordringer ved at lancere et stel med 80+ varianter har været butikkernes pladsbegrænsninger. Men ifølge Peter Maae Jensen har forhandlerne fundet en effektiv løsning.
"Confetti er et omnichannel-stel. Mange forhandlere har ikke plads til hele sortimentet, men de har lagt det fulde program online og udvalgt deres fysiske sortiment strategisk. Det har gjort det lettere for kunderne at opleve stellet i butik, mens de samtidig har hele udvalget tilgængeligt online."
Sådan kan Confetti og Life in Colour præsenteres i butik. Foto: aida
Ifølge Peter Maae Jensen er det afgørende, at stellet kan ses fysisk i butikkerne. "Et stel skal opleves, før man køber det. Vi har over 70 års erfaring med porcelæn til de danske hjem, og vi ved, hvor vigtig den visuelle præsentation er. Derfor anbefaler vi butikkerne at vise det frem i displays og kombinere det med andre trends."
Forhandlerne har også opdaget, at Confetti fungerer som en stærk trendskaber i butikken, og der er ingen tvivl om, at man kan skabe stemninger med farverne.
"Det understøtter den tendens, vi ser i hele interiørbranchen – folk vil have farver, individualitet og mulighed for at skabe deres eget udtryk."
Fremtiden for Confetti og LIFE IN COLOUR
Siden lanceringen har LIFE IN COLOUR-konceptet udviklet sig med flere produktlinjer, herunder Art-glas og bestik. Der arbejdes løbende med nye farver og designs, og det brede farvespektrum giver kunderne mulighed for at skræddersy deres egen borddækning.
"Vi har bevidst arbejdet med et metamodernistisk koncept, hvor vi kombinerer klassiske referencer med et moderne og farvestrålende udtryk," forklarer Peter Maae Jensen.
Lige nu er interessen for Confetti størst blandt de danske forbrugere, men Peter fortæller også, at man nu ser en voksende interesse fra udlandet. ”Det er fantastisk at se, hvordan forskellige kulturer tager Confetti til sig på deres egen måde."
aida fortsætter med at innovere og udvikle konceptet. "Vi ser store muligheder i at udvide LIFE IN COLOUR-universet" slutter Peter Maae Jensen.
For dem, der ønsker inspiration til at style Confetti-stellet, kan man følge @trinekjaer_ og @aida_lifeincolour på Instagram, hvor der løbende deles nye styling-idéer og kreative måder at anvende Confetti på.
Foto: aida
Foto: aida
Foto: aida
Foto: aida
Foto: aida