Brancheprofilen: Vores indkøb sker med hjertet og ikke med tanke for hvad, der sælger bedst!
Dorte Elene Hansen står bag designbutikken KAiKU.dk, der efter 7 år som webshop ligeledes åbnede fysisk butik i 2014 placeret i et gammelt smedeværksted i Brabrand uden for Aarhus. Vi har talt med Dorte om at transformere et lager til et showroom til en butik, og hvad indretningen af butikken betyder.
Hvorfor besluttede I jer for at tilføje en fysisk butik til jeres webshop?
Vi oplevede, da vi havde webshop i Østjylland, at mange kunder gerne ville spare fragten og hente deres køb ved lageret, og når de så kom for at hente deres varer, spurgte de næsten alle sammen, om de måtte komme ind og se vores udvalg. Derfor vidste jeg, at næste gang jeg skulle finde nye lokaler, skulle der være højt til loftet, og det skulle være muligt for kunderne at se varerne udstillet. Vi startede med at kalde butikken i Brabrand for et showroom, men nu er vi en rigtig butik med disk, Dankort-terminal og kasseapparat... blot med en lidt anderledes butiksplacering.
Hvad betyder indretningen af butikken for at få kunder, og kan indretning være med til at skabe mersalg?
Jeg har hele tiden haft et par uddannede dekoratører/Visual Merchandisere (VMer) ansat, fordi indretningen betyder meget, og en VMer kan så både ekspedere kunder og style rummet. Kunderne elsker at blive inspireret, og dekoratørerne elsker at fremvise varerne og nyhederne. Efter vi blev nomineret til Byens Bedste Shopping for Kvinder i Stiften i Aarhus, har mange nye kunder fået øje på os. Så til den kommende periode har jeg ansat en deltidsekspedient.
Vi drømmer også om på sigt at kunne åbne en slags mikro-café, så kunderne kan få sig en god kop kaffe, når de er kommet hertil, og dermed kan blive lidt længere og nyde butikken.
Hvad har I gjort særligt i forbindelse med indretningen af butik KAiKU?
Da vi har vores synlige lager her i butikken, skal hylderne ofte trimmes. Vi har anvendt det tidligere smedeværksteds gamle reoler - blot malet dem sorte. Vi forsøger at ramme ind i den nordiske design DNA, og har en rå stil, der passer til stedet. Derudover er det helt bevidst fra vores side, at vi ikke nødvendigvis forhandler de store brands, som man kan få de fleste steder. Vores indkøb sker med hjertet og ikke med tanke for, hvad der sælger bedst. Vi vil gerne have de kunder, der ikke køber det samme som naboen.
Hvor tit laver du om i indretningen af butikken?
Altså de store lagerreoler, hvor vi plukker varer til netordrerne, de bliver ikke flyttet rundt. Men da der hele tiden kommer nye varer på hylderne, flytter vi rigtig meget rundt nærmest dagligt. Vi har også et stort udvalg af grønne planter, da det ser lækkert ud i indretningen med grønt, men det kan nu godt være svært at få plads til det hele - især når der nu også skal være masser af julepynt fremme.