Brancheprofilen: Innovationsprodukt når uanede højder
Siden iværksætter Julie Bloch Lauridsen var med i Løvernes Hule tidligere på året er det gået stærkt for hendes virksomhed NipNap - den lille, smarte bestiktang er nemlig et efterspurgt produkt, der har fået en helt utiltænkt relevans i forbindelse med coronakrisen.
Du var med i DR’s program “Løvernes Hule”. Hvordan var det og var det startskuddet på NipNap?
Det at være med i et program, der sendes på landsdækkende TV, har vist sig for at have en overvældende marketingskraft. Jeg var inde i omkring ni minutter, hvor jeg ikke fik tilbud om investering, så jeg var faktisk ikke sikker på, om det overhovedet ville blive sendt. Men NipNaps kendskabsgrad gik jo stort set fra nul til en femtedel af Danmarks befolkning, så det har helt sikkert været startskuddet, og det er gået stærkt med forretningen siden. Det var en vild oplevelse, jeg tror ikke jeg sov i en uge efter.
Hvilken respons har du fået fra markedet efterfølgende?
Responsen har været enormt positiv. Jeg fik talrige henvendelser efter programmet, og der var lynhurtigt udsolgt på hjemmesiden, så vi åbnede op for forudbestillinger, og det væltede bare ind med dem. Til sidst blev jeg nødt til at slukke for alle notifikationer på min telefon, fordi det var så voldsomt. Jeg havde et andet fuldtidsjob på daværende tidspunkt, men efterspørgslen og væksten har resulteret i, at jeg er gået all in på NipNap. Jeg er simpelthen nødt til at putte al min tid i det her, hvis det skal fortsætte, som det gør nu.
Hvordan er NipNap blevet præget af coronakrisen?
Coronapandemien blev aktuel en måned efter Løvernes Hule-afsnittet, hvilket bragte en del usikkerheder med sig. Men det viser sig, at vores bestiktang har fået en utilsigtet relevans i forhold til fokusset på minimal smittespredning og maksimal hygiejne.
Corona har gjort, at produktet er gået fra at være ‘nice to have’ - altså det smarte koncept i ikke at få fedtede fingre, når man spiser – til at være lidt mere ‘need to have’, netop fordi bestiktangen mindsker risikoen for at sprede bakterier sammenlignet med at bruge sine hænder. Krisen, der selvfølgelig er forfærdelig, har på en uventet måde ændret relevansen af NipNap, og jeg tror, det er det, der har gjort, at vi har fået mange flere forhandlere, end vi ellers ville have fået.
Hvordan arbejder du med NipNap i forhold til forhandlere, markedsføring og forbrugere?
Udover at have produktet tilgængeligt vores webshop, vil vi også gerne indgå partnerskaber med forhandlere. Vi har faktisk lige landet et samarbejde med Illums Bolighus. Vi er rigtig glade for, at de tør satse på et lille brand som os - det har også åbnet øjnene hos andre forhandlere, som nu er interesserede. Vi er f.eks. lige blevet tilgængelig i udvalgte MENY, Spar og Løvbjerg.
Hvordan ser fremtiden ud for NipNap?
Vi har masser af fremtidsplaner. Inden for de næste par uger forventer vi blandt andet, at NipNap lander i flere danske butikskæder. Vi vil selvfølgelig gerne være i alle relevante interiør- og isenkramskæder, men det tager jo tid, og med julesæsonen for døren sker der rigtig meget i branchen lige nu. Vi er også begyndt at kigge lidt ind i at ekspandere til andre lande i Norden, og se om vi kan få samme slagkraft der som i Danmark. Derudover har vi også en udvidelse af sortimentet i kikkerten. Jeg har netop modtaget flere fine prøver på fremtidsprodukter i bambus, da det er langt mere bæredygtigt og ergonomisk behageligt at bruge end f.eks. plastik eller metal.
Om Julie Bloch Lauridsen
Stilling:
Grundlægger og ejer af NipNap
Uddannelse:
Uddannet cand.merc. i Innovation Management og Business Development fra Aarhus Universitet
Tidligere jobs:
Har arbejdet som account manager i et analysebureau med fokus på prissætning og projektledelse.