Byg kunderelationer med liveshopping

Fænomenet liveshopping er eksploderet i indretningsverdenen under coronapandemien. Mange af de større detailhandlere køber multifunktionelle platforme til sine hjemmesider, men man kan også komme langt bare ved hjælp af de sociale medier.

Liveshopping er præcis det, det lyder som – en shoppingoplevelse, som streames i realtid til butikkens kunder og følgere enten på hjemmesiden eller på de sociale medier. Ofte, men ikke altid, er det også muligt for dem, der ser med, at klikke og købe de produkter, der vises. Under coronapandemien er fænomenet vokset eksplosivt i indretningsbranchen. For rene e-detailhandlere, der ikke har det personlige møde med deres kunder, har det været et essentielt værktøj i forhold til at opbygge relationer med kunder og følgere på de sociale medier. For detailhandlere med fysiske butikker, der har set kundetilstrømningen begrænset af infektionskontrolbegrænsninger, har det været en mulighed for at forbinde butiksoplevelsen, herunder dygtige butikssælgere, med e-handlen.  


Store detailhandlere samarbejder ofte med virksomheder, der leverer en multifunktionel teknisk platform og i nogle tilfælde endda står for afsendelsen af produkterne. Men liveshopping kan være lige så nyttigt for små, lokale handlende, fordi det er en mulighed for at bruge det, man allerede har - en god sælger og en personlig butik - til at nå ud på de sociale medier. Og det behøver ikke at være den store investering.  

Lav en plan for udsendelsen
"For eksempel kan du bruge Instagram og sende en meddelelse til dine følgere om, at du vil starte en live udsendelse med nye produkter, der er kommet ind i butikken. Herefter lader man en god sælger fortælle om produkterne, så det behøver ikke at være en kæmpe ting", siger Christian Bönnelyche, marketingchef hos Mavshack Zellma, der blandt andet producerer liveshopping for Fiskars Group.  
"Lad os sige, at du har 2.000 personer i din kundedatabase. Send en mail til dem hver tredje eller fjerde dag om, at nu har vi fået det eller det nye produkt. Det behøver ikke altid at handle om at sælge, selvom konverteringsfrekvensen kan være høj. Hvis butiksejeren er en stærk personlighed, så lad ham eller hende fortælle. Det skaber intimitet", fortsætter han. 


Mavshacks hovedprodukt koster 20.000 SEK om måneden uden bindingsperiode. Det omfatter blandt andet en chatfunktion og muligheden for at shoppe direkte under udsendelsen. Uanset om man samarbejder med en ekstern partner eller selv sender via egne kanaler, er det vigtigt, at man tænker over, hvad man vil gøre og sige. Hvordan skal udsendelsen begynde, og hvad skal der ske derefter? Christian råder til, at man klikker rundt og får en fornemmelse af, hvordan andre gør det og tænker over, hvad der vil fungere for ens egen butik.  


"Folk har en tendens til at hænge sig i, hvor mange mennesker, der ser den første udsendelse. Men den første udsendelse er virkelig kun interessant, fordi du selv lærer ting. Det er det, du skaber i løbet af de første ti forsendelser, der tæller, når det handler om at opbygge et forhold til kunderne, uden at de er i butikken. Du kan sælge under forsendelsen, men hvis denne mulighed ikke findes, kan du opfordre kunderne til at komme ned i butikken eller ringe og ad den vej lægge en ordre og få tilsendt varen. Det behøver ikke at være så kompliceret", siger han.  

Live-fornemmelsen er vigtig 
Det er vigtigt, at liveshopping fremstår ”live”. Seernes følelse af at være med, og at det, der sker, sker lige nu, er essensen i liveshopping. Derfor er chat-funktionen vigtigt. Hvis der ikke er spørgsmål i chatten, kan det være godt at have allieret sig med en kollega, som skriver nogle spørgsmål for at bryde isen. På mange platforme kan liveshopping-udsendelser gemmes og ses bagefter. I de tilfælde er det en fordel, hvis nogle tilbud er gyldige i en periode efter forsendelsen.  


"I stedet for altid at arbejde med rabatter, der sænker marginerne, kan du arbejde med udvalgte produkter. Du kan også have et tilbud, der på en eller anden måde viser omtanke. Man skal bare prøve sig frem. Er det muligt at få feedback fra kunderne om, hvad der var godt? Er der tips til den næste udsendelse? En sådan dialog med kunderne har en stor værdi i sig selv".  
Christian anbefaler også at have en form for nedtælling til udsendelsen for at få så mange deltagere som muligt med, og så skal man ikke tage det så hårdt, hvis noget går galt.  


"Planlæg ti udsendelser ad gangen - ikke bare én. Og husk, at det er godt at lave nogle fejl i begyndelsen, for her ser kun få mennesker med. Og tag det ikke så tungt, hvis noget går galt. For den unge realtidsgeneration er der ikke noget mærkeligt i, at noget ikke går helt som det skal, eller man snubler lidt i det. Det er de vant til. Det, der sker, sker. Nogle gange bliver det mindre godt, andre gange bliver det bare magisk, og det er hele charmen ved liveshopping", slutter Christian.

Gode tips

Liveshopping – det skal du huske 
• Planlæg udsendelsen. Hvad skal der ske? 
• Tænk over, hvem der skal stå foran kameraet. Energi er vigtigt!
• Tænk over akustikken i lokalet. Lydkvaliteten skal være god.
• Tæl ned til udsendelsen på de sociale medier for at engagere dine følgere.

EVA SOLO

Sponseret

Lysende kunstværker

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

21.11.2024Designbase.dk

Optimisme i sigte i en presset designbranche

21.11.2024Designbase.dk

Maison & Objet: Tre "What’s New?"-rum inspireret af sur/reality-temaet

20.11.2024Designbase.dk

Nye krav til bogføring bliver en fordel for virksomhederne

20.11.2024Designbase.dk

Nilfisk klar med blandede resultater i Q3

19.11.2024Designbase.dk

Bedre cybersikkerhed for SMV’er med Systemoverblikket

18.11.2024Designbase.dk

Når ulykken er ude til julefrokosten: Er det en arbejdsskade?

18.11.2024Designbase.dk

Erhvervsudvalget vil forbedre vilkår for danske virksomheder

14.11.2024Designbase.dk

54% af danskerne foretrækker fysiske butikker

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
IHGF
Messe
IHGF Delhi Fair 2024

Det bedste af Indiens håndværk

Dato

16.10.2024

Tid

09:00

Sted

India Expo Center & Mart, Greater Noida, Delhi-NCR

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

11.01.2025

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Dimex
Messe
HEIMTEXTIL 2025: Tæpper og måtter boomer

Efter successen sidste år får produktgruppen tæpper endnu mere fokus med dobbelt så mange udstillere fra tæppebranchen på Heimtextil 2025 fra 14. - 17. januar.

Dato

14.01.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Heimtextil - International messe for bolig- og kontrakttekstiler

Den internationalt unikke platform for bolig- og kontrakttekstiler og tekstildesign. Oplev sæsonens trends, tekstil bæredygtighed, verdens største udvalg af boligtekstiler samt produkt- og informationstilbud til boligindretning, gæstfrihed og megatrend søvn. Globalt kombineret og passioneret præsenteret.

Dato

14.01.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Maison&Objet
Maison&Objet

Oplev det bedste inden for design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, en førende global begivenhed for professionelle i design- og livsstilsindustrien.

Dato

16.01.2025

Sted

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Stockholmsmässan
Messe
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Dato

17.01.2025

Tid

10:00

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023