Byg kunderelationer med liveshopping
Fænomenet liveshopping er eksploderet i indretningsverdenen under coronapandemien. Mange af de større detailhandlere køber multifunktionelle platforme til sine hjemmesider, men man kan også komme langt bare ved hjælp af de sociale medier.
Liveshopping er præcis det, det lyder som – en shoppingoplevelse, som streames i realtid til butikkens kunder og følgere enten på hjemmesiden eller på de sociale medier. Ofte, men ikke altid, er det også muligt for dem, der ser med, at klikke og købe de produkter, der vises. Under coronapandemien er fænomenet vokset eksplosivt i indretningsbranchen. For rene e-detailhandlere, der ikke har det personlige møde med deres kunder, har det været et essentielt værktøj i forhold til at opbygge relationer med kunder og følgere på de sociale medier. For detailhandlere med fysiske butikker, der har set kundetilstrømningen begrænset af infektionskontrolbegrænsninger, har det været en mulighed for at forbinde butiksoplevelsen, herunder dygtige butikssælgere, med e-handlen.
Store detailhandlere samarbejder ofte med virksomheder, der leverer en multifunktionel teknisk platform og i nogle tilfælde endda står for afsendelsen af produkterne. Men liveshopping kan være lige så nyttigt for små, lokale handlende, fordi det er en mulighed for at bruge det, man allerede har - en god sælger og en personlig butik - til at nå ud på de sociale medier. Og det behøver ikke at være den store investering.
Lav en plan for udsendelsen
"For eksempel kan du bruge Instagram og sende en meddelelse til dine følgere om, at du vil starte en live udsendelse med nye produkter, der er kommet ind i butikken. Herefter lader man en god sælger fortælle om produkterne, så det behøver ikke at være en kæmpe ting", siger Christian Bönnelyche, marketingchef hos Mavshack Zellma, der blandt andet producerer liveshopping for Fiskars Group.
"Lad os sige, at du har 2.000 personer i din kundedatabase. Send en mail til dem hver tredje eller fjerde dag om, at nu har vi fået det eller det nye produkt. Det behøver ikke altid at handle om at sælge, selvom konverteringsfrekvensen kan være høj. Hvis butiksejeren er en stærk personlighed, så lad ham eller hende fortælle. Det skaber intimitet", fortsætter han.
Mavshacks hovedprodukt koster 20.000 SEK om måneden uden bindingsperiode. Det omfatter blandt andet en chatfunktion og muligheden for at shoppe direkte under udsendelsen. Uanset om man samarbejder med en ekstern partner eller selv sender via egne kanaler, er det vigtigt, at man tænker over, hvad man vil gøre og sige. Hvordan skal udsendelsen begynde, og hvad skal der ske derefter? Christian råder til, at man klikker rundt og får en fornemmelse af, hvordan andre gør det og tænker over, hvad der vil fungere for ens egen butik.
"Folk har en tendens til at hænge sig i, hvor mange mennesker, der ser den første udsendelse. Men den første udsendelse er virkelig kun interessant, fordi du selv lærer ting. Det er det, du skaber i løbet af de første ti forsendelser, der tæller, når det handler om at opbygge et forhold til kunderne, uden at de er i butikken. Du kan sælge under forsendelsen, men hvis denne mulighed ikke findes, kan du opfordre kunderne til at komme ned i butikken eller ringe og ad den vej lægge en ordre og få tilsendt varen. Det behøver ikke at være så kompliceret", siger han.
Live-fornemmelsen er vigtig
Det er vigtigt, at liveshopping fremstår ”live”. Seernes følelse af at være med, og at det, der sker, sker lige nu, er essensen i liveshopping. Derfor er chat-funktionen vigtigt. Hvis der ikke er spørgsmål i chatten, kan det være godt at have allieret sig med en kollega, som skriver nogle spørgsmål for at bryde isen. På mange platforme kan liveshopping-udsendelser gemmes og ses bagefter. I de tilfælde er det en fordel, hvis nogle tilbud er gyldige i en periode efter forsendelsen.
"I stedet for altid at arbejde med rabatter, der sænker marginerne, kan du arbejde med udvalgte produkter. Du kan også have et tilbud, der på en eller anden måde viser omtanke. Man skal bare prøve sig frem. Er det muligt at få feedback fra kunderne om, hvad der var godt? Er der tips til den næste udsendelse? En sådan dialog med kunderne har en stor værdi i sig selv".
Christian anbefaler også at have en form for nedtælling til udsendelsen for at få så mange deltagere som muligt med, og så skal man ikke tage det så hårdt, hvis noget går galt.
"Planlæg ti udsendelser ad gangen - ikke bare én. Og husk, at det er godt at lave nogle fejl i begyndelsen, for her ser kun få mennesker med. Og tag det ikke så tungt, hvis noget går galt. For den unge realtidsgeneration er der ikke noget mærkeligt i, at noget ikke går helt som det skal, eller man snubler lidt i det. Det er de vant til. Det, der sker, sker. Nogle gange bliver det mindre godt, andre gange bliver det bare magisk, og det er hele charmen ved liveshopping", slutter Christian.
Gode tips
Liveshopping – det skal du huske
• Planlæg udsendelsen. Hvad skal der ske?
• Tænk over, hvem der skal stå foran kameraet. Energi er vigtigt!
• Tænk over akustikken i lokalet. Lydkvaliteten skal være god.
• Tæl ned til udsendelsen på de sociale medier for at engagere dine følgere.