Brancheprofilen: ”Vores indkøb sker med hjertet og ikke med tanke for hvad, der sælger bedst!”

Dorte Elene Hansen står bag designbutikken KAiKU.dk, der efter 7 år som webshop ligeledes åbnede fysisk butik i 2014 placeret i et gammelt smedeværksted i Brabrand uden for Aarhus. Vi har talt med Dorte om at transformere et lager til et showroom til en butik, og hvad indretningen af butikken betyder.

Dorte Elene Hansen, ejer og direktør, KAiKU.

Hvorfor besluttede I jer for at tilføje en fysisk butik til jeres webshop?

Vi oplevede, da vi havde webshop i Østjylland, at mange kunder gerne ville spare fragten og hente deres køb ved lageret, og når de så kom for at hente deres varer, spurgte de næsten alle sammen, om de måtte komme ind og se vores udvalg. Derfor vidste jeg, at næste gang jeg skulle finde nye lokaler, skulle der være højt til loftet, og det skulle være muligt for kunderne at se varerne udstillet. Vi startede med at kalde butikken i Brabrand for et showroom, men nu er vi en rigtig butik med disk, Dankort-terminal og kasseapparat... blot med en lidt anderledes butiksplacering.

Hvad betyder indretningen af butikken for at få kunder, og kan indretning være med til at skabe mersalg?

Jeg har hele tiden haft et par uddannede dekoratører/Visual Merchandisere (VM’er) ansat, fordi indretningen betyder meget, og en VM’er kan så både ekspedere kunder og style rummet. Kunderne elsker at blive inspireret, og dekoratørerne elsker at fremvise varerne og nyhederne. Efter vi blev nomineret til Byens Bedste Shopping for Kvinder i Stiften i Aarhus, har mange nye kunder fået øje på os. Så til den kommende periode har jeg ansat en deltidsekspedient.

Vi drømmer også om på sigt at kunne åbne en slags mikro-café, så kunderne kan få sig en god kop kaffe, når de er kommet hertil, og dermed kan blive lidt længere og nyde butikken. 

Hvad har I gjort særligt i forbindelse med indretningen af butik KAiKU?

Da vi har vores synlige lager her i butikken, skal hylderne ofte trimmes. Vi har anvendt det tidligere smedeværksteds gamle reoler - blot malet dem sorte. Vi forsøger at ramme ind i den nordiske design DNA, og har en rå stil, der passer til stedet. Derudover er det helt bevidst fra vores side, at vi ikke nødvendigvis forhandler de store brands, som man kan få de fleste steder. Vores indkøb sker med hjertet og ikke med tanke for, hvad der sælger bedst. Vi vil gerne have de kunder, der ikke køber det samme som naboen.

Hvor tit laver du om i indretningen af butikken?

Altså de store lagerreoler, hvor vi plukker varer til netordrerne, de bliver ikke flyttet rundt. Men da der hele tiden kommer nye varer på hylderne, flytter vi rigtig meget rundt – nærmest dagligt. Vi har også et stort udvalg af grønne planter, da det ser lækkert ud i indretningen med grønt, men det kan nu godt være svært at få plads til det hele - især når der nu også skal være masser af julepynt fremme.

Om Dorte Elene Hansen

Stilling: 
Ejer og direktør, KAiKU
 
Uddannelse: 
Uddannet på kontor, derefter mellemlederuddannet indenfor HR
 
Tidligere jobs: 
Startede i dametøjsbutik som hjælpepige som 13-årig, fik derefter kontor-læreplads ved Aarhus Amt, hvor hun var i 20 år. Var i en orlovsperiode ansat i den lokale Marimekko butik og fik der lyst til at prøve selv. Åbnede som 40-årig en Marimekko butik i København. 
 

Relateret indhold

26.04.2024Designbase.dk

Detailhandlen forventer ikke længere prisfald

26.04.2024Designbase.dk

Nu skal du indberette din emballage for 2024: Sådan gør du

25.04.2024Designbase.dk

Messe Frankfurt tilbyder gratis onlineevents for alle

23.04.2024Designbase.dk

Den digitale sikkerhed halter hos danske SMV’er

19.04.2024Designbase.dk

Virksomheder står alene med udfordrede lærlinge

19.04.2024Designbase.dk

Gratis klimarapportering er nu standard for store events i Bella Center

18.04.2024Designbase.dk

Ny ungdomsuddannelse kan skaffe flere unge til erhvervsuddannelserne

17.04.2024Designbase.dk

Engros- og detailhandlen lægger an til blød landing

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
3daysofdesign
Messe
3daysofdesign

En platform til at fremvise og fejre fantastisk design

Dato

12.06.2024

Sted

Frederiksgade 1, 3rd floor 1265 Copenhagen K

TRENDS UP WEST
Messe
TRENDS UP WEST

THE SHOW WILL GO ON!

Dato

29.06.2024

Sted

AREAL BÖHLER i Düsseldorf

Dimex
Messe
Det bliver alt andet end almindeligt: Nordstil sommerudgaven er klar.

"Fra regionen - til regionen” er temaet for den kommende Nordstil sommerudgave, der finder sted fra 27. til 29. juli 2024. I tæt forbindelse med Hamborg Messe og i bæredygtighedens ånd støtter Nordstil den nordlige region på en række forskellige måder. Forhandlere i Norden kan forvente en bred vifte af mærkevareproducenter, markante nystartede virksomheder, originale producenter og unge designere på deres sædvanlige ikke-standardiserede måde. Inspiration er garanteret!

Dato

27.07.2024

Tid

08:00

Sted

Hamburg

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

27.07.2024

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Formland
Messe
Vi ses til Formland Autumn

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse 17. - 19. august 2024

Dato

17.08.2024

Tid

09:00

Sted

MCH Messecenter Herning Vardevej 1 7400 Herning

Stockholmsmässan
Messe
Velkommen til Formex

Formex er en messe for dig, der arbejder inden for gave-, boligtekstil- og boligindretningsbranchen eller medierne. Er du køber, dekoratør, designer, stylist eller arkitekt, er du hjertelig velkommen!

Dato

27.08.2024

Tid

09:30

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023