Brancheprofilen: Corona udfordrede Nordstjerne til det bedre

Coronapandemien har for flere designvirksomheder i bolig- og interiørbranchen været en enorm torn i øjet. Men hos Nordstjerne gav den nye verdenssituation anledning til at kigge indad. Designbase har taget en snak med Nordstjernes stifter og kreative direktør, Henriette Bach, om nytænkning, opbrud med vaner, massiv forhandleroprustning og forsigtig optimisme.

Henriette Bach, stifter og kreativ direktør hos Nordstjerne, fortæller, at coronakrisen var med til at ændre den måde, man plejede at drive forretningen på. Foto: Nordstjerne. .

I foråret 2021 besluttede du at ændre kurs med din forretning Nordstjerne. Hvad indebar det?
I foråret sidste år stod vi midt i coronapandemien, som var en ret udfordrende periode for Nordstjerne. Men på samme tid begyndte vi også at se på virksomheden på en anden måde, der gjorde, at vi kunne udfordre, hvordan vi drev forretningen. Konkret gjorde pandemien, at vi fik tid til at udfordre den måde vi tænkte, designede og arbejdede på. For undervejs i Nordstjernes rejse havde vi måske glemt at mærke efter, og det gjorde, at vi mistede fornemmelsen for essensen og Nordstjernes DNA. Vi har eksempelvis før haft svært ved at sige farvel til produkter i vores kollektioner, og det er vi nu blevet bedre til for at give plads til flere nyheder, end vi før har introduceret.

I foråret tog vi også en beslutning om, at vi ikke længere ville være ligeså styret af at skulle præsentere to nye kollektioner om året, men i stedet lade nyhederne komme drypvis og på en organisk måde. Hos Nordstjerne er vi ikke og skal heller ikke være styret af trends, fordi det for os er vigtigere, at vores designs er tidløse. Det skal være produkter, man har lyst til at have i hjemmet i mange år. Derudover har kursændringen også haft en indvirkning på vores formsprog. Nu er mange af vores nyheder er mere ‘handcrafted’ i udtrykket – eller perfekt uperfekte, hvor hvert produkt er unikt og har sin egen personlighed. Vi har fokus på det sanselige, for man må gerne kunne se, at produkterne er håndlavede.

Hvordan er det gået?
Det er gået rigtig godt. Vi har netop været på Maison Objet, og vi har aldrig oplevet at have så travlt dernede som denne gang. Vi har samtidig set givet vores messestand efter i sømmene og holdt den fuldstændig neutral i farvesammensætningen - på samme måde som vores produktsortiment også går mere og mere i den retning. Efter kursændringen har vi oplevet en voldsom vækst i antallet af nye forhandlere fra især Italien, Belgien, Schweiz, Holland, Storbritannien og USA, ligesom vi fortsætter væksten i Tyskland. I efteråret 2021 alene fik vi 200 nye forhandlere. Det er fantastisk, for de er et af vores vigtigste markedsføringsværktøjer. Så lige nu har vi mere end nok at se til og over halvdelen af de produktioner, vi har på vej hjem, ligger allerede i ordre. Vi får også rigtig mange uopfordrede henvendelser fra interesserede forhandlere, blandt andet gennem Instagram, hvor vi har intensiveret indsatsen.

Hvilke typer forhandlere indgår I samarbejde med nu?
Vi kan se, at vi ud over klassiske interiørbutikker også når nichebutikker med en mere eksklusiv og international stil. Vi kan også spore en væsentlig forøget interesse fra flere, store internationale forhandlere, heriblandt italienske møbelvirksomheder, der gerne vil føre nogle af vores designs i deres flagship-butikker - der har vi mange spændende samarbejder på vej. Ligeledes ser vi en øget interesse fra highend blomsterhandlere og –forhandlere, som har et tidløst og internationalt DNA, hvilket matcher vores brand rigtig godt.

Hvad forventer du af 2022?
Jeg er forsigtigt optimistisk - forstået på den måde, at vi helt klart forventer en tydelig vækst sammenlignet med 2020 og 2021, og vi er positive i forholdet til salget, da vi i efteråret så en omsætningsvækst på 25 procent. Det håber vi fortsætter. Men det hele er med omtanke for den forfærdelige krig i Ukraine, og det negative aftryk, det sætter på verdensøkonomien i form af de voldsomme prisstigninger, der påvirker forbrugernes købekraft verden over. Vi forsøger derfor at træffe gode beslutninger samtidig med, vi rider på den bølge af succes, vi oplever for tiden.

EVA SOLO

Sponseret

Lysende kunstværker

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

21.11.2024Designbase.dk

Optimisme i sigte i en presset designbranche

21.11.2024Designbase.dk

Maison & Objet: Tre "What’s New?"-rum inspireret af sur/reality-temaet

20.11.2024Designbase.dk

Nye krav til bogføring bliver en fordel for virksomhederne

20.11.2024Designbase.dk

Nilfisk klar med blandede resultater i Q3

19.11.2024Designbase.dk

Bedre cybersikkerhed for SMV’er med Systemoverblikket

18.11.2024Designbase.dk

Når ulykken er ude til julefrokosten: Er det en arbejdsskade?

18.11.2024Designbase.dk

Erhvervsudvalget vil forbedre vilkår for danske virksomheder

14.11.2024Designbase.dk

54% af danskerne foretrækker fysiske butikker

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
IHGF
Messe
IHGF Delhi Fair 2024

Det bedste af Indiens håndværk

Dato

16.10.2024

Tid

09:00

Sted

India Expo Center & Mart, Greater Noida, Delhi-NCR

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

11.01.2025

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Dimex
Messe
HEIMTEXTIL 2025: Tæpper og måtter boomer

Efter successen sidste år får produktgruppen tæpper endnu mere fokus med dobbelt så mange udstillere fra tæppebranchen på Heimtextil 2025 fra 14. - 17. januar.

Dato

14.01.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Heimtextil - International messe for bolig- og kontrakttekstiler

Den internationalt unikke platform for bolig- og kontrakttekstiler og tekstildesign. Oplev sæsonens trends, tekstil bæredygtighed, verdens største udvalg af boligtekstiler samt produkt- og informationstilbud til boligindretning, gæstfrihed og megatrend søvn. Globalt kombineret og passioneret præsenteret.

Dato

14.01.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Maison&Objet
Maison&Objet

Oplev det bedste inden for design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, en førende global begivenhed for professionelle i design- og livsstilsindustrien.

Dato

16.01.2025

Sted

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Stockholmsmässan
Messe
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Dato

17.01.2025

Tid

10:00

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023