Brancheprofilen: ”Vores indkøb sker med hjertet og ikke med tanke for hvad, der sælger bedst!”

Dorte Elene Hansen står bag designbutikken KAiKU.dk, der efter 7 år som webshop ligeledes åbnede fysisk butik i 2014 placeret i et gammelt smedeværksted i Brabrand uden for Aarhus. Vi har talt med Dorte om at transformere et lager til et showroom til en butik, og hvad indretningen af butikken betyder.

Dorte Elene Hansen, ejer og direktør, KAiKU.

Hvorfor besluttede I jer for at tilføje en fysisk butik til jeres webshop?

Vi oplevede, da vi havde webshop i Østjylland, at mange kunder gerne ville spare fragten og hente deres køb ved lageret, og når de så kom for at hente deres varer, spurgte de næsten alle sammen, om de måtte komme ind og se vores udvalg. Derfor vidste jeg, at næste gang jeg skulle finde nye lokaler, skulle der være højt til loftet, og det skulle være muligt for kunderne at se varerne udstillet. Vi startede med at kalde butikken i Brabrand for et showroom, men nu er vi en rigtig butik med disk, Dankort-terminal og kasseapparat... blot med en lidt anderledes butiksplacering.

Hvad betyder indretningen af butikken for at få kunder, og kan indretning være med til at skabe mersalg?

Jeg har hele tiden haft et par uddannede dekoratører/Visual Merchandisere (VM’er) ansat, fordi indretningen betyder meget, og en VM’er kan så både ekspedere kunder og style rummet. Kunderne elsker at blive inspireret, og dekoratørerne elsker at fremvise varerne og nyhederne. Efter vi blev nomineret til Byens Bedste Shopping for Kvinder i Stiften i Aarhus, har mange nye kunder fået øje på os. Så til den kommende periode har jeg ansat en deltidsekspedient.

Vi drømmer også om på sigt at kunne åbne en slags mikro-café, så kunderne kan få sig en god kop kaffe, når de er kommet hertil, og dermed kan blive lidt længere og nyde butikken. 

Hvad har I gjort særligt i forbindelse med indretningen af butik KAiKU?

Da vi har vores synlige lager her i butikken, skal hylderne ofte trimmes. Vi har anvendt det tidligere smedeværksteds gamle reoler - blot malet dem sorte. Vi forsøger at ramme ind i den nordiske design DNA, og har en rå stil, der passer til stedet. Derudover er det helt bevidst fra vores side, at vi ikke nødvendigvis forhandler de store brands, som man kan få de fleste steder. Vores indkøb sker med hjertet og ikke med tanke for, hvad der sælger bedst. Vi vil gerne have de kunder, der ikke køber det samme som naboen.

Hvor tit laver du om i indretningen af butikken?

Altså de store lagerreoler, hvor vi plukker varer til netordrerne, de bliver ikke flyttet rundt. Men da der hele tiden kommer nye varer på hylderne, flytter vi rigtig meget rundt – nærmest dagligt. Vi har også et stort udvalg af grønne planter, da det ser lækkert ud i indretningen med grønt, men det kan nu godt være svært at få plads til det hele - især når der nu også skal være masser af julepynt fremme.

Om Dorte Elene Hansen

Stilling: 
Ejer og direktør, KAiKU
 
Uddannelse: 
Uddannet på kontor, derefter mellemlederuddannet indenfor HR
 
Tidligere jobs: 
Startede i dametøjsbutik som hjælpepige som 13-årig, fik derefter kontor-læreplads ved Aarhus Amt, hvor hun var i 20 år. Var i en orlovsperiode ansat i den lokale Marimekko butik og fik der lyst til at prøve selv. Åbnede som 40-årig en Marimekko butik i København. 
 

EVA SOLO

Sponseret

Lysende kunstværker

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

22.11.2024Designbase.dk

1000 SMV’er får hjælp til hurtig og nødvendig omstilling

21.11.2024Designbase.dk

Optimisme i sigte i en presset designbranche

21.11.2024Designbase.dk

Klimaværktøj til virksomheder forlænges til 2028

20.11.2024Designbase.dk

Nye krav til bogføring bliver en fordel for virksomhederne

20.11.2024Designbase.dk

Nilfisk klar med blandede resultater i Q3

19.11.2024Designbase.dk

Bedre cybersikkerhed for SMV’er med Systemoverblikket

18.11.2024Designbase.dk

Når ulykken er ude til julefrokosten: Er det en arbejdsskade?

18.11.2024Designbase.dk

Erhvervsudvalget vil forbedre vilkår for danske virksomheder

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
IHGF
Messe
IHGF Delhi Fair 2024

Det bedste af Indiens håndværk

Dato

16.10.2024

Tid

09:00

Sted

India Expo Center & Mart, Greater Noida, Delhi-NCR

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

11.01.2025

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Dimex
Messe
HEIMTEXTIL 2025: Tæpper og måtter boomer

Efter successen sidste år får produktgruppen tæpper endnu mere fokus med dobbelt så mange udstillere fra tæppebranchen på Heimtextil 2025 fra 14. - 17. januar.

Dato

14.01.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Heimtextil - International messe for bolig- og kontrakttekstiler

Den internationalt unikke platform for bolig- og kontrakttekstiler og tekstildesign. Oplev sæsonens trends, tekstil bæredygtighed, verdens største udvalg af boligtekstiler samt produkt- og informationstilbud til boligindretning, gæstfrihed og megatrend søvn. Globalt kombineret og passioneret præsenteret.

Dato

14.01.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Maison&Objet
Maison&Objet

Oplev det bedste inden for design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, en førende global begivenhed for professionelle i design- og livsstilsindustrien.

Dato

16.01.2025

Sted

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Stockholmsmässan
Messe
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Dato

17.01.2025

Tid

10:00

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023