Brancheprofilen: ”Vores indkøb sker med hjertet og ikke med tanke for hvad, der sælger bedst!”

Dorte Elene Hansen står bag designbutikken KAiKU.dk, der efter 7 år som webshop ligeledes åbnede fysisk butik i 2014 placeret i et gammelt smedeværksted i Brabrand uden for Aarhus. Vi har talt med Dorte om at transformere et lager til et showroom til en butik, og hvad indretningen af butikken betyder.

Dorte Elene Hansen, ejer og direktør, KAiKU.

Hvorfor besluttede I jer for at tilføje en fysisk butik til jeres webshop?

Vi oplevede, da vi havde webshop i Østjylland, at mange kunder gerne ville spare fragten og hente deres køb ved lageret, og når de så kom for at hente deres varer, spurgte de næsten alle sammen, om de måtte komme ind og se vores udvalg. Derfor vidste jeg, at næste gang jeg skulle finde nye lokaler, skulle der være højt til loftet, og det skulle være muligt for kunderne at se varerne udstillet. Vi startede med at kalde butikken i Brabrand for et showroom, men nu er vi en rigtig butik med disk, Dankort-terminal og kasseapparat... blot med en lidt anderledes butiksplacering.

Hvad betyder indretningen af butikken for at få kunder, og kan indretning være med til at skabe mersalg?

Jeg har hele tiden haft et par uddannede dekoratører/Visual Merchandisere (VM’er) ansat, fordi indretningen betyder meget, og en VM’er kan så både ekspedere kunder og style rummet. Kunderne elsker at blive inspireret, og dekoratørerne elsker at fremvise varerne og nyhederne. Efter vi blev nomineret til Byens Bedste Shopping for Kvinder i Stiften i Aarhus, har mange nye kunder fået øje på os. Så til den kommende periode har jeg ansat en deltidsekspedient.

Vi drømmer også om på sigt at kunne åbne en slags mikro-café, så kunderne kan få sig en god kop kaffe, når de er kommet hertil, og dermed kan blive lidt længere og nyde butikken. 

Hvad har I gjort særligt i forbindelse med indretningen af butik KAiKU?

Da vi har vores synlige lager her i butikken, skal hylderne ofte trimmes. Vi har anvendt det tidligere smedeværksteds gamle reoler - blot malet dem sorte. Vi forsøger at ramme ind i den nordiske design DNA, og har en rå stil, der passer til stedet. Derudover er det helt bevidst fra vores side, at vi ikke nødvendigvis forhandler de store brands, som man kan få de fleste steder. Vores indkøb sker med hjertet og ikke med tanke for, hvad der sælger bedst. Vi vil gerne have de kunder, der ikke køber det samme som naboen.

Hvor tit laver du om i indretningen af butikken?

Altså de store lagerreoler, hvor vi plukker varer til netordrerne, de bliver ikke flyttet rundt. Men da der hele tiden kommer nye varer på hylderne, flytter vi rigtig meget rundt – nærmest dagligt. Vi har også et stort udvalg af grønne planter, da det ser lækkert ud i indretningen med grønt, men det kan nu godt være svært at få plads til det hele - især når der nu også skal være masser af julepynt fremme.

Om Dorte Elene Hansen

Stilling: 
Ejer og direktør, KAiKU
 
Uddannelse: 
Uddannet på kontor, derefter mellemlederuddannet indenfor HR
 
Tidligere jobs: 
Startede i dametøjsbutik som hjælpepige som 13-årig, fik derefter kontor-læreplads ved Aarhus Amt, hvor hun var i 20 år. Var i en orlovsperiode ansat i den lokale Marimekko butik og fik der lyst til at prøve selv. Åbnede som 40-årig en Marimekko butik i København. 
 

Stockholm Furniture Fair

Sponseret

Stockholm Furniture Fair 2025 fremhæver fremtidens konstruktion og hænderne bag håndværket

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

21.01.2025Xilium

Sponseret

Producentansvar for emballage: Xilium gør processen simpel

15.01.2025Designbase.dk

Alt for få SMV’er har en plan

14.01.2025Designbase.dk

Flere unge kan nu få deres første arbejde

13.01.2025Designbase.dk

Ny lov muliggør equity crowdfunding

09.01.2025Designbase.dk

Så mange danske virksomheder gik konkurs i 2024

08.01.2025Designbase.dk

Antallet af butikstyverier stiger

07.01.2025Designbase.dk

Positiv ledelsesadfærd kan mindske risikoen for depression og angst

06.01.2025Designbase.dk

Danskerne bekymrer sig for miljø og klima, når de handler på Temu

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
TrendSet Munich
Messe
Trendset i München

FYRVÆRKI AF IDÉER, PRODUKTER OG TRENDS

Dato

31.01.2025

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Formland
Messe
Formland Spring 2025

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse

Dato

02.02.2025

Tid

09:00

Sted

Vardevej 1, 7400 Herning

Formex
Messe
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Dato

04.02.2025

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Dimex
Messe
Creativeworld Trends 2025: Gåture fuld af inspiration

Kreativitetens hjerte slår i Frankfurt: Creativeworld er ikke kun verdens førende messe for kreative og gør-det-selv-produkter, men også en platform for fantasifulde og overraskende nye trends. De tre nye trendverdener "LET'S TAKE A WALK... in the city", "LET'S TAKE A WALK... in the garden" og "LET'S TAKE A WALK... in the forest" giver ren inspiration og vil give udstillere og besøgende et overblik live fra 7. til 10. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Home of Consumer Goods byder i 2025 på nyt brand-område

Alt er centreret omkring networking: Trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld udvider igen sin position som det globale omdrejningspunkt for den moderne livsstil, sæsonbestemte dekorationer og kreative produkter under paraplyen Home og Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Focus på design! Nyt brand-område på Ambiente 2025

”Interior Looks” er det nye højdepunkt på Ambiente Living: Brand-området åbner adgang til nye købergrupper for udvalgte møbel- og interiørmærker - med fokus på den internationale hospitality og kontraktforretning. Oplev det på Ambiente fra 7. – 11. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Copyright 2023