Brancheprofilen: Corona udfordrede Nordstjerne til det bedre
Coronapandemien har for flere designvirksomheder i bolig- og interiørbranchen været en enorm torn i øjet. Men hos Nordstjerne gav den nye verdenssituation anledning til at kigge indad. Designbase har taget en snak med Nordstjernes stifter og kreative direktør, Henriette Bach, om nytænkning, opbrud med vaner, massiv forhandleroprustning og forsigtig optimisme.
I foråret 2021 besluttede du at ændre kurs med din forretning Nordstjerne. Hvad indebar det?
I foråret sidste år stod vi midt i coronapandemien, som var en ret udfordrende periode for Nordstjerne. Men på samme tid begyndte vi også at se på virksomheden på en anden måde, der gjorde, at vi kunne udfordre, hvordan vi drev forretningen. Konkret gjorde pandemien, at vi fik tid til at udfordre den måde vi tænkte, designede og arbejdede på. For undervejs i Nordstjernes rejse havde vi måske glemt at mærke efter, og det gjorde, at vi mistede fornemmelsen for essensen og Nordstjernes DNA. Vi har eksempelvis før haft svært ved at sige farvel til produkter i vores kollektioner, og det er vi nu blevet bedre til for at give plads til flere nyheder, end vi før har introduceret.
I foråret tog vi også en beslutning om, at vi ikke længere ville være ligeså styret af at skulle præsentere to nye kollektioner om året, men i stedet lade nyhederne komme drypvis og på en organisk måde. Hos Nordstjerne er vi ikke og skal heller ikke være styret af trends, fordi det for os er vigtigere, at vores designs er tidløse. Det skal være produkter, man har lyst til at have i hjemmet i mange år. Derudover har kursændringen også haft en indvirkning på vores formsprog. Nu er mange af vores nyheder er mere ‘handcrafted’ i udtrykket – eller perfekt uperfekte, hvor hvert produkt er unikt og har sin egen personlighed. Vi har fokus på det sanselige, for man må gerne kunne se, at produkterne er håndlavede.
Hvordan er det gået?
Det er gået rigtig godt. Vi har netop været på Maison Objet, og vi har aldrig oplevet at have så travlt dernede som denne gang. Vi har samtidig set givet vores messestand efter i sømmene og holdt den fuldstændig neutral i farvesammensætningen - på samme måde som vores produktsortiment også går mere og mere i den retning. Efter kursændringen har vi oplevet en voldsom vækst i antallet af nye forhandlere fra især Italien, Belgien, Schweiz, Holland, Storbritannien og USA, ligesom vi fortsætter væksten i Tyskland. I efteråret 2021 alene fik vi 200 nye forhandlere. Det er fantastisk, for de er et af vores vigtigste markedsføringsværktøjer. Så lige nu har vi mere end nok at se til og over halvdelen af de produktioner, vi har på vej hjem, ligger allerede i ordre. Vi får også rigtig mange uopfordrede henvendelser fra interesserede forhandlere, blandt andet gennem Instagram, hvor vi har intensiveret indsatsen.
Hvilke typer forhandlere indgår I samarbejde med nu?
Vi kan se, at vi ud over klassiske interiørbutikker også når nichebutikker med en mere eksklusiv og international stil. Vi kan også spore en væsentlig forøget interesse fra flere, store internationale forhandlere, heriblandt italienske møbelvirksomheder, der gerne vil føre nogle af vores designs i deres flagship-butikker - der har vi mange spændende samarbejder på vej. Ligeledes ser vi en øget interesse fra highend blomsterhandlere og –forhandlere, som har et tidløst og internationalt DNA, hvilket matcher vores brand rigtig godt.
Hvad forventer du af 2022?
Jeg er forsigtigt optimistisk - forstået på den måde, at vi helt klart forventer en tydelig vækst sammenlignet med 2020 og 2021, og vi er positive i forholdet til salget, da vi i efteråret så en omsætningsvækst på 25 procent. Det håber vi fortsætter. Men det hele er med omtanke for den forfærdelige krig i Ukraine, og det negative aftryk, det sætter på verdensøkonomien i form af de voldsomme prisstigninger, der påvirker forbrugernes købekraft verden over. Vi forsøger derfor at træffe gode beslutninger samtidig med, vi rider på den bølge af succes, vi oplever for tiden.